Hei kaikki!

Ajattelimme laittaa valkolakattua vaakasuuntaista paneelipuuta makuuhuoneen seinille. Nyt mietin, täytyykö näiden lautojen alle laittaa jonkinlaista paperia, muovia, kangasta tai vastaavaa? Ajattelin, pitääkö eristys peittää HUOM tämä koskee vain sisäseiniä, eli ulkoseinää ei aiota vuorata laudoilla.

Ehkä ei pitäisi käyttää paneelipuuta ollenkaan vaan vuorauslautoja?

Tietääkö joku?

//Robert

Hei Robert! Jos olen ymmärtänyt oikein, olet rakentanut uuden sisäseinän mukavuuseristyksellä?
Siinä tapauksessa ehdotan vaneria ja sitten puuta. Mutta jos sinulla on mahdollisuus, sinun tulisi antaa lautojen olla huoneessa, huolellisesti ja suorasti pinottuna tiiviisti asetetuilla strön:illä (tinna ribbor varje lager lautojen välillä), melko pitkään ennen kuin naulaat, jotta ne kuivuvat kunnolla.
Lasera ennen kuin naulaat ne, muuten saat puunvärisiä rakoja, kun puu muuttuu! Toivottavasti tästä oli apua. Johan

Korp-Johan sanoi:
Hei Robert! Jos olen ymmärtänyt oikein, olet asentanut uuden sisäseinän mukavuuseristyksellä?
Siinä tapauksessa ehdotan vaneria ja sitten puuta. Mutta jos sinulla on mahdollisuus, anna lautojen maata huoneessa, huolellisesti ja suorassa pinossa tiiviisti asetettujen strön-kohojen (ohuita rimoja jokaisen kerroksen lautojen väliin) kanssa, melko pitkään ennen kuin kiinnität, jotta ne kuivuvat kunnolla.
Laske ennen kuin kiinnität ne, muuten saat puun värisiä rakoja, kun puu muuttuu! Toivottavasti tästä oli apua. Johan
eivätkö ne väänny, jos antaa niiden kuivua sisällä?

Kyllä, kyllä! Ne aina kiertyvät vähän, kun ne kuivuvat, mutta mitä vakaammin ja suoremmin ne ovat, sitä vähemmän. Varmista, että niillä on kunnon ja tasainen ilmaväli, jotta ne kuivuvat tasaisesti, eikä ei! auringonvalossa. Silloin ne värjääntyvät.:mad:
Ne ovat niin pieniä mittoja, että sen verran kun ne kiertyvät, voit painaa suoraksi ponttiknivin tai talttapuun avulla, kun naputat lautaa.
Pistä ponttiknivi alustaan ja taivuta alas, jotta olet varma, että pontti on täysin kiinni ilman rakoa, ennen kuin naulaat naulan alas, sitten siirryt vain laudan reunalle ja teet saman tempun. Ota laudanpala samasta dimensioista ja pontti talttapuun ja sen laudan, jota aiot naulata, väliin, jotta vältyt jäljiltä.
Toivottavasti en vaikuta lapselliselta tai yliselkeältä, mutta oletan, että ehkä muutkin lukevat, ja se mikä on hienoa tässä foorumissa on, että jotkut ovat hyviä ja kokeneita joissakin asioissa, ja toiset toisissa! :)
Kun kerran olen tässä "sisar-osaaja"! Kun ostat puutavaraa, lajittele pois pihkarainat (puun pituussuuntaiset tummat viivat) ja oksat. Se on hankalaa, kun sinun pitää lasittaa eikä voi käyttää shellakkia. Rainat ja oksat voivat erittää pihkaa vaikka kuinka kauan! (Voi olla hankala makuuhuoneessa, jos jää kiinni seinään. He, he)
Viimeinen vinkki; (lupaan!:D) Jos puu pyrkii halkeamaan, kun naulakset; Kopauta vasaralla naulan kärkeen niin, että se pyöristyy(-iempi). Silloin se painaa puukuituja eteensä sen sijaan, että tunkeutuisi niiden väliin, ja puu harvoin halkeaa.
Se onnistuu varmasti loistavasti! Johan

Tärkeää on kuten sanottu asetella puutavara kauniisti (hyvin välikoolattuna jne.) ja laittaa vähän raskaita esineitä päälle tai kiristää remmeillä koko kasan ympäri, tai molemmat. Kuten Korp-Kalle sanoo, ne kiertyvät hieman joka tapauksessa, mutta eivät niin pahasti, ettei niitä saisi paikoilleen kuitenkin. Yritän myös välttää lautoja, joissa on todella suuria oksia (tyyliin puolet leveydestä tai niin), koska koen, että ne usein vääntyvät erittäin äkillisesti sellaisissa kohdissa.

Spåntkniv? Minulle se on sellainen kaareva veisto- tai vuolupuukko. Mutta sinun täytyy tarkoittaa jotain muuta?

Spånttiveitsi minulle on veitsi, joka näyttää siltä kuin terä olisi sahattu puoliväliin, ja terä on "katkaistulle" pinnalle. Eli se, joka on eteenpäin, jotta sen voi iskeä kiinni tukkiin vasaralla. Huh huh, mikä huono selitys! Mutta toivottavasti ymmärrätte silti.
Jos tämä on oikea nimi, minulla ei ole rehellisesti aavistustakaan! Mutta kutsun sitä sen mukaan, mihin käytän sitä.
(Ehkä kuin kutsuisi vasaraa "pankuttajaksi"?) Uusia hyviä nimiehdotuksia otetaan kiitollisina vastaan! Johan

Luulin, että sellainen veitsi kutsutaan stämkniv.

ok, kiitos paljon vinkeistä!
Sivukysymys sitten...vaimo haluaa leveän paneelin talomme kattoon, ja ilman ura. Taas kerran tyyppinen råspont, mutta ehkä tyylikkäämpi ja sileämpi. Mikä ihmeellinen tyyppi sileä leveä paneeli on olemassa, oletan että senkin täytyy olla pontattu!?

14 mm mäntylattia, niin kutsuttu "renoveringsgolv", toimii hyvin, saatavilla noin 100 kr neliömetriltä.

Kiitos robowich!
Aion aina kutsua sitä stämkniv tästä lähtien! :D

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.