Putsfasad vaikuttaa olevan koko tiede.

Onko foorumilla joku, joka haluaa jakaa kokemuksia hienosta tai karkeasta "putsista".
Valmis sekoitettuna värissä tai ruiskumaalattuna jälkikäteen.

Mikä on hyvää ja huonoa laatu- ja hintanäkökulmasta????
 
Meillä on hieman karkeampi rakenne julkisivussamme, ja koemme, että se on hieman "elävämpi" kuin täysin sileät julkisivut. Laasti sekoitettiin yrityksessä, joka ruiskutti sen. Heidän piti sekoittaa ja ruiskuttaa muutaman kerran ennen kuin olimme tyytyväisiä väriin, mutta se onnistui silti suhteellisen nopeasti ruiskuttamaan talon. Onko teillä uusi talo, jota pitäisi rapata? Meillä on kivitalo rakennettu -49. Ei siis mikään reviterat-talo. Olen nähnyt esimerkkejä uusista reviterade "plankhus", jotka ovat vain muutaman vuoden jälkeen näyttäneet kauheilta johtuen painumisista. Rapattamisen hinta vaihtelee varmasti paljon sen mukaan, missä päin maata se tehdään. Meidän pienessä kyläpahasessa maksoimme 45000:- + alv 120m2 suuresta talosta. Tämä sisälsi rakennustelineet noin 1,5 kuukaudeksi, joten pystyimme maalaamaan kaikki räystäslaudat ja ikkunat jne.
 
600 kr/m2
 
Hei Gutte.
Se on talo, jossa on vanha osa ja laajennus.
45000kr sisältyykö se materiaaliin ja työvoimakustannuksiin?
Käytittekö valmista värisävytettyä rappausta?
 
Se on hinta KAIKELLE. Sitten hyödynnämme ROT-vähennystä, joten saamme takaisin noin 10000:-. Yritys, joka teki sen, sekoitti laastia. Tulee halvemmaksi ja samalla saa taloon "ainutlaatuisen" värin. Katsoimme pitkään valitaksemme jonkin värin, jossa on NCS-koodi, mutta emme löytäneet mitään, jonka halusimme 100%. Sen sijaan aloitimme värinäytteestä, jossa on NCS-numero. Sitten he ruiskuttivat tahra ja saimme päättää, halusimmeko vaaleampaa vai tummempaa. He ruiskuttivat useita kertoja ennen kuin olimme tyytyväisiä ;D
 
"Olen nähnyt esimerkkejä uudelleenvitalisoiduista "plankhus", jotka vain parin vuoden jälkeen ovat näyttäneet kauheilta maanvajoamien vuoksi."

Mitä tarkoittaa "reviterat"? Onko tämä kauhea kohtalo, joka odottaa plankhusamme muutaman vuoden kuluttua????

/ Gitta
 
Reviterat tarkoittaa, että talolla on puurunko ja sitten kipsi- tai solumuovilevyt, ja sen jälkeen rappaus niiden päällä. Ne talot, joita olen nähnyt, ovat uudisrakennuksia. Sellaisessa, joka on seissyt monta vuotta, ei ole kovin suuri riski, että se laskeutuisi paljon enemmän.
 
Vanhanajan rappaus tehtiin vähän eri tavalla (ilman kipsiä tai styroksia). Usein kiinnitettiin jotain, joka voisi kantaa rappausta, esim. kanaverkko, olkimatto lankkujen päälle ja rapattiin kalkkirappauksella. Kalkkirappaus ei ole kovin jäykkä ja voi hyvin toimia yhdessä lankun liikkeiden kanssa, mutta ei tietenkään kestä kuinka suuria painumia tahansa.
Finistä ja karkeasta rappauksesta luulen, että nimet viittaavat siihen, kuinka hienoa tai karkeaa hiekkaa sekoitetaan rappaukseen. Karkea sekoitus tulisi aina laittaa alle, ja sitten lopuksi rapataan hienorakeisella sekoituksella. Tämä kaikki tehtiin, jotta kapillaari-ilmiö ajaisi veden pinnalle eikä seinään, jotta rappaus kuivuu nopeasti sateen jälkeen. Näin se oli ennen vanhaan, kun kalkkirappausta laitettiin. Itse pinta saattoi olla sileäksi rapattu tai tehty harjalla. Siinä se menneisyydestä ;)
Nykyään käytetään ihan eri materiaaleja ja tekniikoita, enkä tiedä niistä mitään :(. Kuten Gutte sanoo, uusi teknologia voi joskus mennä pieleen.
gaia
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.