Minulla on huone, joka alun perin oli navetta vanhassa torpassa. Se on ainoa huone torpassa, jossa on paksut tiiliseinät joka puolella. Loput rakennuksesta on puuta. Huoneessa on paksut kerrokset vanhaa rappausta, joka ei enää ole erityisen ehjä tai kaunis. Painumat ovat aiheuttaneet halkeamia rappaukseen, mutta ne ovat vanhoja eivätkä ole liikkuneet merkittävästi viimeisen 20 vuoden aikana (vähintään).
rappauksen voi toki koputtaa alas ja rapata uudelleen, mutta en todellakaan halua rapattuja seiniä. Kylmä pinta ja vaikeaa kiinnittää asioita tiiliseiniin (jopa vaikea porata, kivenkovaa). Olen miettinyt vaihtoehtoja kuten esimerkiksi laittaa kevyet kehykset ja asentaa osb- tai vanerilevyjä, saadakseni haluamani puupinnan. Olen kuitenkin epävarma rakenteesta, jotta välttäisin kosteuden seinissä. Ei tarvita eristystä sisäpuolelta, koska torppa on lisäeristetty tiiliseinän ulkopuolelta mineraalivillalla ja sitten puujulkisivulla.
voinko ilman kosteusriskin vaaraa asentaa kehykset ja levyt? Ajatuksia, mielipiteitä, ehkä joltakin joka on tehnyt samankaltaista?