4 645 lukukertaa ·
12 vastausta
5k lukukertaa
12 vastausta
Remontoida ASBESTIN päälle?
Hyvää iltaa teille!
Olen ''kurkkinut'' rakennustalo-foorumilla, täältä löytyy paljon tietoa!
Minä ja tyttöystäväni, molemmat vain 23 vuotta vanhoja, aiomme luultavasti pian ostaa rivitalon Tukholman seudulta (perinnön osto). Talo on 150 neliömetriä ja 3 kerrosta, siis täysin pieleen suunniteltu, 3 yksiötä päällekkäin. Tällä hetkellä asumme tosi kalliisti 11 000 kr/kuukausi @76 neliömetriä... Haluamme hieman pienentää kuukausikustannuksia.
Rivitalo ostetaan nykyisessä kunnossaan - mallia 1963. Se on TÄYSIN remontin tarpeessa, kaikki on alkuperäisessä kunnossa. Budjetti pintaremontille on meillä 500 000 kruunua kattohintana, onko se aivan liian vähän? Paljon materiaaleja ostetaan tukkuhinnoin, ja ne jotka hankitaan muuta kautta on suunniteltu olevan ''halpoja mutta hyviä'', eli ei kalliita materiaalivalintoja. Kaikki työt on tarkoitus tehdä itse, joten ei tule työvoimakustannuksia (on ajatus). Olen sähköasentaja ja remontoin asuntoja / taloja päivittäin, joten olen perehtynyt useimpiin työvaiheisiin. Ne vaiheet, joissa olen epävarma, on minulla lähelläni osaavia henkilöitä, joita voi kysyä / pyytää apua.
Kysymys 1: Talossa on paljon asbestia. Eterniittiä ulkopuolella, eterniittikanavia, mustaa liimaa jokaisen maton alla, asbestimutkia eristyksessä jne. Budjetti ei salli mitään suoraa puhdistusta, enkä halua vaarantaa asbestipitoisuutta ilmassa liikaa. Miten on remontoida vanhojen kerrosten päälle? Ajatuksena on asentaa laminaattilattia useimpiin paikkoihin, klinkkeriä kylpyhuoneeseen. Tiedän, että jotkut tekevät näin välttääkseen asbestin purkamista... Mutta onko se OK tapa? Esimerkiksi asentaa suoraan maton päälle kylpyhuoneessa?
Kysymys 2: Jos joskus haluaisi myydä muutaman vuoden kuluttua, mitä piilovirheet sanovat, jos asbestia on "uuden hienon kerroksen" alla?
Kysymys 3: Pystysuora putki ei ole koskaan vaihdettu, ja se tarvitsisi todellakin vaihtaa. Kun en halua avata lattiaa liikaa, eikö se ole ihan ok vain ''leikata pois'' ja ottaa esiin pystysuoraa putkea varten?
Paljon tekstiä tuli!
Toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan, muuten voitte vain pyytää minua selventämään!
Kiitän etukäteen
Ystävällisin terveisin, Andreas
Olen ''kurkkinut'' rakennustalo-foorumilla, täältä löytyy paljon tietoa!
Minä ja tyttöystäväni, molemmat vain 23 vuotta vanhoja, aiomme luultavasti pian ostaa rivitalon Tukholman seudulta (perinnön osto). Talo on 150 neliömetriä ja 3 kerrosta, siis täysin pieleen suunniteltu, 3 yksiötä päällekkäin. Tällä hetkellä asumme tosi kalliisti 11 000 kr/kuukausi @76 neliömetriä... Haluamme hieman pienentää kuukausikustannuksia.
Rivitalo ostetaan nykyisessä kunnossaan - mallia 1963. Se on TÄYSIN remontin tarpeessa, kaikki on alkuperäisessä kunnossa. Budjetti pintaremontille on meillä 500 000 kruunua kattohintana, onko se aivan liian vähän? Paljon materiaaleja ostetaan tukkuhinnoin, ja ne jotka hankitaan muuta kautta on suunniteltu olevan ''halpoja mutta hyviä'', eli ei kalliita materiaalivalintoja. Kaikki työt on tarkoitus tehdä itse, joten ei tule työvoimakustannuksia (on ajatus). Olen sähköasentaja ja remontoin asuntoja / taloja päivittäin, joten olen perehtynyt useimpiin työvaiheisiin. Ne vaiheet, joissa olen epävarma, on minulla lähelläni osaavia henkilöitä, joita voi kysyä / pyytää apua.
Kysymys 1: Talossa on paljon asbestia. Eterniittiä ulkopuolella, eterniittikanavia, mustaa liimaa jokaisen maton alla, asbestimutkia eristyksessä jne. Budjetti ei salli mitään suoraa puhdistusta, enkä halua vaarantaa asbestipitoisuutta ilmassa liikaa. Miten on remontoida vanhojen kerrosten päälle? Ajatuksena on asentaa laminaattilattia useimpiin paikkoihin, klinkkeriä kylpyhuoneeseen. Tiedän, että jotkut tekevät näin välttääkseen asbestin purkamista... Mutta onko se OK tapa? Esimerkiksi asentaa suoraan maton päälle kylpyhuoneessa?
Kysymys 2: Jos joskus haluaisi myydä muutaman vuoden kuluttua, mitä piilovirheet sanovat, jos asbestia on "uuden hienon kerroksen" alla?
Kysymys 3: Pystysuora putki ei ole koskaan vaihdettu, ja se tarvitsisi todellakin vaihtaa. Kun en halua avata lattiaa liikaa, eikö se ole ihan ok vain ''leikata pois'' ja ottaa esiin pystysuoraa putkea varten?
Paljon tekstiä tuli!
Kiitän etukäteen
Ystävällisin terveisin, Andreas
1. Suurella varovaisuudella voidaan usein poistaa eterniittilevyt ja eterniittikanavat ilman pölyämistä. Asbesti putkikulmaeristeissä jätetään yleensä paikoilleen, koska putkia ei yleensä tarvitse vaihtaa. Mustasta liimasta minulla ei ole mielipidettä. Katsotaan, mitä joku muu sanoo.
2. Olisin siinä tapauksessa avoin siitä.
3. Kyllä onnistuu, mutta voi tarvita yhdistäviä tukilautoja tai kiinnitettyjä apulistoja/lattoja korjaamiseen. Sitten johto voi kulkea poikkipalkissa ja täytyy "vetää" ulos. Riippuu täysin miltä se näyttää ja mitä kohtaat.
2. Olisin siinä tapauksessa avoin siitä.
3. Kyllä onnistuu, mutta voi tarvita yhdistäviä tukilautoja tai kiinnitettyjä apulistoja/lattoja korjaamiseen. Sitten johto voi kulkea poikkipalkissa ja täytyy "vetää" ulos. Riippuu täysin miltä se näyttää ja mitä kohtaat.
Viimeksi muokattu:
M MagHam sanoi:
Tackar för svaren!R Robin Wahlman sanoi:
Rickard.
Jäsen
· Riktiga Norrland
· 7 420 viestiä
Rickard.
Jäsen
- Riktiga Norrland
- 7 420 viestiä
En ymmärrä, miten asbesti voi olla virhe, asbestin olemassaolo talossa ei voi koskaan olla piilevä virhe. Tietysti ei pitäisi valehdella asioista, jotka varmasti tietää, mutta monissa tapauksissa ei oikeasti tiedetä, onko asbestia vai ei, ennen kuin se puretaan.
Kaikki talot eivät ole täynnä asbestia vain siksi, että ne rakennettiin ennen kieltoa.
Kaikki talot eivät ole täynnä asbestia vain siksi, että ne rakennettiin ennen kieltoa.
Ehkä siinä on totuus mitä sanotRickard.ag sanoi:
Stickan56
Talon omistaja
· Roslagen
· 1 944 viestiä
Stickan56
Talon omistaja
- Roslagen
- 1 944 viestiä
Ja joskus materiaali on lähetettävä analyysiin, jotta voidaan selvittää, onko siinä asbestia.Rickard.ag sanoi:
Stickan
Rickard.
Jäsen
· Riktiga Norrland
· 7 420 viestiä
Rickard.
Jäsen
- Riktiga Norrland
- 7 420 viestiä
Se on varmaan todistuskysymys oikeudessa, jos on valehdeltu tietoisesti, vähän yli minun tietämyksen mutta niin kauan kuin on rehellinen siitä, ettei ole poistanut alkuperäistä mattoa, jos se tulee esille, niin tuskin on mitään vaaraa. (esimerkkinä)
Tiedonantovelvollisuus kattaa vain sen, että täytyy vastata rehellisesti kysymyksiin eikä sitä, että täytyy kertoa aivan kaikki mitä tietää talosta.
Vinkkinä remonttiin vain, että asbestin saneeraaminen onnistuu itse, kunhan kunnioittaa sitä ja ei ole tyhmä, joten joissain tapauksissa voi olla parempi tehdä kunnolla suoraan.
Tiedonantovelvollisuus kattaa vain sen, että täytyy vastata rehellisesti kysymyksiin eikä sitä, että täytyy kertoa aivan kaikki mitä tietää talosta.
Vinkkinä remonttiin vain, että asbestin saneeraaminen onnistuu itse, kunhan kunnioittaa sitä ja ei ole tyhmä, joten joissain tapauksissa voi olla parempi tehdä kunnolla suoraan.
Miten muovimaton poistaminen tapahtuu parhaiten? Pieni tulva pitämään se märkä ja pölytön? Jos se olisi ollut puulattia, olisi voinut jopa sahata lattian pois... Mutta kun kyseessä on betoni, liima on hiottava pois. Vai onko jotain muuta vaihtoehtoa poistaa liima? Sen lisäksi, että oikein on oikein... Ja kerros kerroksen päällä ei ole oikein!Rickard.ag sanoi:
Eterniitikanavien osalta ei ole vaaraa, jos se ei ole tuloilmaa. Maton ja tikkuparketin osalta ei ole vaaraa myöskään, kunhan et poraa alas lattiaan, silloin asbesti nousee pintaan. Voit ostaa asbestivaroitusteippiä, jolla voit teipata tikkuparketin alle. Asbestia ei käytetty putkien eristeenä, vaan asbestia sekoitettiin sideharsoon ja kierrettiin mutkien ympärille, jotta ne näyttäisivät paremmilta. Jos aiotte saneerata sisätiloissa, miettikää:
• Muovittakaa huone
• Käyttäkää erityistä ilmanpuhdistinta (vuokratkaa yksi)
• Sekoittakaa liimaa ja vettä ja kostuttakaa (vähentää pölyn leviämistä)
• Käyttäkää kertakäyttöhaalaria tyyppiä 5 ja P3-puolinaamaria
• Älkää koskaan käyttäkää tavallista pölynimuria asbestin imuroimiseen, käyttäkää HEPA-suodattimella varustettua.
• Muovittakaa huone
• Käyttäkää erityistä ilmanpuhdistinta (vuokratkaa yksi)
• Sekoittakaa liimaa ja vettä ja kostuttakaa (vähentää pölyn leviämistä)
• Käyttäkää kertakäyttöhaalaria tyyppiä 5 ja P3-puolinaamaria
• Älkää koskaan käyttäkää tavallista pölynimuria asbestin imuroimiseen, käyttäkää HEPA-suodattimella varustettua.
Stickan56
Talon omistaja
· Roslagen
· 1 944 viestiä
Stickan56
Talon omistaja
- Roslagen
- 1 944 viestiä
Asbestikuituja esiintyy liimassa, jota käytettiin lattiamattoihin ja -laattoihin 60-luvulla.
Mutta kaikki liima ei sisällä asbestia.
Jotta voi olla varma, täytyy tehdä näytteenotto ja lähettää analysoitavaksi.
Stickan
Mutta kaikki liima ei sisällä asbestia.
Jotta voi olla varma, täytyy tehdä näytteenotto ja lähettää analysoitavaksi.
Stickan
Paras vastaus
Alla vastaukset ovat väärässä järjestyksessä. Kirjoitan puhelimella.
Budjetti:
Niillä rahoilla pääset pitkälle, jos teet suurimman osan itse ja valitset melko edullisia materiaaleja.
Mikä lattiarakenne on kyseessä? Puu, betoni? Rungot ovat valuraudasta ja ne voivat tarvittaessa hajota, jos et voi vetää niitä ulos.S StorBagaren sanoi:
Asbesti ei ole ongelma, mutta et voi varmistaa, ettei kylpyhuoneen nykyisen pintakerroksen takana ole kosteutta. Mitä tulee mattojen alla olevaan asbestiin, jonka päälle olet laittanut laminaattilattian. Se ei ole piilovirhe, eikä edes virhe. Asbestia esiintyi 60-luvulla ja sinulla ei ole velvollisuutta informoida siitä. Jos joku kysyy, voit vastata ettet tiedä, koska et tiedä, vai oletko ottanut näytteitä?S StorBagaren sanoi:
Anna eterniitin julkisivulla olla, se ei vahingoita ketään. Anna olemassa olevien eterniittikanavien olla, vai täytyvätkö ne siirtää/purkaa? Sama koskee kellarin vesijohtoja? Kylpyhuone on kuitenkin saneerattava, jos se sisältää asbestia. Voit ottaa materiaalinäytteitä, varmista, että saat mukaan kiinnitysaineen ja sauman molemmista, lattiasta ja seinästä, 2 kpl näytteitä. Tehdäksesi saneerausta asbestista. Kustannus on 15-20.000 euroa ennen ROT-vähennystä. Voit laittaa laminaattilattian suoraan olemassa olevan maton päälle. Älä tasoita suoraan maton päälle kylpyhuoneessa, jos aiot remontoida, tee se kunnolla, muuten voit itse saada ongelmia ja joutua vastuuseen piilovirheistä.S StorBagaren sanoi:Kysymys 1: Talo on täynnä asbestia. Eterniitti ulkopuolella, eterniittikanavat, mustaliima jokaisen maton alla, asbestitaivutukset eristyksessä jne. jne. Budjetti ei salli mitään suoranaista saneerausta, enkä halua vaarantaa ilmassa olevaa asbestipitoisuutta liikaa. Miten on korjata vanhojen kerrosten päälle? Ajattelin, että useimmissa paikoissa olisi laminaattilattiaa, kylpyhuoneessa klinkkeriä. Tiedän, että jotkut tekevät näin välttääkseen asbestin purkamisen... Mutta onko se OK tapa? Esim. kaataa suoraan kylpyhuoneen maton päälle?
Budjetti:
Niillä rahoilla pääset pitkälle, jos teet suurimman osan itse ja valitset melko edullisia materiaaleja.
Radikaali vastakysymys...
Onko pakko poistaa (tai edes peittää) eterniittijulkisivua? Jos se on ehjä ja hyvin hoidettu (maalattu), sen ei tarvitse olla ruma, vaikka moni niin ajattelee. Mutta uskon, että trendi on kääntymässä täällä.
Onko pakko poistaa (tai edes peittää) eterniittijulkisivua? Jos se on ehjä ja hyvin hoidettu (maalattu), sen ei tarvitse olla ruma, vaikka moni niin ajattelee. Mutta uskon, että trendi on kääntymässä täällä.
Klikkaa tästä vastataksesi