11 309 lukukertaa ·
8 vastausta
11k lukukertaa
8 vastausta
Remonttikipsiä tretexille?
Minulla on vanha vinokatto yläkerrassa, joka koostuu 1940-luvun lopun tretexistä. Nyt harkitsen tasoittaa pinta remonttikipsillä samalla, kun laitan kaiken kuntoon.
Miten kiinnitän kipsin parhaiten/helpoiten?
Riittääkö pelkkä liimaaminen, ja siinä tapauksessa mikä liima, vai täytyykö minun myös ruuvata?
Kaikki ideat ja kokemukset ovat tervetulleita.
Miten kiinnitän kipsin parhaiten/helpoiten?
Riittääkö pelkkä liimaaminen, ja siinä tapauksessa mikä liima, vai täytyykö minun myös ruuvata?
Kaikki ideat ja kokemukset ovat tervetulleita.
Olen tehnyt saman matkan olohuoneessani. Kipsilevy seinissä ja 13 mm kipsi katossa. Olen ruuvannut, en liimannut. Mietin aluksi liimaamista, mutta kirvesmies neuvoi toisin. Ehkä joku muu on kokenut positiivisia kokemuksia liimaamisesta?
Mukavaa, kun on valmis ja päässyt eroon vuosikymmenten jäljistä pehmeässä tretexissä.
Mukavaa, kun on valmis ja päässyt eroon vuosikymmenten jäljistä pehmeässä tretexissä.
Olen myös ruuvannut renoveringsgips (6mm) tretexille, usein sinulla on lankkuseinä/katto näiden pehmeiden mukavien levyjen takana (hyvä heittää tikkaa), joten tuskin sinun tarvitsee etsiä koolauksia. Vinkki! Johdotuksen vetäminen täällä on helppoa, esimerkiksi lamppuliitäntään ennen kuin gips kiinnitetään. Yläjyrsin 16mm terällä ja sitten VP16-putki paikalleen, helppoa. Paikallinen lumisade huoneessa toimenpiteen aikana täytyy vain ottaa. ;-)
Jäsen
· Västra Götaland
· 766 viestiä
Olen myös kiinnittänyt kipsiä tretexiin, hieman pidempi ruuvi niin että ne kiinnittyvät takana olevaan lautauteen, niin ei ole mitään ongelmaa!!
Ruuvitin 6 mm kipsilevyn makuuhuoneeni seinille. Se ei onnistunut lainkaan, koska tukiseinä oli niin vino. Tämä merkitsi, että he olivat laittaneet erilaisia välikkeitä lattian ja katon kohdalle. Koska ei ollut lainkaan koolauksia, jotka sopisivat kipsilevyn 1200 mm leveyteen, tuli paljon outoja saumakohtia ja myös "kauniita" kuhmuja, kun ruuvitin kipsilevyä kohtiin, joissa tretexin takana oli tilaa. Luulen, että vedin joka toisen ruuvin läpi kipsilevyn paperin. Ottaisin varmaan 13 mm levyä tänään, jos olisin tiennyt, millainen lopputulos olisi.
Ainoa etu, jonka näen, on kuten markusee kirjoitti, että sain kaikki sähkötyöt tretexiin pyörösahan avulla, koska minulla ei ollut yläjyrsintä.
Anders.
Ainoa etu, jonka näen, on kuten markusee kirjoitti, että sain kaikki sähkötyöt tretexiin pyörösahan avulla, koska minulla ei ollut yläjyrsintä.
Anders.
Meitä neuvoi kirvesmies, ettei käytetä 6 mm kipsilevyä, vaan valitsimme sen sijaan 13 mm, mikä on hieman vakaampi. Kuten muut ovat aiemmin sanoneet, sähkörasioiden reitin sahaaminen tretexiin on todella kätevää, käytimme pyörösahaa rinnakkaisten urien tekemiseen. Aluksi ajattelin ostaa jyrsijän ja tehdä urat sillä, mutta sähkömies neuvoi ja sanoi, että sahalla pölyää vähemmän. Pistorasioiden reiät täytyy kuitenkin olla syvempiä kuin sähköputket, joten siinä piti porata reikiä kovaan lankkuseinään. Kolme porakonetta hajosi siinä työssä...
En tiedä, olisinko uskaltanut liimata kipsilevyt, varsinkaan kattoon... Tretex voi kerrostua, olisin mieluummin yrittänyt ruuvata.
Nyt olemme päässeet hauskaan tehtävään tehdä uusia listoja ja rakentaa ikkunat ja ovien karmit uuteen tasoon...
Onnea matkaan
En tiedä, olisinko uskaltanut liimata kipsilevyt, varsinkaan kattoon... Tretex voi kerrostua, olisin mieluummin yrittänyt ruuvata.
Nyt olemme päässeet hauskaan tehtävään tehdä uusia listoja ja rakentaa ikkunat ja ovien karmit uuteen tasoon...
Onnea matkaan
Väittäisin, että jyrsintä pölyttää vähemmän kuin sirkkeli (molemmissa pölynimuri kytkettynä). Ainakin jos vertaa budjettityökaluja. Jyrsimen etu on, että se sulkee suhteellisen tiiviisti työstöalueen, joten pöly kerääntyy aika hyvin (jopa "halvemmalla" jyrsimellä), kun taas saha on aika hyvä heittämään pölyä, koska terä ei ole täysin suljettu (ainakaan minun B&D sahanosassani). Tietenkin, jos sahaisit Festoolin TS55:llä, saattaisi olla vähemmän pölyä sahalla, mutta en ainakaan aio laittaa TS55:ni seinään, jossa on nauloja...
/Otto
/Otto
Klikkaa tästä vastataksesi