Tässä tulee vielä yksi putsaus-kellarissa-ketju. Olen tehnyt paljon tutkimusta täällä foorumilla ja löytänyt todella hyviä tietoja. Olisin kuitenkin kiitollinen, jos joku voisi auttaa parissa kysymyksessä koskien perustustyötä.
Olen aloittanut pienemmän remontin meidän lämmitetyssä kellarissa vuodelta 1975. Seinät ovat pitkään olleet suljettuina epäselvällä maalilla ja kudoskrapilla(!!). Uskomattoman kyllä, seinät ovat melko hyvässä kunnossa paitsi alhaalla nurkissa ulkoseinillä. Ei muita ongelmia kosteuden tai hajun kanssa myöskään.
Ajattelin tehdä pistekorjauksen siellä missä rappaus on irronnut pahiten. Tulee vaatimaan noin 2-3 cm rappausta paksuudeltaan joissain kohtia.
Tehty tähän mennessä:
- Revitä kudoskrapin (tehdään joka paikassa vähitellen)
- Hakata irti irtonainen rappaus
- Käy yli teräsharjalla ja poista kaikki saostumat
- Puhtaaksi seinä pölystä imurilla
Kysymykseni koskee seuraavaa vaihetta. Olen lukenut, että ennen rappausta pitäisi kostuttaa kovasti imevä alusta. Lasketaanko vanha rappaus ja paljas leca (?) lohkot imeväksi materiaaliksi? Vai riittääkö, että pohjistan slammaamalla laimealla C-laastilla?
Suunnitelmani eteenpäin on siis:
- Slammata laimealla C-laastilla 1-2 kierrosta (olen ostanut finnjas Puts- & Murbruk C)
- Kun yllämainittu on alkanut kuivua hieman, jatkan rappaamalla tavallisesti sekoitetulla C-laastilla heittämällä rappauksen muurilastalla ja tasoitan trowelilla
- Kun seinä on sileä ja rappaus on alkanut kuivua hieman, tasoitan rappausalustalla.
Tulevaisuudessa koko seinä hiotaan alas noin millimetrin ja pintakäsitellään, mutta se on tuleva projekti!
Kaikki tämä on minulle uutta, joten pyydän anteeksi, jos kysymykset ovat liian tyhmiä tai toistuvia. Olen todella yrittänyt etsiä foorumilta ennen kuin postasin
Tässä tulee vielä yksi kellarin rappausthread. Olen tehnyt paljon tutkimusta täällä foorumilla ja löytänyt todella hyvää tietoa. Olisi kuitenkin hienoa, jos joku voisi tukea muutamassa kysymyksessä perustustyöstä.
Olen aloittanut pienen remontin meidän lämmitetyssä kellarissa vuodelta 1975. Seinät ovat olleet pitkään peitettynä epämääräisellä maalilla sekä kangastapetilla(!!). Uskomatonta kyllä, seinät ovat aika hyvässä kunnossa paitsi alimmissa kulmissa ulkoseinillä. Ei muitakaan ongelmia kosteuden tai hajun kanssa.
[kuva]
[kuva]
Ajattelin tehdä pistemäisen korjauksen niissä kohdissa, joissa rappaus on irronnut pahimmin. Tulee vaatimaan noin 2-3 cm paksuista rappausta joissakin kohdissa.
Tehty niin pitkälle:
- Poistaa kangastapetti (tehdään joka puolella ajan mittaan)
- Poistaa irtonainen rappaus
- Käydä läpi teräsharjalla ja poistaa kaikki kertymät
- Puhdistaa seinä pölystä imurilla
Kysymykseni koskee seuraavaa vaihetta. Olen lukenut, että ennen rappausta pitäisi kostuttaa voimakkaasti imevät alustat. Lasketaanko vanha rappaus ja paljastunut leca (?) -blokki imemäiseksi materiaaliksi? Vai riittääkö, että pohjustan slammaamalla löysällä C-sementtilaastilla?
Suunnitelmani jatkossa on silloin:
- Slamma löysällä C-sementtilaastilla 1-2 kierrosta (olen ostanut finnjas Öljy- & Muurauslaasti C)
- Kun yllä mainittu alkaa kuivua vähän, jatkan rapata tavallisesti sekoitetulla C-sementtilaastilla heittämällä rappausta muurauskauhalla ja tasoitan hiontaterällä
- Kun seinä on tasainen ja rappaus alkanut kuivua hieman, silotan rappauslaudalla.
Ajan myötä koko seinäni hiotaan hieman millimetri ja käsitellään. Mutta se on tulevaisuuden projekti!
Kaikki tämä on uutta minulle, joten pyydän anteeksi, jos kysymykset ovat liian tyhmiä tai toistavia. Olen todella yrittänyt etsiä foorumilta ennen lähettämistä
Kiitos etukäteen!
Olet tehnyt kaiken oikein! KC -laasti toimii myös. Sitä kutsutaan yleisesti punalaastiksi, koska rapataan KC -laastilla tiilille ja kevytbetonille.
Olet tehnyt kaiken oikein! KC-käyttö toimii myös. Sitä kutsutaan yleisesti "rödbruk", koska KC - laastia käytetään tiiliin ja kevytbetoniin.
Mahtavaa! Hienoa kuulla 🙂 mitä mieltä olet ensimmäisestä vaiheesta uudelleenrakentamisessa? Riittääkö slammaus löysästi sekoitetulla c-laastilla tässä tapauksessa vai pitäisikö minun kostuttaa alusta kunnolla vedellä ensin.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.