Hei,
Aion kiinnittää 50 kg painon 28 mm paksuun puuhun (en halua läpi menevää ratkaisua). Olin ajatellut käyttää 4 kpl 6x30 big dog -ruuveja, mutta niitä ei näytä olevan valmistettu lyhyempinä kuin 40 mm.
En halua käyttää ranskalaista ruuvia, onko olemassa sopivaa ruuvia, jolla on iso pää?

Vai pitäisikö käyttää niin paksua 30 mm pitkää ruuvia kuin löydän ja laittaa aluslevy?

28 mm lankkua löytyy luultavasti vain 145 mm asti ja se ei ole paljon kiinnittää vain ruuvi/pultti, joka ei mene läpi. Mikä on 28:an leveys. Ja mihin se on kiinnitetty, onko se harvarima vai mitä.

J jonaserik sanoi:
28 mm puutavaraa löytyy luultavasti vain 145 mm leveyteen asti, eikä se riitä pelkkien ruuvien/pulttien kiinnittämiseen ilman läpimenoa. Mikä on 28:an leveys? Ja mihin se on kiinnitetty, onko se harvalaudoitus vai mitä?
Se on useita 28x120 (terassilauta) asennettuna päällekkäin aidaksi. Ajattelen, että 4-6 ruuvia alueella 50x30 cm pitäisi riittää siihen kiinnitykseen ilman läpimenoa.

X xLnT sanoi:
Se on useita 28x120 (trall) asennettuna toistensa yläpuolelle aitana.
Ajattelen, että 4-6 ruuvia pinnalla, joka on 50x30cm, pitäisi kestää kiinnityksen ilman läpimenoa.
Joten kyseessä on pari kaksois-28:aa, 2 X 28 on 54 mm, silloin se saattaa mennä, jos ruuvi/pultit menevät kaikkien läpi. Sinun pitäisi esiporata noin 2mm pienemmällä reiällä kuin ruuvi/pultin ydin on, jotta puu ei halkeisi normaalisti tapahtuvalla tavalla, kun ne vedetään suoraan sisään. Kastele ne ensin ennen kiinnitystä, vähän voiteluainetta ei haittaa.

J jonaserik sanoi:
Joten ne ovat joitain kaksinkertaisia 28;ja, 2 X 28 ovat 54 mm, sitten se voi onnistua, jos ruuvit/pultit menevät kaikkien läpi. Sinun tulisi esiporata noin 2 mm pienemmät reiät kuin ruuvin/pultin ydin on, jotta puu ei halkeile kuten normaalisti tapahtuu, kun ne vedetään suoraan sisään. Sylje ensin niiden päälle ennen niiden vetämistä, pieni voitelu ei vahingoita.
Ei, ei kaksinkertaisia, yksinkertaisia päällekkäin pystyasennossa.

X xLnT sanoi:
Ei, ei kaksinkertainen, vaan yksittäinen päällekkäin pystysuunnassa.
Pystysuunnassa, sitten olet pulassa. ei voi saada otetta niiden välillä hyvällä tavalla, se ei ole homogeeninen puu johon kiinnittää. Täytyy miettiä uudelleen, miten aiot saada sen kokoon. Ehkä asettamalla laudan 28 X ? 120, tai niin leveä kuin tarvitset, niiden alle ja ruuvaamalla monilla ruuveilla, sitten kiinnitä tavarasi alhaalta keskelle sauman kohdalle. mutta sinun täytyy osua yläosiin vähintään keskeltä. Sinun täytyy esiporata, jotta puu ei halkeaisi. Mielellään poraa muutama ylimääräinen reikä kiinnikkeeseen useammille ruuveille,

J jonaserik sanoi:
Pystysuorassa, silloin olet pulassa. Ei ole mahdollista saada kunnollista kiinnitystä niiden väliin, se ei ole homogeenista puutavaraa, johon kiinnität. On mietittävä uudelleen, kuinka saat sen kasaan. Ehkä laittamalla lauta 28 X ? 120, tai niin leveä kuin tarvitset, niiden alle ja kiinnitys monilla ruuveilla, sitten kiinnität tavarasi alapuolelta keskelle sauma. mutta sinun on osuttava yläpuolelle vähintään keskelle. Sinun täytyy esiporata, jotta puutavara ei halkeile. Mielellään porataan muutama ylimääräinen reikä kiinnikkeeseen useammalle ruuville,
Minun on vaikea ymmärtää, mitä tarkoitat, en ole varma, ymmärrätkö minua. Minulla on 2 kpl 95x95 tolppaa pystysuorassa maahan (cc1200). Sitten olen ruuvannut useita 28x120 lautoja alhaalta ylös. Tarkoitatko, että ei olisi mahdollista kiinnittää jotain, joka painaa 50 kg, tähän rakenteeseen ilman läpimenevää kiinnitystä ja 4-6 kiinnityspistettä?

Voit ehkä käyttää ruostumattomia rampamuffeja ja valinnaisia pultteja tähän? Jos asennat rampamuffit oikein, ne kestävät varmasti paljon enemmän kuin 50 kg.

• Tykkään
Dan_Johansson ja 1 muu
  • Laddar…
X xLnT sanoi:
Minulla on vaikea ymmärtää miten tarkoitat, en ole varma että ymmärrät minua.
Minulla on 2 kpl 95x95 tolppia pystysuoraan maahan (cc1200). Sitten olen ruuvannut useita 28x120 lautoja alhaalta ylöspäin.
Tarkoitatko että ei olisi mahdollista kiinnittää jotain, joka painaa 50Kg, tähän rakenteeseen ilman läpivaarnakiinnitystä ja 4-6 kiinnityspistettä?
OK pieni väärinkäsitys minun puoleltani silloin. Ajattelin enemmän kuin että se oli katossa. Jos kyseessä on tolpat, veto tulee suoraan alas, silloin se voi kestää hyvin kuten ajattelet. Leikkauskuormitus kohdistuu alaspäin ja silloin tarvitaan huomattavasti, että se ei kestä. Tärkeää on siis ettei synny murtumaa kiinnityspisteessä, vaan että paine kohdistuu tolpan pituuteen ylhäältä alas.

Piti valita ruostumattomasta teräksestä valmistettu puuruuvi (kuusikulmainen) 6x30mm 18mm prikalla, joten kai minun täytyy esiporata vähän ja sitten kiinnittää se. Se varmasti kestää.

R
Johan Gunverth Johan Gunverth sanoi:
Ehkä voisit käyttää ruostumatonta rampamuffia ja haluamaasi pulttia tähän? Jos asennat rampamuffit oikein, ne kestävät varmasti paljon enemmän kuin 50 kg.
This!

Miksi mielestänne rampamuff on parempi vaihtoehto kuin yläpuolella mainittu?
Rampamuff sopii hyvin aivan toisiin tarkoituksiin, esim. erittäin koviin puulajeihin, tai kun ruuvia täytyy kiertää sisään/ulos hyvin usein.

R
X xLnT sanoi:
Miksi mielestänne rampamuff on parempi vaihtoehto kuin yllä?
Rampamuff sopii hyvin toisiin tarkoituksiin, kuten erittäin koville puulajeille, tai kun täytyy ruuvata sisään/ulos usein.
Tapauksessasi ne antavat hyvän suhteen halkaisijan ja pituuden välillä. Lisääntynyt halkaisija tarkoittaa, että se "puree" paremmin puuhun. M12:lle tarkoitettu malli voidaan asentaa syvyyteen, joka sinulla on. Ne pysyvät kuin vuori. Olen käyttänyt niitä kaikessa Cumaroista mäntyyn.

Ratkaisusi tulee tietenkin myös kestämään.

X xLnT sanoi:
Miksi mielestänne rampamuff on parempi vaihtoehto kuin yllä oleva?
Rampamuff sopii paremmin täysin eri tarkoituksiin, esim. erittäin koviin puulajeihin tai kun ruuvia tarvitsee kiertää sisään/ulos erittäin usein.
Se oli yksi ehdotuksista sinulle, kun et voinut löytää sopivaa kiinnitystä. Rampamuff:ia käytetään monissa paikoissa, missä osia vain vedetään yhteen liitokseen. Myös vain kerran, esim. tietyissä huonekaluissa. Rampamuff:in ideana on, että siinä on kaksi eri kierrettä siten, että sisempi aiheuttaa vähemmän kitkaa kiristettäessä ja ulompi (useimmiten) jää paikalleen. Ulompi kierre voi joutua liimattavaksi, erityisesti ruostumattomien rampamuffien kanssa.

Nyt ratkaisit sen, kun löysit toisen kiinnitysratkaisun, joten ”ongelma” on ratkennut tällä kertaa.

• Tykkään
xLnT
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.