Hei!
Olemme kaivaneet torpan perustuksen maasta pienessä torpassamme valmistaaksemme betonilaatan sen sijaan.
Olemme tehneet kaiken esityön oppikirjan mukaan: 20 cm hyvin tiivistettyä ja kohdistettua soraa, 30 cm solumuovia siirretyin saumoin, sitten olemme valaneet 10 cm paksuisen levyn päälle lattialämmitysputkineen ja koko paketin!
Laatta on 12 x 4,8 m, jossa on keskeytys talon keskellä olevalle suurelle muurin perusteelle. Valmis laatta on noin 50 cm maanpinnan yläpuolella ulkopuolelta ja koko valu on tehty olemassa olevan muuratun kivijalan sisäpuolella kylmän tunkeutumista eristävällä suojauksella.
Olen huolissani raudoituksesta! Emme ole limittäneet raudoitusverkkoja, raudoitusverkot ovat neljännesverkkoa ja ovat vain reunat vastakkain. Pitäisikö minun olla huolissani??

• Betonilattian valmistelu: eristelevyt ja tiiviisti asetetut raudoitusverkot ilman limitystä. Kuvassa näkyy raudoituksen korokkepohjia.
Niin, noin et voi tehdä. Päällekkäisyys vähintään yhden ruudun kanssa.

wildeside
Niiden tulisi olla vähintään 1 ruudun verran päällekkäin.

Ajatuksena raudoituksen limittämisessä on saada vahva yhtenäinen raudoitus. Jos ei limitetä, se on kuin mikä tahansa liitoskohta esimerkiksi levyssä jne.

Olen täysin tietoinen siitä, että se on väärin! Mutta valitettavasti on liian myöhäistä muuttaa sitä, se on jo valettu! Kuinka suuri on riski seurauksista?

Todennäköisesti halkeaa siinä saumassa, mutta aiot varmaan kuitenkin laittaa lattian päälle?

Lulaua Lulaua sanoi:
Todennäköisesti halkeaa sauman kohdalla, mutta eikö sinun kuitenkin pitäisi laittaa lattia päälle?
Liimattu matto koko lattialle

Webbe89 Webbe89 sanoi:
Limmad matta över hela golvet
Tuleeko se halkeilemaan kovettumisaikana vai ilmestyykö se myöhemmin?

Kysymys on oikeastaan, mihin laattaa käytetään. Puhtaasti rakenteellisesta näkökulmasta katsottuna se on periaatteessa armoroimaton. Todennäköisesti mitään suurta ei tapahdu. Käsittääkseni maaperäolosuhteet ovat hyvät eikä laatta itse asiassa ole kantava.

Mutta sanottua, jos olisin yllättäen sinun tilanteessasi, en nukkuisi rauhallisesti.

Milloin valoitte? Se olisi todennäköisesti joka tapauksessa haljennut.

• Tykkään
AG A
  • Laddar…
C C.Lundin sanoi:
Kysymys on oikeastaan, mihin levyä aiotaan käyttää. Rakentamisen näkökulmasta se on periaatteessa vahvistamaton.
Todennäköisesti ei tule tapahtumaan paljonkaan. Käsittääkseni maaperäolosuhteet ovat hyvät eikä levy oikeastaan ole kantava.

Mutta sanottuna - jos olisin, oletusarvoisesti, sinun tilanteessasi, en nukkuisi rauhassa.

Milloin valoitte? Suurella todennäköisyydellä se olisi muutenkin haljennut.
Valoimme 40 päivän betonilla kaksi viikkoa sitten.
Jos se halkeaa tai kun se halkeaa, onko vaara, että tulee korkeuseroja? Jos on, niin onko vaara vesijohdolle?

Luulen, että sinun ei tarvitse huolehtia. Jos olen ymmärtänyt asian oikein, se on vain sisätiloissa oleva huone. Hyvin pienet rasitukset. Joten jos se halkeaa, se tapahtuu, kun betoni kuivuu/kovettuu. Mutta en usko myöskään, että kyseessä olisi suuria, läpikulkevia halkeamia. Kastele ja peitä laatta kunnolla ensimmäisinä päivinä, jotta laatta kuivuu hitaasti. Näin vähennät halkeamien riskiä. Jos se kuitenkin halkeaa, sen voi korjata jälkikäteen eri tavoin.

A AG A sanoi:
Luulen, ettei sinun tarvitse huolehtia. Jos olen ymmärtänyt oikein, kyseessä on vain sisätilojen huone. Erittäin pieniä kuormituksia. Joten jos se halkeaa, niin se tapahtuu, kun betoni kuivuu/karkenee. Mutta en usko, että kyse on mistään suurista, läpi kulkevista halkeamista. Kastele ja peitä levy kunnolla ensimmäisinä päivinä, jotta se kuivuu hitaasti. Näin vähennät halkeamien riskiä. Jos se kuitenkin halkeaa, se on mahdollista korjata jälkikäteen eri tavoin.
Onpa mukavaa kuulla! Niin, kuten sanottu, on kyseessä erittäin pieniä alueita ja ei ole kantavia seiniä, jotka kuormittavat levyä.

Yksi tapa välttää halkeamia, jotka voivat vaikuttaa muovimattoon, voisi olla levittää ohuen raudoitusverkon sisältävä tasoitemassa pinnan päälle. Tässä ei kuitenkaan ole kyse kuormien kantamisesta. Joten jopa kanaverkko raudoituksena saattaisi todennäköisesti auttaa jonkin verran.

• Tykkään
kulle
  • Laddar…
harry73
Halkeamat voivat ilmetä kovettumisajan aikana tai myöhemmin, esimerkiksi talvella, kun taloa jättää kylmilleen. Tämä johtuu siitä, että betoni kutistuu kovettuessaan, mutta myös lämpötilan muutoksista.

Se voi tapahtua 5, 10 tai 20 vuoden kuluttua. Paras vaihtoehto on useita halkeamia, joissa on pieni halkeamanleveys. Huonompi vaihtoehto on yksi halkeama, jossa on suurempi halkeamanleveys.

Jos tietää tarkalleen, missä sauma on, voi sahata halkeamaohjauksen jopa 1/3 laatan korkeudesta. Näin saadaan siisti sauma, jonka voi täyttää tiivistemassalla. Jos taas ei tiedä, missä sauma on (ja voi riittää, että arvaa 5 - 10 cm väärin), silloin saumalla ei ole mitään merkitystä, ja halkeama voi ilmestyä jonnekin muualle.

Jos talo on kuitenkin aina lämmitetty, betonilaatan lämpötilan pitäisi aina olla 10 ja 25 asteen välillä, eikä se joudu niin alttiiksi lämpötilan kutistumiselle.

1950- ja 1960-luvuilla rakennettiin massoittain taloja, joissa kellarikerros oli täysin vailla raudoitusta. Useimmat ovat toimineet hyvin. Ottaen huomioon pienen kuormituksen, joka lattiaasi tulee, en usko, että siitä tulee ongelmia. Ja koska on jo liian myöhäistä muuttaa, ei ole syytä valvoa unettomana.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.