Mielestäni ensimmäisen PUNAISEN merkinnän mukaan pitäisi olla parempi rei'illä, mutta en oikeastaan tiedä, mutta koskee myös 2*korkeus tukikohdasta tämän tyyppiseen kattoristikkoon.
Kirjoitin väärän värin, joten muutan.
Se on todella hankala kattotuoli, mikä ei helpota arviointia. Minä panostaisin ensimmäiseen siniseen rinkiin, jolloin saat hieman etäisyyttä tukijalan kiinnityksestä myös. Luulen, että puuoppaan mukanaan kantamat huolenaiheet liittyvät leikkausjännityksiin. Sitten voisit vahvistaa aluetta aukotuksen ympärillä asentamalla naulalevyjä molemmille puolille, joihin olet tehnyt 80 mm reiän keskelle.
Ajattelin kuitenkin vahvistaa kattotuolia ennen reiän tekemistä, better be safe than sorry, yksinkertaisesti. Ruuviliimaa 12-18mm rakennusvaneria kummallekin puolelle tai jotain sellaista ennen reiän tekemistä.
Mutta siihen, mihin olemme tähän mennessä tulleet tässä ketjussa, alan kallistua reikä noin 50 cm tukijalan ohi, suunnilleen vihreän renkaan kohdalla.
Nyt ne ovat noin 90–100 cm päässä kannattimesta, luulen, että olen oppinut hieman enemmän tästä vaikeasta taiteesta.
Paljon tästä keskustelusta, jossa muun muassa seniorkonsultti sai minut miettimään hieman enemmän ja tarkistamaan asioita. https://www.byggahus.se/forum/threads/roerdragning-tvaers-bjaelklag.305965
Joten nyt välttelen sekä palkin keskikohtaa (missä taivutusvoimat ovat suurimmat) että liian lähellä kannatinta, missä leikkausvoimat palkissa ovat suurimmat.
8 metrin palkisto, keskikannatin, noin 4 metrin tehokas jänneväli molemmilla puolilla.
Reikä noin 1 metri kannatetuista päistä.
Uskallankohan tehdä 80 mm reiän keskelle, täysin ilman lisävahvistusta?
Nyt olen ruuvaamassa ja liimaamassa 12mm vaneria, mutta se vie niin paljon aikaa.
45x220 cc600 on palkisto. Olen ristinauhannut keskeltä jännettä, mutta en usko, että siitä voi hyötyä mitään.
Ajattelen muuten muovin mattoa enkä klinkkeriä. Mutta aion silti valaa yli 13 mm kerroksen tasoitemassaa verkon kanssa ruuviliimattuun lattialevyyn saadakseni oikean kaadon lattiakaivoon.
Ei, ristikkäisliimaus vaikuttaa vain taipumaan (marginaalisesti). Jos puutavara on korkealaatuista, tiukkasyistä, oksatonta ja kuidut ovat rinnakkain reunojen kanssa, uskon, että keskelle poraaminen onnistuu hyvin. Se ei ole oikeastaan lujuusongelma, koska palkin hitausmomenttiin vaikuttaa reikä hyvin vähän, vaan suurin uhka on halkeamien muodostumisen riski.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.