nzsc
Hei!

Olen uusi jäsen foorumilla, ja kuultuani, luettuani, googlattuani jne. tunnen, että minun täytyy esittää ensimmäinen kysymykseni ja siten ensimmäinen viestini toivoen saavani jonkinlaista ohjausta ja apua.

Asun omistusasunnossa kerrostalossa, joka on rakennettu vuonna 1958. Kerros 3 yhteensä neljästä. Rakenteellisesti koko talo koostuu betonista, lattiat, katot, ulkoseinät, sisäseinät jne. Täydelliset rakennuspiirustukset koko kiinteistöstä on toimittanut kunta maksutta.

Olen edessäni tämän asunnon täydellisen remontin. Saadakseni enemmän luonnonvaloa ja tehdäkseen asunnosta ns. avara pohjaratkaisu, haluan poistaa kantavan seinän keittiön ja olohuoneen väliltä. Koko pituus on melko tarkalleen 4 metriä ja 150 millimetriä paksu. Katso liitetty pohjapiirros, jossa mustalla merkityt seinät ovat asunnon kantavia ulko- ja sisäseiniä, ja jossa punaisella merkitty seinä on se, joka aiotaan purkaa.

Olen ollut yhteydessä kunnan rakennusosastoon, jossa sain tietää, että tämä toimenpide vaatii rakennusilmoituksen. Koska kunta haluaa tietää, miten aioin ratkaista seinän korvaamisen ja siten säilyttää rakennuksen kantavuuden toimenpiteen aikana ja jälkeen, etsin suunnittelijaa, joka laskee korvaamisen ja toimittaa minulle K-piirustuksen, jota kunta vaatii.

Tämän johdosta olen törmännyt kahteen ongelmaan. Etsin suunnittelijaa, joka näyttää olevan lähes mahdoton löytää. Mutta kun olen löytänyt yhden, hintaerot vaikuttavat olevan valtavat, ja tarkoitan kirjaimellisesti valtavat! Minun täytyy siis löytää suunnittelija, jolla on kohtuullinen hintataso työstään.

Kunta kieltäytyy auttamasta suunnittelijoiden ehdotusten kanssa, koska heidän on oltava "puolueettomia".

Eräs suunnittelija, jonka kanssa olen ollut yhteydessä, ei tee yksinkertaisempia töitä, kuten tämä projekti, vaan keskittyy suurempiin töihin, kuten uusien kerrostalojen rakentamiseen ja muuhun. Hänen mukaansa tämän pitäisi maksaa 2000-3000 kr.

Toinen suunnittelija, erikoistunut rakennustekniikkaan ja työskennellyt Lundin Teknillisessä Korkeakoulussa, on arvioinut ajan kuluvan noin kuusi tuntia ja tarjoutuu toimittamaan minulle kaiken tarvittavan 7000 kr.

Yksi Swecon suunnittelijoista on arvioinut, että kustannus voi olla 10000-18000 kr.

Mutta tänään sain vähintäänkin pienen sokin, kun otin yhteyttä suunnittelijaan, joka pyörittää omaa yritystään yksin. Hänen mukaansa haluaisi 31250 kr korvaamisen laskusta ja täydellisistä K-piirustuksista. Lisäksi hän ehdotti, että voisi myös olla projektista vastuussa yhdellä lisämaksulla 18750 kr. Yhteensä näin ollen 50000 kr. WTF!?

Ymmärrän, että kaikilla ei ole täsmälleen samoja hintoja ja että on olemassa erilaisia hintatasoja, mutta se, että erot voivat olla näin valtavat, en ollut tietoinen ja minun on hyvin vaikea ymmärtää.

Googlattuani paljon ja etsittyäni foorumilta olen myös huomannut, että täällä on ollut jäseniä, jotka ovat tehneet täsmälleen saman toimenpiteen, nimittäin purkaneet 4 metrin kantavan seinän ja maksaneet 2000-4000 kr suunnittelijalle, joka on laskenut korvaamisen ja toimittanut K-piirustuksen. Jäseniä, jotka ovat rakentaneet kokonaan uuden talon alusta, ovat maksaneet täydellisistä rakennuspiirustuksista noin 15000 kr.

Mikä mielestänne on kohtuullinen hintataso? Ennen kaikkea, mistä löydän taitavan suunnittelijan järkevällä hintatasolla Malmössä? Otan mielelläni vastaan ehdotuksianne, näkemyksiänne, mielipiteitänne jne. Avataan keskustelu ja kuulisin mielelläni teiltä, joilla on kokemusta tästä tai vastaavista projekteista.

Anteeksi pitkästä viestistä. Tämä on ensimmäiseni kuten sanottua, ja tarkkuuteni vuoksi halusin kuvata tapauksen niin yksityiskohtaisesti kuin mahdollista, jotta saatte mahdollisimman täydellisen kokonaiskuvan.

Terveisin
nzsc

• Tykkään
Gloriosus ja 1 muu
  • Laddar…
Mikä kohtuullinen hinta on, siitä minulla ei ole aavistustakaan. Mutta voit aina kääntyä kunnan puoleen ja pyytää rakennuspiirustuksia vastaavista operaatioista, joita on tehty jossakin muussa talossa. Noissa piirustuksissa pitäisi sitten lukea, kuka ne on tehnyt. Silloin sinulla on ainakin nimi joltakin, joka on tehnyt ne aiemmin. Pyydä referenssi henkilöltä, joka on halvin, ja jos se tuntuu hyvältä, valitse se.

• Tykkään
Maxmaxmax
  • Laddar…
nzsc
Suuret kiitokset nopeasta vastauksesta ja vinkistäsi @tobben87 . Tarkistan luonnollisesti myös sen ja yritän näin löytää enemmän konstruktörer vertaillakseni hintoja. Jos hintataso vaihtelee näin paljon jo sen jälkeen, kun olen ottanut yhteyttä 3-4 konstruktööriin, tarkoittaa se ehdottomasti sitä, että täytyy tarkistaa huomattavasti useampia. Useimmat ovat huomanneet kutsuvansa itseään rakennuskonsulteiksi tai rakennusinsinööreiksi ja vastaaviksi nimityksiksi, mutta ei konstruktörer :thinking:

• Tykkään
trazanapansson
  • Laddar…
Olen samaa mieltä siitä, että leviäminen on huomattavaa ja hieman kohtuutonta. Tarvitsisin kuitenkin hieman enemmän tietoa olosuhteista voidakseni arvioida, mikä on kohtuullinen taso. Miten punainen seinä on toteutettu tänä päivänä? Vuoden 1958 kerrostalossa voi olla kantava runko, joka on yhdistelmä muurattua rakenteita ja paikalla valettua betonia, ja siksi sen "lukeminen" voi olla hieman vaikeaa. Punainen seinäsi voi olla puolitiilinen tiiliseinä, joka ei ole kantava. Silloin sen toteamiseksi ei pitäisi maksaa 50 lax.

Paras vastaus

Pysy erossa suurista konsulttijäteistä, ne veloittavat enemmän asian aloittamisesta kuin mitä olit ajatellut uskoakseni. Olen muuttanut pois Malmöalueelta ja perheessäni on rakennusinsinööri, jolla on vinkki, lähetän yksityisviestin.

• Tykkään
P4LLADIN ja 2 muuta
  • Laddar…
nzsc
Olen samaa mieltä kanssasi @Bernieberg täysin! Siitä syystä otin yhteyttä tähän yhdenkokoiseen firmaan. Olin tietysti järkyttynyt jo 10 000-18 000 kruunun hintahaarukasta, jonka sain Swecolta. Mutta kun luin sähköpostin tyypiltä, joka pyörittää pientä toiminimeä alueella, jossa hän kirjoitti haluavansa 31 250 kr, meinasin tukehtua kahviin :surprised:

Mutta kiitos vinkistäsi! Aion ehdottomasti tarkistaa sen päivän aikana!

• Tykkään
Matilda.Ek
  • Laddar…
nzsc
Päivitys:

Ei riitä, että minun täytyy löytää suunnittelija, joka voi laskea kantavan seinän korvaavan rakenteen, jonka haluan poistaa, mutta nyt olen myös saanut kunnasta ilmoituksen, että minun täytyy lisäksi löytää sertifioitu valvontavastuullinen, koska kyseessä on toimenpide asunto-osakeyhtiössä. :worried:

Näitä näyttää kuitenkin olevan huomattavasti helpompi löytää, sillä nämä henkilöt ovat Swedacin sertifioimia ja näin ollen on olemassa rekisteri kaikista, jonka voi löytää seuraavalta linkiltä: http://www.boverket.se/sv/om-boverket/tjanster/hitta-certifierade/

nzsc
Päivitys lukijoille, jotka jo ovat tai mahdollisesti tulevat olemaan samanlaisessa tilanteessa:

Tietenkin hinnat eroavat toisistaan, oli kyseessä sitten tavarat tai palvelut. Sen sijaan tarkastellaan hintavaihtelua. Tavara maksaa eri kaupoissa eri summan. Samoin palvelu. Miksi näin on, johtuu luonnollisesti useista tekijöistä. (En ajatellut mennä taloudellisiin yksityiskohtiin)

Haluan kuitenkin sanoa, että etsiessäni suunnittelijaa yksityishenkilönä olen kohdannut seuraavaa:

- suuret konserniyhtiöt, kuten Sweco, WSP ym., eivät ota vastaan yksinkertaisempia tehtäviä.
- suuremmat yhtiöt, joissa on useita suunnittelijoita, eivät toimi yksityishenkilöiden kanssa.
- pienemmät yhtiöt, joissa on 1-2 suunnittelijaa, ovat oikea foorumi yksinkertaisempiin tehtäviin, joihin yksityishenkilönä voi kääntyä.

Saatuani käsityksen siitä, mitä hinnan pitäisi olla, jotta suunnittelija voi laskea kantavan seinän tukirakenteita, jotka aion poistaa kokonaan, olen saanut erilaisia hintatietoja. Huomaa, että tämä koskee minun tapaustani ja kaikki tekijät vaikuttavat hintaan luonnollisesti. Ennen kaikkea se on työaikojen määrä ja tuntihinta, jotka lopulta vaikuttavat lopulliseen hintaan. Muut tekijät voivat olla saatavilla oleva aineisto, materiaali, kokemus, menetelmän tyyppi ym.

Keskikokoisesta tunnetusta yrityksestä, jossa on 7-10 toimivaa suunnittelijaa, sain kaksi eri hintaa, vaikka he ovat kollegoita ja työskentelevät samassa yrityksessä. Ero on, että toinen on kokematon, kun taas toinen on huomattavasti kokeneempi. Suunnittelija vs. Vastaava suunnittelija. 7500 kr alv mukana, ajankäyttö 8 tuntia. vs. 9000 kr alv mukana, ajankäyttö tuntematon, mutta luultavasti sama. Sen pitäisi tietysti olla vähemmän, koska hän on kokeneempi.

Toisesta yhden miehen yrityksestä sain tarjouksen 4000 kr alv mukana, ajankäyttö tuntematon.

Kolmannesta yhden miehen yrityksestä sain tarjouksen 7000 kr alv mukana, ajankäyttö 6 tuntia.

Neljännestä yhden miehen yrityksestä sain tarjouksen 5625 kr alv mukana, ajankäyttö 5 tuntia.

Kuten näette, sekä hinnat että ajankäyttö eroavat luonnollisesti. Tästä johtuen myös tuntihinnat eroavat. Voidaan siis todeta, että tätä sekä muita samankaltaisia toimenpiteitä koskevien viestien perusteella hinnat asettuvat noin 5000-6000 kr alv mukana.

Tämä eroaa merkittävästi niistä 31250 kr alv mukana, jotka olen saanut tarjouksena ilmeiseltä epäluotettavalta toimijalta markkinoilla, ja juuri tämä sai minut aloittamaan tämän ketjun. Kyseessä on yhden miehen yritys ja yritysmuoto on myös yksityisliike. Kyseinen henkilö on kylläkin pätevä, mutta kaukana yhtä kokeneesta kuin se, jonka olen palkannut.

Syy, miksi kirjoitan tämän, on se, että olen myös törmännyt viesteihin, joissa jotkut ovat kohdanneet samanlaisia astronomisia hintatarjouksia samanlaisista töistä.

Vinkkini yksityishenkilöille, jotka ovat samanlaisten projektien edessä, on:
- ottaa yhteyttä pienempiin yrityksiin tai yhden miehen yrityksiin
- pyytää hintatietoja jo ensimmäisessä yhteydessä
- ottaa yhteyttä useisiin, mieluiten 5-10

...ja viimeiseksi mutta ei vähäisimpänä...

Pyydä hyvänen aika apua suunnittelijalta, kun kyseessä ovat kantavat rakenteet!!! Tämä kustannus on pikku raha koko projektin hintaan nähden, mutta ennen kaikkea, mitä se voisi maksaa, JOS jotain menisi pieleen! Älä ota riskejä :thinking:

SUURET KIITOKSET JA SYDÄMELLINEN KIITOS KÄYTTÄJÄLLE @Bernieberg VINKISTÄ!

• Tykkään
  • Rakastan
kontan ja 13 muuta
  • Laddar…
nzsc nzsc sanoi:
Päivitys lukijoille, jotka jo ovat tai mahdollisesti tulevat olemaan samankaltaisessa tilanteessa:

Tietysti hinnat vaihtelevat, oli kyseessä sitten tavarat tai palvelut. Sen sijaan katsotaan hintajakaumaa. Tavaran hinta vaihtelee kaupasta toiseen. Samoin palveluiden. Miksi se on näin, riippuu tietysti useista tekijöistä. (En aio mennä talousasioihin)

Haluan kuitenkin sanoa, että etsiessäni suunnittelijaa yksityishenkilönä olen törmännyt seuraavaan:

- suuret konserniyritykset, kuten Sweco, WSP, ym. eivät ota vastaan yksinkertaisempia tehtäviä.
- suuremmat yritykset, joilla on useita suunnittelijoita, eivät toimi yksityishenkilöiden kanssa.
- pienemmät yritykset, joissa on 1-2 suunnittelijaa, ovat siksi oikea paikka yksityishenkilölle kääntyä yksinkertaisempien tehtävien kanssa.

Saatuani käsityksen siitä, mikä hinta on suunnittelijan laskelmille kantavan seinän tuen purkamiseksi, olen saanut erilaisia hintatietoja. Huomaa, että tämä koskee minun tapaustani ja kaikki tekijät vaikuttavat hintaan tietysti. Tärkeintä ovat työtuntien määrä ja tuntihinta, jotka lopulta vaikuttavat lopulliseen hintaan. Muita tekijöitä voivat olla saatavilla olevat asiakirjat, materiaalit, kokemus, menetelmän tyyppi jne.

Tunnettusta keskikokoisesta yrityksestä, jossa toimii 7-10 suunnittelijaa, sain kaksi erilaista hintaa, vaikka he ovatkin kollegoita ja toimivat samassa yrityksessä. Ero on siinä, että toinen on kokematon, kun taas toinen on huomattavasti kokeneempi. Suunnittelija vs. Käsittelevä suunnittelija. 7500 kr, sis. alv, aikakulu 8 tuntia. vs. 9000 kr, sis. alv, aikakulu tuntematon, mutta luultavasti sama. Pitäisi tietysti olla vähemmän, koska hän on kokeneempi.

Toisesta yhden hengen yrityksestä sain tarjouksen 4000 kr, sis. alv, aikakulu tuntematon.

Kolmannesta yhden hengen yrityksestä sain tarjouksen 7000 kr, sis. alv, aikakulu 6 tuntia.

Neljännestä yhden hengen yrityksestä sain tarjouksen 5625 kr, sis. alv, aikakulu 5 tuntia.

Kuten näette, hintojen ja aikakulujen välillä on luonnollisesti eroja. Siksi myös tuntihinnat vaihtelevat. Voidaan todeta, että tämän perusteella, sekä muiden vastaavilla toimenpiteillä tehtyjen kirjoitusten perusteella, hinta asettuu noin 5000-6000 kr, sis. alv.

Tämä eroaa huomattavasti niistä 31250 kr, sis. alv, jotka sain tarjouksena ilmeisen epärehelliseltä toimijalta markkinoilla, ja juuri tästä syystä aloitin tämän ketjun. Kyseessä on yhden hengen yritys ja toiminimi, on myös lisättävä. Kyseinen henkilö on kylläkin pätevä, mutta kaukana kokeneesta kuin se, jonka olen palkannut.

Kirjoitan tämän siksi, että olen törmännyt myös erilaisiin kirjoituksiin, joissa jotkut muut ovat joutuneet samanlaisten astronomisten hintatietojen kohteeksi samankaltaisista töistä.

Vinkkini yksityishenkilöille, jotka ovat vastaavien projektien edessä, ovat:
- ota yhteyttä pienempiin yrityksiin tai yhden hengen yrityksiin
- pyydä hinta-arvio jo ensimmäisessä yhteydenotossa
- ota yhteyttä useisiin, mieluiten 5-10

...ja viimeisenä vaan ei vähäisimpänä...

Pyydä ehdottomasti apua suunnittelijalta heti kun kyse on kantavista osista!!! Tämä kustannus on kahvipennosia suhteutettuna koko projektin hintaan, MUTTA ennen kaikkea mitä se voisi maksaa, JOS jotain menisi pieleen! Älä ota riskejäsi :thinking:

SUURI KIITOS JA SYDÄMELLINEN KIITOS @Bernieberg VINKISTÄ!
Olen samankaltaisessa tilanteessa Malmössä, kiitos vinkeistäsi! Voisitko jakaa kenen kanssa olet työskennellyt? Tämä voisi helpottaa minua huomattavasti... suuri kiitos siinä tapauksessa

nzsc
T Tobiasam sanoi:
Olen samanlaisessa tilanteessa malmössa, kiitos vinkeistäsi! Voisitko jakaa, kenet palkkasit? Se voisi helpottaa minua huomattavasti... suuret kiitokset siinä tapauksessa
Ehdottomasti, tarkista inbox!

Saattaa olla paikallaan huomauttaa, että tämän tyyppinen toimenpide vaatii lisäksi asunto-osakeyhtiön luvan. Jotkut yhdistykset asettavat silloin joitakin vaatimuksia, kuten haluavat nähdä rakennesuunnittelijan vakuutustodistuksen, tai muita vaatimuksia rakennuslupaviranomaisen vaatimusten lisäksi.

Ehdottomasti, tämä on kuitenkin omistusasunto mutta yhdistyksessä.. ehdottomasti

• Tykkään
AMR74
  • Laddar…
nzsc
H hempularen sanoi:
On myös paikallaan huomauttaa, että tämän tyyppinen toimenpide vaatii lisäksi asunto-osakeyhtiön luvan. Jotkut yhdistykset asettavat silloin hieman vaatimuksia, kuten haluavat nähdä rakennesuunnittelijan vakuutustodistuksen tai muita vaatimuksia rakennuslupaviranomaisen asettamien lisäksi.
Se on mielestäni ihan järkeviä vaatimuksia hallitukselta verrattuna siihen, mitä olen itse kokenut! :crysmile:

• Tykkään
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
nzsc nzsc sanoi:
Absolut, kolla inbox!
Tarvitsen myös vinkkejä suunnittelijan löytämiseen.
Ajattelin muuttaa asuntoni Malmössä 2:sta 3:ksi.
Olen löytänyt vain yhden yrityksen, Byggarkivet, mutta en tiedä, onko se vakavasti otettava yritys.

• Tykkään
Smoothie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.