8 744 lukukertaa ·
11 vastausta
9k lukukertaa
11 vastausta
Remonttikipsi lastulevylle - mitä ottaa huomioon?
Aion kiinnittää remonttikipsiä lastulevyseinässä nähdäkseni välttyäkseni tapetin/maalin halkeamilta, joita on ollut tähän asti. Ajattelin ensin ruuvata lastulevyt kunnolla, ne ovat tällä hetkellä vain naulattu.
Olen lukenut kipsilevyvalmistajien ohjeet ja erilaisia ketjuja täällä, mutta en ole aivan varma parista asiasta;
* Kipsin liitoksia tulisi välttää ikkuna-/ovien aukkojen jatkeilla. Kuinka paljon ulkopuolelle pitäisi mennä? Riittääkö 10 cm?
* Riittääkö ruuvata lastulevyyn, vai täytyykö ruuvata myös rankoihin?
* Remonttikipsi on 6 mm paksua, kuinka ratkaista helpoiten ja siisteimmin ikkunoiden smyygit? Onko sopivaa listaa, jolla rakentaa lisää?
Onko jotain muuta, mitä pitäisi ottaa huomioon?
Olen lukenut kipsilevyvalmistajien ohjeet ja erilaisia ketjuja täällä, mutta en ole aivan varma parista asiasta;
* Kipsin liitoksia tulisi välttää ikkuna-/ovien aukkojen jatkeilla. Kuinka paljon ulkopuolelle pitäisi mennä? Riittääkö 10 cm?
* Riittääkö ruuvata lastulevyyn, vai täytyykö ruuvata myös rankoihin?
* Remonttikipsi on 6 mm paksua, kuinka ratkaista helpoiten ja siisteimmin ikkunoiden smyygit? Onko sopivaa listaa, jolla rakentaa lisää?
Onko jotain muuta, mitä pitäisi ottaa huomioon?
Arvaukseni on, että jos kiinnität lastulevyt kunnolla runkotukiin, tapetti voi pysyä ilman kipsilevyjä.
Jos asennat kipsilevyt siten, että niiden saumat ovat eri kohdissa kuin lastulevyjen saumat, et toisaalta tarvitse kiinnittää lastulevyjä.
Pitäisi ehdottomasti riittää, että kiinnität kipsilevyt suoraan lastulevyihin osumatta runkotukiin, mutta muista, että voi helposti irrota isoja palasia lastulevyn takapuolelta, jos ruuvaat ilman esiporausta.
On olemassa listoja, joissa on uritus tätä tarkoitusta varten.
Jos asennat kipsilevyt siten, että niiden saumat ovat eri kohdissa kuin lastulevyjen saumat, et toisaalta tarvitse kiinnittää lastulevyjä.
Pitäisi ehdottomasti riittää, että kiinnität kipsilevyt suoraan lastulevyihin osumatta runkotukiin, mutta muista, että voi helposti irrota isoja palasia lastulevyn takapuolelta, jos ruuvaat ilman esiporausta.
On olemassa listoja, joissa on uritus tätä tarkoitusta varten.
Kiitos vinkeistä! 
Kun vaihdoin terassioven, tein uudet ovilistat 6 mm syvemmiksi valmiiksi remonttikipsiä varten, joten minun täytyy varmaankin pysyä siinä. Muutenhan normikipsi on halvempaa

Kun vaihdoin terassioven, tein uudet ovilistat 6 mm syvemmiksi valmiiksi remonttikipsiä varten, joten minun täytyy varmaankin pysyä siinä. Muutenhan normikipsi on halvempaa
Kyllä, olen lukenut, että niitä pitäisi olla. Mutta missä?!Avemo sanoi:
Minun lastulevyt ovat naulattu ja liimattu koolauksiin, mutta se halkeaa silti, vain kipsi kestää.Avemo sanoi:
Joko käytät 13mm kipsiä ja listat tai käytät saneerauskipsiä ja laitat pienen saluistin listan alle. Ei ole mitään etua saneerauskipsistä, koska se on kalliimpi ja vaikeampi saada hyväksi.
Viimeksi muokattu:
Joo, tavallinen kipsi taitaa sittenkin olla paras valinta
. Mietin myös pientä salningslist:iä, mutta silloin pitäisi sekä valmistaa se että kitata sen ja vanhan ikkunasaumauksen väli. Siitä tulee vain hankaluuksia....
Klikkaa tästä vastataksesi