D
Olen lukenut jonkin verran siitä, miten pitäisi raudoittaa pilarit, mutta en ole saanut vastausta siihen, miksi raudoitus on tarpeen.

Onko raudoitus tarkoitettu vähentämään riskiä siitä, että betoni halkeilee, vai tekeekö raudoitus betonista kestävämmän, painetta tai sivuttaisvoimia vastaan.

Maahan upotetuissa pilareissa pitäisikö/tulisi käyttää lyhyttä rautaa pitkien rautojen välillä (jotka kulkevat koko pilarin läpi) vai onko se tarpeetonta. Pilarini ovat korkeintaan noin 1 metri.
 
Lyhyt vastaus kysymykseen miksi on se, että betoni on erittäin hyvä ottamaan vastaan puristavia voimia, mutta huono muussa.
 
D
Joten raudoitus on tarkoitettu tekemään betonista/pilariharkosta vakaampaa sivusuunnassa?

Ymmärränkö sinua oikein?
 
 
  • Tykkään
C.Lundin ja 1 muu
  • Laddar…
D
Kiitos!

minun johtopäätökseni on, että on kyseenalaista, tarvitaanko raudoitusta pilareissa, jotka kaivetaan hyvin vakaaseen maahan. Sivuttaisvoimia ei tule paljon.
 
  • Tykkään
C.Lundin
  • Laddar…
Päinvastoin. On tärkeää käyttää vahvistusta.
jos laatalle kohdistuu vinokuormitus (mikä on varmasti totta, koska mikään kuorma ei todennäköisesti ole tarkalleen 90 astetta), saat leikkaus- ja vetovoimia. Kuten video näyttää.
 
D
Ymmärrän, että raudoitus on tärkeää, mutta juuri maahan kaivettujen terassiperustusten tapauksessa se ei ehkä ole yhtä tärkeää kuin korkean betonipilarin yläpuolella maanpintaa.

Päädyin raudoittamaan 2-3 kpl 10mm raudoitus jokaista valumuottia (15-20 cm) kohden. Missä mahdollista, ankkuroin raudoituksen kallioon. Muutoin painoin raudoitustangon 20-30 cm maan sisään itse peruspilarin alla. Valumuotit asetettiin tasoon vaa'alla, ja sitten viimeiseen valuun tulee säädettävät tolppakengät. On kuitenkin vaikeaa nähdä, miten tällaisessa rakenteessa voisi syntyä suuria sivuttaisvoimia.

24 perustuspilaria 52 säkkiä karkeabetonia
 
  • Tykkään
MathiasS
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.