Pohdin kipsilevyn asentamista pieneen mökkiimme metsässä, ja silloin harvalaudoitus (28x70) on käytännössä välttämätön (aiemmin siellä on ollut paneloituja lautoja suoraan kannattimien päällä).
Huoneessa, johon aiomme asentaa kipsilevyn, on 6 kattotuolia, joiden välinen etäisyys vaihtelee (88, 85, 85, 85, 72). Olen lukenut, että kipsikatolle harvalaudoituksen pitäisi olla CC30, kun kattotuolien etäisyys on CC120. Koska minulla on lyhyemmät etäisyydet kattotuolien välillä - onko silti CC30 oikea vai voinko käyttää CC40? Vai onko se ehkä CC30 joka tapauksessa, jotta kipsilevy ei notkahda? Ajatuksena on kiinnittää 120-levyt, joten molemmat CC-mitat toimivat.
Olen tehnyt kaksi piirustusta siitä, miltä sen pitäisi näyttää huoneen mittojen ja kattotuolien sijainnin perusteella (kattotuolit ruskeat, harvalaudoitus beige):
Kätevä saa mielellään piirtää tai kuvailla, miten minun tulisi laittaa kipsilevyt - missä kuviossa ja mitkä kiinnityspisteet!
Ajattelen asentaa kipsikaton pieneen mökkiimme metsässä, ja silloin on harvalaudoitus (28x70) enemmän tai vähemmän pakollinen (siinä on aiemmin ollut suoraan kannattimissa ponttilautoja).
Huoneessa, johon suunnittelimme asentaa kipsikattoa, on 6 kattotuolia vaihtelevalla CC (88, 85, 85, 85, 72). Luin, että kipsikatoille harvalaudoituksen pitäisi olla CC30, kun kattotuolit ovat CC120. Koska minulla on lyhyempi väli kattotuolien välillä - onko se silti CC30 vai voinko mennä CC40:llä? Vai onko kuitenkin CC30, jotta kipsi ei notku? Ajatuksena on asentaa 120-levyjä, joten molemmat CC:t toimivat.
Olen tehnyt kaksi piirustusta siitä, miltä niiden pitäisi näyttää huoneen mittojen ja kattotuolien sijainnin huomioon ottaen (kattotuolit ruskeina, harvalaudoitus beigellä):
[kuva][kuva]
Taitava henkilö voi mielellään piirtää tai kuvailla, miten minun pitäisi asettaa kipsilevyt - missä kuviossa ja mitkä kiinnityspisteet!
Jos et suunnittele levyhissin käyttöä, suosittelen kapeampia kipsilevyjä.
Kun otetaan huomioon, että 1200 levy maksaa yhtä paljon (joskus jopa vähemmän) kuin sekä 900 että 600 (missä itse katson), niin todennäköisesti vuokraan hissin tai vaihtoehtoisesti halkaisen levyn 😀 Myös vähemmän saumoja kitattavana ja käsiteltävänä, ajattelen. Minkä leveysistä levyjä olet käyttänyt?
mexitegel sanoi:
Älä unohda harvalaudoitusta tai saumanauhaa lyhyillä sivuilla, kun asennat kipsiä.
Ah kiitos! En ollutkaan oikeastaan ajatellut sitä (eikä yksikään lukemistani DIY-oppaista ole sitä myöskään maininnut). En kuitenkaan oikein ymmärrä, miksi se voi olla tarpeen - onko sinulla halua selittää tarkemmin? Aion kyllä ruuvata kipsilevyn lyhyen sivun harvalaudoitukseen - vai tarkoitatko, että kattokannatin on kaukana seinästä?
Ajattelin jotain tällaista, 30 senttimetrin välein lyhyellä sivulla ja 20 senttimetrin välein pitkällä sivulla.
Harvalaudoitus, jonka aion ostaa, on 4,2 metriä ja huoneen leveys on 4,25, joten minulla on 5 cm vähemmän harvalaudoitusta kuin huoneen leveys. Onko parempi, että on 2,5 cm vapaana molemmilla puolilla, vai jakaa se yhden puolelle? Ja kuinka paljon tilaa minun tulisi jättää ensimmäisen harvalaudoituksen ja huoneen pitkän sivun väliin?
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.