77 030 lukukertaa ·
123 vastausta
77k lukukertaa
123 vastausta
Kohtuullinen hinta kantavan seinän kuormituksen laskemiselle
Hei!nzsc sanoi:
Hei!
Olen uusi jäsen foorumilla, ja kuultuani, luettuani, googlattuani jne. tunnen, että minun on esitettävä ensimmäinen kysymykseni ja siten ensimmäinen viestini toivoen saavani jonkinlaista opastusta ja apua.
Asun osakehuoneistossa monitahoisessa talossa, joka on rakennettu vuonna 1958. Kerros 3 yhteensä 4:stä. Rakenteellisesti koko talo koostuu betonista, lattiat, katot, ulkoseinät, sisäseinät jne. Olen saanut täydelliset rakennuspiirustukset koko kiinteistöstä ilmaiseksi kunnalta.
Olen edessäni tämän asunnon laajamittainen remontointi. Jotta saisin lisää valoa ja tekisin asunnosta ns. avoimen suunnitteluratkaisun, haluan poistaa kantavan seinän keittiön ja olohuoneen väliltä. Seinän kokonaispituus on melko tarkasti 4 metriä ja 150 millimetriä paksu. Katso liitteenä oleva suunnitelmapiirustus, jossa mustalla merkityt seinät ovat asunnon kantavat ulko- ja sisäseinät, ja punaisella merkitty seinä on se, joka on tarkoitus purkaa.
Olen ollut yhteydessä kunnan rakennusvirastoon, jossa sain tietää, että tätä toimenpidettä varten vaaditaan rakennusilmoitus. Koska kunta haluaa tietää, miten ajattelin ratkaista seinän kantavuuden ja siten säilyttää kantokyky kiinteistössä remontin aikana ja sen jälkeen, etsin rakennesuunnittelijaa, joka laskisi kannan ja toimittaisi minulle kunnan vaatiman K-piirustuksen.
Tämän seurauksena olen kohdannut kaksi ongelmaa. Olen etsimässä rakennesuunnittelijaa, mikä näyttää olevan lähes mahdotonta löytää. Mutta kun olen löytänyt jonkun, hinnat näyttävät eroavan huomattavasti, ja nyt puhun kirjaimellisesti huomattavasti! Minun on siis löydettävä rakennesuunnittelija, jonka työn hinta on kohtuullinen.
Kunta kieltäytyy auttamasta ehdottamaan rakennesuunnittelijoita, koska heidän on oltava "puolueettomia".
Yksi rakennesuunnittelija, jonka kanssa olen ollut yhteydessä, ei tee yksinkertaisempia töitä, kuten tämä, vaan keskittyy enemmän suurempiin töihin, kuten monikerroksisten talojen uusiin laajennuksiin ja muihin. Mutta hänen mukaansa tämän hinta pitäisi olla 2000-3000 kr.
Toinen rakennesuunnittelija, joka on erikoistunut rakenteiden suunnitteluun ja toimii Lundin Teknillisessä Korkeakoulussa, on arvioinut ajan kuluessa noin 6 tuntia ja siksi hän voi toimittaa kaiken tarvittavan 7000 kruunulla.
Yksi Swecon toimeksiantajista on arvioinut, että tämä voi maksaa 10000-18000 kruunua.
Mutta tänään sain vähintäänkin vähäisen shokin sen jälkeen, kun olin yhteydessä rakennesuunnittelijaan, joka johtaa omaa yritystä yksin. Hänen mukaansa hän tarvitsisi 31250 kruunua laskelmiin ja täydellisiin K-piirustuksiin. Lisäksi hän tarjoutui olemaan projektin vastuuhenkilö lisämaksusta 18750 kr. Näin ollen yhteensä 50000 kr. Mitä ihmettä!?
Ymmärrän, että kenelläkään ei ole tarkalleen samoja hintoja ja että on olemassa erilaisia hintatasoja, mutta en ollut tietoinen siitä, että se voisi vaihdella näin paljon ja on erittäin vaikea ymmärtää.
Paljon googlaamisen ja foorumin etsinnän jälkeen olen myös huomannut, että foorumin jäsenet ovat tehneet samanlaisia toimenpiteitä, nimittäin purkaneet kantavan seinän 4 metrin mittaisena ja maksaneet 2000-4000 kr rakennesuunnittelijalta, joka laski kannan ja toimitti K-piirustuksen. Jäsenet, jotka ovat rakentaneet täysin uuden talon alusta alkaen, ovat maksaneet täydellisistä rakennesuunnittelupiirustuksista noin 15000 kr.
Mikä olisi mielestänne kohtuullinen hintataso? Erityisesti, mistä löydän taitavan rakennesuunnittelijan kohtuuhintaisella hinnalla Malmön alueella? Voitko antaa ehdotuksia, näkemyksiä, mielipiteitä jne. Avaan keskustelun, ja haluaisin kuulla teiltä, jotka olette kokeneet tämän tai vastaavanlaisia projekteja.
Pahoittelen pitkään viestiin. Se on kuitenkin ensimmäinen kuten sanottu, ja huolellisuuteni perusteella halusin kuvata asian mahdollisimman tarkasti ja jolloin saatte mahdollisimman yksityiskohtaisen kokonaiskuvan.
Terveisin
nzsc
Etsimme myös rakennesuunnittelijaa Malmö-alueella. Haluaisitko suositella yritystä, jonka palkkasit?
Kiitos!
Hei!
etsin myös rakentajaa samasta syystä, olisitko ystävällinen ja jakaisit yrityksen, jonka palkkasit?
kiitos etukäteen
ustaavasti,
aurelia
etsin myös rakentajaa samasta syystä, olisitko ystävällinen ja jakaisit yrityksen, jonka palkkasit?
kiitos etukäteen
ustaavasti,
aurelia
Kiitos @Bernieberg vinkin konstruktööristä olen toteuttanut projektini enkä kadu yhtään. Lopulta siitä tuli aivan mahtava! Olen puolestaan varmasti auttanut kymmentä muuta ihmistä, jotka ovat olleet samassa tilanteessa kuin minä, etsimässä konstruktööriä.
Olisi mukavaa kuulla ketjussa muiden kokemuksista, miten sujui vinkkini jälkeen, jne. Oletteko toteuttaneet suunnitellun projektin? Olitteko tyytyväisiä? Mitä hinnat olivat? Miten kokemus oli, ym.?
Olisi mukavaa kuulla ketjussa muiden kokemuksista, miten sujui vinkkini jälkeen, jne. Oletteko toteuttaneet suunnitellun projektin? Olitteko tyytyväisiä? Mitä hinnat olivat? Miten kokemus oli, ym.?
Otan mielelläni osaa myös tähän, eli mikä rakennuttaja, kokonaiskustannukset, ajan kulu jne.nzsc sanoi:
Olen Tukholman alueella ja harkitsen kahden huoneen muuttamista kolmen huoneen asunnoksi. Minulla on kantava seinä keittiön ja olohuoneen välissä (katso liitetty piirros, jossa keittiö on "ylhäällä" piirroksessa). Talo on rakennettu 1900-luvun alussa, 3/5 kerros. En kuitenkaan aio purkaa seinää kokonaan, vaan pikemminkin avata sitä kahdesta kohdasta (kooltaan aukot olisivat kuin ovi toisessa kohdassa ja hieman suurempi toisessa kohdassa).
Jos ihmisillä on vinkkejä, otetaan ilolla vastaan kaikki Tukholman alueen rakennuttajista käytännön yksityiskohtiin!
Olisin kiitollinen, jos voisin saada yhteystietoja suunnittelijalle, minulla on myös ongelmia löytää.nzsc sanoi:
Päivitys lukijoille, jotka ovat jo vastaavassa tilanteessa tai saattavat joutua siihen:
Luonnollisesti hinnat vaihtelevat, olipa kyseessä tavarat tai palvelut. Sitä vastoin tarkastellaan hintajakaumaa. Tavaran hinta vaihtelee kaupasta toiseen. Samoin palvelu. Miksi näin on, johtuu tietenkin useista tekijöistä. (En aio käsitellä taloudellista puolta)
Haluan kuitenkin sanoa, että yksityishenkilönä olen tullut seuraaviin johtopäätöksiin:
- suuret konserniyhtiöt, kuten Sweco, WSP, ym. eivät ota vastaan yksinkertaisia tehtäviä.
- suuremmat yhtiöt, joissa on useampia suunnittelijoita, eivät työskentele yksityishenkilöiden kanssa.
- pienemmät yritykset, joissa on 1-2 suunnittelijaa, ovat siksi oikea forum yksinkertaisemmissa tehtävissä kääntyä yksityishenkilönä.
Saatuani käsityksen siitä, mikä hinta pitäisi olla, jotta suunnittelija voi laskea kantavan seinän vaihdon, jonka aion poistaa kokonaan, olen saanut erilaisia hintatietoja. Huomaa, että tämä koskee minun tapaustani ja kaikki tekijät vaikuttavat hintaan tietenkin. Erityisesti työaika ja tuntihinta vaikuttavat lopulliseen hintaan. Muita tekijöitä voivat olla saatavilla olevat asiakirjat, materiaalit, kokemus, menetelmän tyyppi, ym.
Eräästä tunnetusta keskisuuresta yrityksestä, jossa toimii 7-10 suunnittelijaa, sain kaksi erilaista hintaa, vaikka he ovat kollegoita ja työskentelevät samassa yrityksessä. Erona on, että toinen on kokematon, kun taas toinen on huomattavasti kokeneempi. Suunnittelija vs. Käsittelevä suunnittelija. 7500 kr sis. alv, työaika 8 tuntia. vs. 9000 kr sis. alv, työaika tuntematon, mutta todennäköisesti sama. Pitäisi luonnollisesti olla pienempi, koska hän on kokeneempi.
Toisesta yhden hengen yrityksestä sain tarjouksen 4000 kr sis. alv, työaika tuntematon.
Kolmannesta yhden hengen yrityksestä sain tarjouksen 7000 kr sis. alv, työaika 6 tuntia.
Neljännestä yhden hengen yrityksestä sain tarjouksen 5625 kr sis. alv, työaika 5 tuntia.
Kuten näette, sekä hinnat että työaika eroavat luonnollisesti. Siksi myös tuntihinnat vaihtelevat. Voi siis todeta, että tämän perusteella sekä muiden samankaltaisilla toimenpiteillä kirjoittaneiden viestien perusteella hinta on noin 5000-6000 kr sis. alv.
Tämä eroaa huomattavasti niistä 31250 kr sis. alv, jonka olen saanut tarjouksena ilmeisen epärehelliseltä markkinatoimijalta, ja juuri tämä sai minut aloittamaan ketjun. Yritys on yhden hengen yritys ja toiminimellä toimiva henkilö. Vaikka henkilö on pätevä, hän on pal~jon kokemattomampi kuin se, jonka olen palkannut.
Syy, miksi kirjoitan tämän, on se, että olen myös törmännyt erilaisiin viesteihin, joissa jotkut muut ovat kohdanneet samanlaisia astronomisia hintatietoja vastaavista töistä.
Vinkkini yksityishenkilöille, jotka ovat vastaavanlaisten projektien edessä, on:
- Ota yhteyttä pienempiin yrityksiin tai yhden hengen yrityksiin
- Pyydä hintatietoja jo ensimmäisessä yhteydenotossa
- Ota yhteyttä useisiin, mieluiten 5-10 henkilöön
...ja viimeisenä mutta ei vähäisimpänä...
Pyydä jumalan tähden apua suunnittelijalta heti kun se koskee kantavia osia!!! Tämä kustannus on kahvirahoja verrattuna koko projektin hintaan, MUTTA erityisesti siihen, mitä se voisi maksaa JOS jotain menisi pieleen! Don't take your chances
SUURI KIITOS JA LÄMMIN ARVOSTUS @Bernieberg VINKISTÄ!
Lähetetty vinkki PM:ssä pohjois-Tukholman suunnittelijasta, jota käytin.M markspark1989 sanoi:Ottaisin mielelläni myös osaa tähän, eli mikä suunnittelija, kokonaiskustannukset, ajankäyttö jne.
Olen Tukholman alueella ja harkitsen muuttaa 2 huoneen asunnosta 3 huoneen asuntoon. Minulla on kantava seinä keittiön ja olohuoneen välillä (katso liitteenä oleva piirustus, jossa keittiö on "ylhäällä" piirustuksessa). Talo on 1900-luvun alusta, 3/5 kerros. En aio kuitenkaan purkaa seinää kokonaan, vaan pikemminkin avata sen kahteen kohtaan (kooltaan reiät olisivat kuin ovi toisessa kohdassa ja hieman suurempia toisessa kohdassa).
Jos jollakulla on vinkkejä, otan niitä mielelläni vastaan, kaikki suunnittelijoista Tukholman alueella käytännön yksityiskohtiin!
Hei,
Olen saman ongelman edessä kuin sinä aikoinaan. Mietin, voisitteko välittää yhteystiedot meille. Vaikuttaa siltä, että olette erittäin tyytyväinen tehtyyn työhön. Kiitos etukäteen! Katarina
Olen saman ongelman edessä kuin sinä aikoinaan. Mietin, voisitteko välittää yhteystiedot meille. Vaikuttaa siltä, että olette erittäin tyytyväinen tehtyyn työhön. Kiitos etukäteen! Katarina