4 675 lukukertaa ·
6 vastausta
5k lukukertaa
6 vastausta
Raskas kevyt runko??
Hei,
olen pian aloittamassa unelmakotini rakentamista. Valitsen nyt kahden erilaisen rungon välillä. Toisaalta on Ytong-talo rapatulla julkisivulla ja toisaalta rakenteen, jota rakentaja kutsuu nimellä "tung lättstomme". Jälkimmäisellä tarkoitetaan puurunkoa, joka on huomattavasti vahvempi kuin normaalisti, sisäpuolella raskas MDF-levy ja sitten kipsi. Ulkopuolella ulkoinen kipsilevy ja ulommaisin noin 30 mm:n betonilevy, joka raudoitetaan ja rapataan.
En ole koskaan kuullut jälkimmäisestä vaihtoehdosta, joka on noin 300-400´ halvempi kuin Ytong-vaihtoehto.
Onko kenelläkään tietoa betonilevyvaihtoehdosta?
Mike
olen pian aloittamassa unelmakotini rakentamista. Valitsen nyt kahden erilaisen rungon välillä. Toisaalta on Ytong-talo rapatulla julkisivulla ja toisaalta rakenteen, jota rakentaja kutsuu nimellä "tung lättstomme". Jälkimmäisellä tarkoitetaan puurunkoa, joka on huomattavasti vahvempi kuin normaalisti, sisäpuolella raskas MDF-levy ja sitten kipsi. Ulkopuolella ulkoinen kipsilevy ja ulommaisin noin 30 mm:n betonilevy, joka raudoitetaan ja rapataan.
En ole koskaan kuullut jälkimmäisestä vaihtoehdosta, joka on noin 300-400´ halvempi kuin Ytong-vaihtoehto.
Onko kenelläkään tietoa betonilevyvaihtoehdosta?
Mike
On olemassa useita erilaisia versioita, ensimmäisenä mieleeni tulee Swelin, täällä foorumilla, käyttämä versio. Katso kotisivu: http://www.bostream.nu/villafeliz
Muuten mielestäni hinnanero Ytongin ja betonilaatta-vaihtoehdon välillä on aivan liian suuri. Sisältyvätkö materiaalit ja työ molempiin tarjouksiin?
Muuten mielestäni hinnanero Ytongin ja betonilaatta-vaihtoehdon välillä on aivan liian suuri. Sisältyvätkö materiaalit ja työ molempiin tarjouksiin?
Kiitos Bobyggarn,
aion tarkistaa Swelin sivun. Hintaero koskee siis koko rakennusta sis. työt, aion ottaa kokonaisurakan. Mutta koska kaikki muu on sama molemmissa vaihtoehdoissa, hintaero syntyy raskaan kevyttukin ja Ytongin välillä. Selitys, jonka saan, on, että muurareista on nyt erittäin suuri pula (ainakin Skånessa), ja se on syy siihen, miksi hinta nousee!
Mike
aion tarkistaa Swelin sivun. Hintaero koskee siis koko rakennusta sis. työt, aion ottaa kokonaisurakan. Mutta koska kaikki muu on sama molemmissa vaihtoehdoissa, hintaero syntyy raskaan kevyttukin ja Ytongin välillä. Selitys, jonka saan, on, että muurareista on nyt erittäin suuri pula (ainakin Skånessa), ja se on syy siihen, miksi hinta nousee!
Mike
Olen lukenut paljon eri rakennusmenetelmistä viime vuosina, mutta en ole koskaan kuullut siitä menetelmästä..!
Yksi asia kuulostaa mielestäni hieman oudolta siinä; Miksi betoni on ulkopuolella? Halutaanhan se raskas, lämpö/kylmä akkumuloiva eristyksen oikealle puolelle, eli sisäpuolelle. Tässä ei olekaan suurta eroa rapattu levyyn (esim. master facade) verrattuna, paitsi että se tulee varmasti paljon kalliimmaksi.
Toinen asia: miksi pitäisi olla vahvempi puurakenne?
Ei, jos minun pitäisi valita, se olisi Ytong. Heti.
Mutta jos voit harkita jotain muuta, katso kuten sanottu valmiita betonilohkoja – tyyliin Sweli.
Yksi asia kuulostaa mielestäni hieman oudolta siinä; Miksi betoni on ulkopuolella? Halutaanhan se raskas, lämpö/kylmä akkumuloiva eristyksen oikealle puolelle, eli sisäpuolelle. Tässä ei olekaan suurta eroa rapattu levyyn (esim. master facade) verrattuna, paitsi että se tulee varmasti paljon kalliimmaksi.
Toinen asia: miksi pitäisi olla vahvempi puurakenne?
Ei, jos minun pitäisi valita, se olisi Ytong. Heti.
Mutta jos voit harkita jotain muuta, katso kuten sanottu valmiita betonilohkoja – tyyliin Sweli.
Sääntö numero yksi on, että seinän tulisi olla mahdollisimman homogeeninen. Ratkaisu, jossa on paljon erilaisia materiaaleja, voi vain aiheuttaa ongelmia.
Missä osassa Ruotsia aiot rakentaa? Ytong kevytbetonille löytyy vaihtoehtoja, jotka voivat olla paljon halvempia. Miltä toimittajalta olette saaneet hinnan? Onko talo arkkitehdin suunnittelema vai kuvastotalo?
Missä osassa Ruotsia aiot rakentaa? Ytong kevytbetonille löytyy vaihtoehtoja, jotka voivat olla paljon halvempia. Miltä toimittajalta olette saaneet hinnan? Onko talo arkkitehdin suunnittelema vai kuvastotalo?
Kiitos kaikista vastauksista!
Aiomme rakentaa Etelä-Skånessa, noin 50 m meren rannasta, mukavan länsituulen kanssa... Haluamme mahdollisimman vähän huoltoa vaativan talon, Velfac alu.ikkunat, ei kattolippaa jne. Talo on arkkitehdin suunnittelema ja juuri nyt neuvottelemme kahden rakennusliikkeen kanssa (kokonaistoimitus) kahdesta mainitusta runkovaihtoehdosta. Tällä hetkellä (vielä yhden neuvottelukierroksen jälkeen) hinnat ovat identtiset, joten tuntuu, että Ytong-vaihtoehto on parhain. Rakentajilla on Ytongin hinnat suoraan Ytongilta.
Snobben, mitä vaihtoehtoja on kevytsoraharkoille?
Mike
Aiomme rakentaa Etelä-Skånessa, noin 50 m meren rannasta, mukavan länsituulen kanssa... Haluamme mahdollisimman vähän huoltoa vaativan talon, Velfac alu.ikkunat, ei kattolippaa jne. Talo on arkkitehdin suunnittelema ja juuri nyt neuvottelemme kahden rakennusliikkeen kanssa (kokonaistoimitus) kahdesta mainitusta runkovaihtoehdosta. Tällä hetkellä (vielä yhden neuvottelukierroksen jälkeen) hinnat ovat identtiset, joten tuntuu, että Ytong-vaihtoehto on parhain. Rakentajilla on Ytongin hinnat suoraan Ytongilta.
Snobben, mitä vaihtoehtoja on kevytsoraharkoille?
Mike
Hyvä vaihtoehto Ytongille, jos haluaa kevytbetonia, on H+H Celcon.
Jos rakennat Skånessa, ota yhteyttä Husconcept i Skåne AB:hen, 040 - 631 33 50, joka on rakentaja, joka mm. työskentelee H+H Celconin kanssa ja voi tarjota kokonaisurakointia eikä pelkästään yleisurakointia.
Jos rakennat Skånessa, ota yhteyttä Husconcept i Skåne AB:hen, 040 - 631 33 50, joka on rakentaja, joka mm. työskentelee H+H Celconin kanssa ja voi tarjota kokonaisurakointia eikä pelkästään yleisurakointia.
Klikkaa tästä vastataksesi