Vedspisen Vedspisen sanoi:
olen tulkinnut lämminperustuksen olevan suurempi riskiperustus kuin perinteinen torppargrund (r
Suurempi riski millä tavalla sitten? Lämminperustus on luotu ratkaisemaan/vähentämään ryömintätilaperustuksiin liittyviä riskejä. Perinteinen torppargrund ei käytännössä enää ole olemassa, koska kukaan ei enää lämmitä päivittäin vuoden ympäri keittiöuunia saadakseen ruokaa ja lämmintä vettä. Torppargrundilla rakennetut talot ovat nykyään käytännössä ryömintätilaperustuksia, kaikkine siihen liittyvine riskeineen, johtuen vähentyneestä lämmönkarkailusta.

useless useless sanoi:
Suurempi riski millä tavalla sitten? Varmgrunden on suunniteltu ratkaisemaan/vähentämään riskejä ryömintätilassa.
Perinteistä torpargrunnia ei käytännössä enää ole, koska kukaan ei enää polta keittiön pannua päivittäin ympäri vuoden saadakseen ruokaa ja lämmintä vettä. Talot, jotka on rakennettu torpargrunnilla, ovat nykyään tosiasiallisesti ryömintätilassa, kaikkine siihen liittyvine riskeineen, johtuen vähentyneestä lämmönkarkaamisesta.
Hyvä panos. Miettimisen arvoinen asia mao

Alku...
Mielestäni suurin osa näyttää täysin ok. Joitakin osia lattiasta on korjattu 30 vuotta sitten, ja se on pysynyt suhteellisen raikkaana sen jälkeen.

Harkitsen vakavasti saman rakenteen säilyttämistä pienillä parannuksilla, onhan se kuitenkin pysynyt suhteellisen vakaana yli 100 vuotta (hieman remonttia 30 vuotta sitten).
Mitä mieltä olette, laittaa muovia maahan, hieman uusia koolauksia, levyjä, ekovillaa kohtiin, lattialevyt ja lattia päälle, ilmankostutin ilmanvaihtoon...?

Otamme mielellämme vastaan näkemyksiä!

• Vanha puulattia osittain purettuna, pölyä ja lastuja lattialla. Sähkösaha, rälläkkä ja mittanauha työvälineinä lattian vieressä.
  • Vanhan talon lattian rakenteita, paljaat laudat ja hiekkapohja, vasemman kulman kevytrakennelma, kaksi ämpäriä työvälineineen.
Jos pystyt muovittamaan koko pinnan ja kosteudenpoistaja pystyy käsittelemään koko pinta-alan, voit tietenkin tehdä niin.

JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson sanoi:
Jos pääset muovittamaan koko pinnan ja kuivain pystyy käsittelemään koko pinnan, niin voit tietenkin tehdä niin.
Kyllä, pääsen muovittamaan koko pinnan, kun kaikki on purettu. Onko tavallinen rakennusmuovi sopiva? Ja pitäisikö sokkelin viereen jättää 10 cm väli, jotta vesi voi valua alas?

Muovia tarvitaan vain, jos aiotaan käyttää kuivaajaa, jotta ei kuivattaisi koko maapalloa. Se voi olla hyvä varotoimi, mutta sitä ei pitäisi oikeastaan tarvita. Kuvissa näkyvä näyttää hyvältä.

Betonivaihtoehto ei ole mikään nopea ratkaisu, erityisesti ei, jos kyseessä on isompi talo, jossa on kantava keskiseinä ja joka tarvitsee uuden perustuksen. Se ei ole lainkaan amatööreille.

J justusandersson sanoi:
Muovia tarvitaan vain, jos käytetään kosteudenpoistajaa, jotta koko pallo ei kuivuisi. Se voi olla hyvä varmuus, mutta ei pitäisi olla tarpeellista. Kuvista mitä voi nähdä näyttää hyvältä.

Betonivaihtoehto ei ole nopea ratkaisu, varsinkaan jos kyseessä on suurempi talo kantavalla sydänseinällä, joka vaatii uuden perustuksen. Se ei todellakaan ole amatööreille.
Kiitos vinkistä muovin suhteen, eli siis muovia ei tarvita lainkaan, jos ei käytä kosteudenpoistajaa, tämä oli uutta tietoa minulle.
Laitan lisää kuvia ajan mittaan, vähän lähikuvia ja muuta, jotta muut saavat käsityksen miltä se voi näyttää heidän lattioissaan (ja kuinka työ etenee :)

Muovi voi olla hyvä, jos on kosteusongelmia, mutta sinulla ei näytä olevan niitä.

useless useless sanoi:
Muovi voi olla hyvä, jos on kosteusongelmia, mutta sinulla ei näytä olevan niitä.
Olen kauhuissani käyttääkseni muovia talossa. Lisäksi olen innokas amatööri, joka remontoi paljon ja mielellään, joten jos haluat, niin perustele muovin valinta. Minulle, täysin vaistomaisesti, yhdistän muovin kosteuteen.
Mutta auta minua mielellään. :=)

useless useless sanoi:
Ryömintätilassa on yleistä, että maahan laitetaan muovia maankosteuden nousun vähentämiseksi.

[linkki]
Ok, se laitetaan maahan, nyt ymmärrän. Luulin, että sen pitäisi olla jossakin lattian kerroksessa.

Maaperän kosteus on kapillaarisesti sitoutunutta kosteutta nestemäisessä muodossa, eli vettä. Kosteus, joka aiheuttaa ongelmia ryömintätiloissa, on ilmassa kulkeutuva vesihöyry, joka jäähtyessään johtaa korkeaan suhteelliseen kosteuteen. Ryömintätilojen ongelma on pääasiassa lämpötilaongelma. Muovi maan päällä ei ratkaise merkittäviä ryömintätilojen ongelmia ja siirtää huomion väärään alueeseen. Se ei kuitenkaan aiheuta vahinkoa.

• Tykkään
Pappa1986
  • Laddar…
Maan sekoittaminen sahanpuruun jatkuu täydellä teholla. Tarvitsen nyt vinkkejä teiltä siitä, kuinka varmistan perustuksen tulevaisuuden jälkeen kaiken hikoilun ja työn, jonka tämä tehtävä on aiheuttanut. Ajatuksenani on nyt kaivaa noin 60-70 cm tilaa maan/palkiston väliin. Sitten levitän maamaton, sen päälle kiviä ja lopuksi betonimaton. Ajattelin jättää noin 40-50 cm ilmatilaa maton ja palkiston väliin. Kuulostaako tämä hyvältä idealta? Onko jotain muuta, mitä minun pitäisi ottaa huomioon tässä vaiheessa? Ja, mikä on soran oikea koko? Ajattelin käyttää pyöristettyä soraa, ei hienoa makadamisoraa (oikein vai väärin?)

Kiitos etukäteen!

• Tyvärr, jag kan inte hjälpa till med det.
  • Tykkään
Pappa1986
  • Laddar…
Maan ja sahanpurun sekoituksen lapiointi jatkuu taukoamatta. Tarvitsen nyt vinkkejä teiltä siitä, miten varmistan perustuksen pitkäksi ajaksi eteenpäin kaiken tämän hikoilun ja työn jälkeen, mitä tämä projekti on teettänyt. Ajatukseni on kaivaa niin, että saan noin 60-70 cm maata/bjälklag. Sitten laittaa maamattoa, sen päälle kiviä ja sitten betonimattoa. Ajattelin noin 40-50 cm ilmaväliä maton ja bjälklag:in välille. Kuulostaako se hyvältä idealta?
Onko jotain muuta, mitä minun pitäisi ottaa huomioon tässä vaiheessa, joka on tärkeää?
Ja, minkä kokoinen soraa minun pitäisi käyttää?
Ajattelin pyörösoraa, ei hienoa makadamia (oikein tai väärin?)

Kiitos etukäteen!
Hitto, mitä uurastusta :) hyvin tehty ;D

• Tykkään
Vedspisen
  • Laddar…
Maan ja sahanpurun sekoituksen lapioiminen jatkuu täyttä vauhtia. Tarvitsen nyt teiltä vinkkejä siitä, miten sitten varmistan perustuksen kestävyys ikuisesti kaiken tämän työn mukana tuoman hien ja vaivan jälkeen. Ajatukseni on nyt kaivaa pois maa-ainesta niin, että minulla on noin 60-70 cm maan ja palkiston välissä. Sitten maa kangas, kivet päälle ja sitten betonikangas. Ajattelin jättää 40-50 cm ilmatilaa kankaan ja palkiston välille. Kuulostaako hyvältä idealta?
Onko jotain muuta mitä minun pitäisi ottaa huomioon tässä vaiheessa?
Ja, minkä kokoista soraa?
Ajattelin käyttäväni pyöreäkivesoraa, ei hienoa makadamia (oikein vai väärin?)

Kiitos etukäteen!
Katso käyttäjän "Useless" sivua. Hän tekee samanlaista perustan kunnostusta.
Hän on kommentoinut tässä yläpuolella :D

• Tykkään
Vedspisen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.