Olen rakentanut ulkovaraston, jossa katto lepää palkkien varassa eikä kattorakenteiden.

Ongelmaksi on kuitenkin muodostunut se, että harjapalkki on suora, kun taas muut palkit ovat 18 asteen kulmassa:

Kaaviokuva kattorakenteesta, jossa näkyy raakapontti, tuleva sisäkatto ja eristystila. Kuvassa on epäsymmetrinen kulma kattokannattimille.

Sisäkaton osalta, jossa ne kohtaavat harjalla, kulmat ja etäisyydet ovat aivan pielessä:

Friggeboden sisäkaton rakenteen ongelma, jossa harjan palkki on suora mutta muu katto kallistuu 18 astetta, mikä aiheuttaa kiinnitysvaikeuksia.

Yksinkertaisesti sanottuna, ei ole juurikaan tai ei ollenkaan kohtaa, johon naulata tai ruuvata. Voisin viistää kattopaneeleiden (joko jonkin tyyppistä paneelia tai vaneria) reunat ja yrittää saada ne kohtaamaan tarkasti keskellä ja pakottaa ne alas 3mm, mutta se ei kuulosta hyvältä idealta. Mietin muuten, että laittaisin 45x45 tukin ~11mm alaspäin harjan pituudelle katossa. Toimisiko se?

Onko kellään vinkkejä tai niksejä?

Bronken
Onko se itse suunniteltu rakennelma vai rakennussarja? Jos jälkimmäinen, mitä ohje sanoo?

Se on rakennussarjasta.

Mutta ohjeet eivät valitettavasti sano kovin paljon, tämä on ainoa kohta kattomontaasista:

Rakennusleikkauskuva: raakapontti, eristys, kattotuoli, höyrynsulku, sisäkatto.

Keskustelen myös valmistajan kanssa, he ilmoittavat vain, että saatan tarvita "regla upp" sisäseinien ja katon asentamiseen. Arvaan, että sisäkatto ei ehkä ole kovin yleistä. Olen täysin aloittelija, joten saatan myös esittää kysymyksen väärin.

Bronken
Onko ohjeissa mainittu mitään nock-åsenista? Tarkoitan, että olet ehkä tulkinnut jotain väärin, ja voimme ehkä auttaa ymmärtämään tai keskustelemaan siitä...

Bronken Bronken sanoi:
Lukiko ohjeissa mitään harjan muista? Ajattelin, että olet saattanut tulkita jotain väärin, mitä voisimme auttaa ymmärtämään tai keskustelemaan...
Nope, nada =/ Ainoa muu kerta, kun harjalautoja mainitaan, on niiden asennuksen yhteydessä:

Rakenteilla olevan rakennuksen kattoparrujen asennusprosessi, jossa parrut mahdollisesti kulmakiinnitetään paikalleen.

Bronken
Tylsää, no sitten sinun täytyy varmaan tehdä kuten itse ehdotat, laittaa kaksi ylimääräistä tukipuuta kummallekin puolelle - jotka lasket sopivan verran alas. Ja/tai jotain 3mm paksua asetettavaksi harjan alle.

Vaihtoehtoisesti aseta 45:n kulmaan niin, että harjatuki näkyy, plus jotain listan kaltaista kiinnitettäväksi.
Kattoparrujen diagrammi, jossa korostetaan ylimääräisiä tukipuita ja niskapuu.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
byggarnolsson
  • Laddar…
Bronken Bronken sanoi:
Ikävä juttu, no sitten sinun on varmaan tehtävä kuten itse ehdotat, laittaa kaksi ylimääräistä tukipuuta kummallekin puolelle - jotka laskevat ne sopivasti.
Tai jotain 3 mm paksuista laitettavaa harjan alle.

Vaihtoehtoisesti laittaa 45:sen niin, että harjatuki näkyy, plus jotain listamaista, johon voi ruuvata.
[kuva]
Se ei ollutkaan hassumpi idea – "feikata" näkyvä harja voisi toimia varsin hyvin tässä tapauksessa.

Tyylikkäin olisi kuten sanoit löytää joku yksinkertainen ~3 mm palanen, mutta vaikka sellaisen löytäisikin, niin on varmaan aina vaarana, että se halkeilee ja rikkoutuu, jos siihen ruuvaa paljon.

Osta uusi sääntö, joka on suurempi, ja sahaa/jyrsi se sopivaksi/toimivaksi on myös vaihtoehto. Minä olisin ehkä panostanut siihen.

pacman42 pacman42 sanoi:
Osta uusi sääntö, joka on suurempi, ja sahaa/jyrsi se niin, että se sopii/toimii, on myös vaihtoehto. Minä olisin todennäköisesti panostanut siihen.
Tarkoitatko itse harjaa? Njaa, siihen on jo asennettu raakapontti, huopa, koolaus ja peltikatto – on vähän hankalaa korjata jälkeenpäin =D

• Tykkään
pacman42
  • Laddar…
Korjasin sen kuten "fuskförslaget" yllä, paitsi että vaihdoin koko harjan tukevampaan palkkiin, joka ulottui alas.

Muokkaus: en ole kuitenkaan ratkaissut harjan ongelmaa. Siellä on jonkin verran lämpövuotoa, jota harkitsen ratkaista täyttämällä kolmion muotoinen tyhjiö ulkopuolelta vaahdolla. Tämä olisi ollut paremmin ratkaistu, jos olisin viistänyt harjan yläpuolelta.

pacman42 pacman42 sanoi:
Korjasin sen kuten "huijaus ehdotuksessa" yllä, paitsi että vaihdoin koko harjapuun tukevampaan säätimeen joka ulottui alas.

Edit: ongelmaa harjassa en kuitenkaan ole ratkaissut. Siellä on jonkin verran lämpövuotoa, jonka ajattelin ratkaista vaahdottamalla kolmionmuotoisen tyhjän tilan ulkopuolelta. Tämä olisi ollut parempi ratkaista, jos olisin viistänyt harjan ylhäältä.
Okei, tarkoitatko, että olet tehnyt jotain vastaavaa aiemmin? Lopulta tuli hyvä?

Eristeiden ym. suhteen olen myös mahdollisesti ajatellut jotain vaahtoa, mutta aion ensin kokeilla, jos ei onnistu vain viistämään/viistämällä leikkaamaan eristeen puolta (minulla on 145 mm lasivillaa kattoon siellä).

B byggarnolsson sanoi:
Okei, tarkoittaako että olet tehnyt jotain vastaavaa aiemmin? Onnistuitko lopulta hyvin?

Eristyksen osalta ajattelin myös mahdollisesti jotain vaahtoa, mutta aion ensin kokeilla, toimisiko pelkkä eristyksen puolen viistoleikkaus (kattoon tulee 145mm lasivillaa).
Joo, olen tehnyt vastaavaa. Minun tapauksessani kuitenkin kanavamuovi. Kanavamuovin päällä olevan palkin välissä ei ole eristystä, eli ei ole eristystä siellä, missä kanavamuovi on kiinni harjalla. Idioottimainen rakenne. Jos olisin viistonnut yläpuolelta, se olisi ollut parempi ja tiiviimpi.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.