@bossespecial Mja, piirustus on vuodelta -45, joten paljon on ehtinyt tapahtua Mutta jotta saisi saman askelkorkeuden ylimmälle portaalle, pitäisi siinä tapauksessa ottaa jopa 10cm betonia (15:stä), mutta ehkä se on mahdollista?
Nyt on ehkä kyse myös kantavuudesta ja toiminnallisuudesta. Jos ei ole tietoa siitä, miltä välipohja näyttää, kannattaa miettiä vielä kerran. Välipohja pysyy koossa, mutta ei ole hauskaa riskeerata ja saada paljon halkeamia kattoon, mutta tämä riippuu täysin henkilöstä...
Olen täysin samaa mieltä bossespecialin kanssa. Raudoitustangon sahaaminen on vähän kuin sahanterän sahaaminen puupalkkikehyksessä ilman, että sitä käsitellään. Sitä ei tehdä. Anna aukon mitat ja etäisyys ulkoseinästä kellaritasolla, niin voimme itse piirtää siitä vähän. Portaiden rakenne vaatii hieman kokemusta.
Olen täysin samaa mieltä bossespecial kanssa. Raudoitustangon sahaaminen on kuin sahaisi tukia pois puurakenteesta ilman, että niitä tuetaan. Niin ei tehdä. Anna avauksen mitat ja sen etäisyys ulkoseinästä kellarikerroksessa, niin voimme suunnitella sitä itse. Portaiden rakenne vaatii hieman kokemusta.
Mitat ovat aiemmin liitetyissä luonnoksissa. Aukko on 1856x690mm, mahdollisuus 85mm pidennykseen, koska toisella lyhyellä sivulla on klaki. Ulkoseinä kulkee saman lyhyen sivun vieressä.
Se on hieman ahdasta, mutta sen pitäisi onnistua. Periaateratkaisu tämän kuvan mukaan. Askelmakorkeus: 18,8 cm, askelsyvyys: 20,4 cm. Viimeinen askel otetaan palkistossa, mikä tarkoittaa, että betonia poistetaan noin 5 cm.
Tarkoitatko, että vain yksi 5 cm:n koroke otetaan ulos yhdeltä pitkältä sivulta? Kun olen laskenut sen, saan kulkualueen yhteensä noin 230 cm, ja silloin olen laskenut, että ulos otettava koroke on noin 20 cm.
Portaasi mittaa kulkualueessa noin 270 cm. Kuinka monta askelmaa sinulla on katon alla?
Tarkoitatko, että otetaan vain 5 cm kari toisella pitkällä sivulla?
Ne 5 cm otetaan betonista ylhäältä, jotta ylin askelma saadaan sisään palkistoon.
Luulen, että luonnokseni saattaa tarvita hieman hienosäätöä. Yritän löytää aikaa myöhemmin tänä iltana.
Kun piirrän portaat (sisätiloissa pienessä talossa), aloitan yleensä askelkorkeudella 17 cm. Jaan kerroksen korkeuden 17:llä ja saan tarvittavien askelmien määrän, valitsen lähimmän kokonaisluvun ja jaan kerroksen korkeuden tällä luvulla. 245:17=14,4, 245:14=17,5. Sitten käytän porraskaavaa, 2xh + d = 60-63. Jos h on 17,5, niin d = 25-28.
Tässä tapauksessa 14 askelmaa korkeudella 17,5 cm eivät mahdu, joten kokeilin 13 askelmaa korkeudella 18,8 cm. Kokeilen summaksi 58 sijaan 60-63. Tämä on OK tässä erityistapauksessa. Saan sitten askeleen syvyydeksi 20,4 cm, mikä on se, mitä käytin luonnoksessani #21.
Jos talo on 40-luvulta, onko välipohjassa todella raudoitusta? 150 mm voi leikata kulmahiomakoneella molemmilta puolilta, mutta se pölyää hurjasti, joten tarvitaan jonkin verran vettä pölyn vähentämiseksi.
Jos talo on -40 luvulta, onko lattialaatoissa todellakin vahvistus? 150 mm voi leikata kulmahiomakoneella molemmilta puolilta, mutta se pölyää hurjasti, joten tarvitaan vettä pölyn vähentämiseksi.
Nopea googlaus osoittaa, että betonia alettiin vahvistaa jo 1850-luvun puolivälissä.
Jos portaan leveys pienennetään 600 mm:iin, se paranee entisestään. Yhden henkilön portaan ei tarvitse olla leveämpi. Muutoin kuten aiemmin: askelkorkeus 18,8 cm, askelsyvyys 20,4 cm. Vangstycket täytyy olla askelmien ja askelmien alla, ei sivuilla.
Nopea googletus osoittaa, että betonia alettiin raudoittaa jo 1850-luvun puolivälissä.
[linkki]
Teollistuminen toi nopeasti mukanaan joukon teknologisia edistysaskeleita, joita oltiin innokkaita kokeilemaan.
Kyllä sitä alettiin käyttää, mutta monet 40-luvulta peräisin olevat laatat ovat ilman raudoitusta, mutta tulivat varmasti aiemmin kantaviin rakenteisiin, kuten vaikkapa välipohjiin.
On erotettava laatat ja kantavat välipohjat. Kantava välipohja ilman raudoitusta ei kestä, mutta oarmerad laatan, joka on valettu murskepedille, voi kestää. Useimmat kellarikerrosten lattiat taloissa, jotka on rakennettu vuosina 1920-1970, ovat ilman raudoitusta, mutta niillä ei olekaan kantavaa toimintoa.