Hei kaikille,

Kuten otsikko kuuluu, mikä on paras laasti/kalkki/muurauslaasti paikkaamaan läiskää sisäseinällä, kellarin pesutuvassa? Haluaisin jotain, joka hengittää ja pölyää mahdollisimman vähän. Aion luultavasti maalata hengittävällä maalilla. Pinta-ala on noin 0,5x0,5m, maanpinnan alapuolella.

En ole huolissani kosteusongelmista itse pesutilassa, se on hyvin lämmitetty, tuuletettu ja siellä on ilmankuivaaja. Minulle on tärkeää, että perustuksesta tuleva kosteus voi päästä pesutuvan sisään mahdollisimman esteettömästi ja sitten hoitaa tuuletuksen ja kuivausratkaisun kautta kuten pyykin.

Kuten luultavasti on selvää, olen amatööri tässä asiassa. Onko ylipäätään järkevää tehdä näin paksua laastia yhteen kohtaan, vai pitäisikö minun uusia koko pesutupa...? Voisiko olla riittävää/ toimivaa tehdä useassa kerroksessa ja rakentaa suhteellisen tasainen seinä?

Kiitos etukäteen!

Lisätietoa uteliaille:
Muutimme sisään syksyllä. Vaurion syy näyttää olevan, että seinät on aiemmin maalattu maalilla, joka ei hengitä, kosteus jäi taakse ja laasti maalin alla on murentunut täysin. Talo on 100 vuotta vanha, pesutupa on kellarissa kulmassa, jossa mikään seinistä ei ole salaojitettu, perusmuurin ulkopuolella on vain Platon-matto (epäselvää kuinka vanha, yli 15 vuotta). Hiekkaista maata kaltevalla maastolla, joten joku aikaisempi omistaja on arvioinut, ettei salaojitus ollut tarpeen siinä kulmassa. Huomasin, että seinässä oli pullistuma, joka antoi periksi rasahduksella kun painoin sitä, olen nyt poistanut kaiken irtonaisen pintamateriaalin ja varovasti harjannut pois irtonaisen laastin takaa. Kaljun alueen keskellä on pieni läiskä, joka tuntuu kosketettaessa selvästi kostealta, arvelen olevan pieni vuoto Platon-matossa ja sulamisen ja sateen yhteydessä on ollut tarpeeksi vettä viime viikkoina, jotta se huomataan. On täytynyt olla niin joka kevät ajan myötä, tämä ei tapahtunut yhden kauden aikana?

Ulkopuolisen salaojitustilanteen parantaminen on ehdottomasti suunnitelmissa, mutta aikaa tai rahaa siihen ei ole lähiaikoina, joten tutkin edullisempia väliaikaisia ratkaisuja. Juuri siksi, että pesutupa pidetään lämpimänä, tuuletettuna ja kuivana, en usko, että tilanne on akuutti. Olen tarkastanut loput kahdesta julkisivuseinästä huolellisesti, ei muita kuplia.

• Kellaripesutuvan seinässä on rapautunut laastipinta, josta on paljastunut alusta. Seinästä poistettu irtonainen rappaus, yläpuolella ikkuna.
Viimeksi muokattu:
Sinun pitäisi melkein käyttää huonompaa laastia kuin mitä nykyään käytetään... eli jos se murenee niin tyyppistä laastia
Mikä ei tietääkseni ole olemassa...
Joten c laasti on sitten lähimpänä, mutta kysymys on, pitäisikö ehkä sekoittaa hieman ylimääräistä hiekkaa. Jotta saisi sen huonommaksi.

Mutta yritä saada kaikki irtonainen pois, jotta pääset johonkin hieman kovempaan...

Kuvan mukaan sinulla on alue vasemmalla, joka on joko vaurioitunut tai korjattu...
Jos se on korjattu, se voi hyvinkin olla korjattu liian vahvalla laastilla...

Ymmärrän! Joten "huonompi" käytössä on hyvä tässä tapauksessa, koska se on huokoinen ja hengittää paremmin? Pitäisikö se jättää maalaamatta, vai onko olemassa maaleja, jotka auttavat pitämään sen koossa mutta samalla hengittävät hyvin?

Minulla on säkki "finputs", 3mm jyviä, jotka talon myyneet jättivät jälkeensä. Onko se täysin päinvastainen kuin mitä minun pitäisi käyttää?

N
Onko sinulla säkki finputs 3mm 25 kg? jossa lukee gryn?
ehkä ota kuva säkistä.
Palaan neuvojen kanssa säkistä otetun kuvan jälkeen.

En tiedä, mistä sain "finputs", ehkä jotain mitä uneksin.

Se on putsbruk, "C", joten ehkä juuri mitä Alexn72 suosittelee?

• Pussi, jossa on 25 kg rappauslaastia C (CS II), käytettäväksi sisä- ja ulkona, maksimi raekoko 3 mm.
ja takapuoli." kastelu jälkikäteen on aina suoritettava vähintään kolmen vuorokauden ajan" kuulostaa haastavalta tehtävältä suunnitellussa paikassa...

• Pussilaasti säkin tekniset tiedot, sisältäen karkeusasteen, sideaineet ja käyttöajan. Varoitusmerkki kemiallisista vaaratekijöistä.
  • Pussisäkki, jossa on ohjeet laastin käytöstä ja jälkihoidosta suomeksi ja ruotsiksi, sijaitsee sinistä taustaa vasten.
Finputs (yleensä 1 mm) on vain koko hiekan laastissa.
Jälkikastelu on helppoa.
Käytä suihkepulloa ja kostuta vähän kerran päivässä.
Kyllä, se toimii. (jos säkki ei ole kivikova)
Muista esikastella.

Olisin sitten odottanut maalaamisen kanssa, kunnes ulkopuoli on korjattu.

• Tykkään
Carl Johansson
  • Laddar…
K Karlslok sanoi:
Ymmärrän! Joten "huonompi" laasti on hyvä tässä tapauksessa, koska se on huokoista ja hengittää paremmin? Pitäisikö se jättää maalaamatta vai onko olemassa maaleja, jotka voivat auttaa sidomaan sen yhteen mutta hengittävät silti hyvin?

Minulla on säkki "finputs", 3mm gryn, jotka ne, joilta ostimme talon, jättivät jälkeensä. Se on täysin päinvastaista kuin mitä minun pitäisi käyttää, eikö niin?
Huonompi laasti on parempi, koska ne voivat helpommin liikkua alustan mukana.
Mutta se ei kuitenkaan ole enemmän huokoinen.

N
A Alexn72 sanoi:
Sinun pitäisi melkein olla huonompi bruk kuin mitä nykyään käytetään... eli jos se murenee niin typ d bruk
Mikä tietääkseni ei ole olemassa...
Joten c bruk on lähimpänä, mutta kysymys on, pitäisikö siihen sekoittaa vähän ylimääräistä hiekkaa, jotta siitä tulisi huonompi.

Mutta yritä saada kaikki löysä pois, jotta pääset johonkin vähän kovempaan...

Kuvan mukaan sinulla on vasemmalla alue, joka on joko vahingoittunut tai korjattu...
Jos se on korjattu, se voi hyvin olla korjattu liian vahvalla brukilla...
Rot bruk weber 384 on oltava D bruk, en ole henkilökohtaisesti saanut sitä todistettua.
Muutenhan kalkki bruk on E bruk.

C
A Alexn72 sanoi:
Huonompi käyttö on parempi, koska ne voivat helpommin liikkua alustan mukana.
Tässä tapauksessa alusta on kuitenkin muuraukset, jotka tuskin liikkuvat merkittävästi.

C cpalm sanoi:
Tässä tapauksessa pohja on kuitenkin muuraus, joka tuskin liikkuu merkittävässä määrin.
... tiedätkö, että rappaus kutistuu, kun se kovettuu?
Joten ohuempi laasti ulkoreunassa on yhä voimassa.

C
A Alexn72 sanoi:
... tiedätkö, että rappaus kutistuu kuivuessaan?
Joten ohuempi rappauskerros ulommaisena on yhä pätevä
No totta kai, mutta nyt TS:llä on tarkoitus paikata reikä rappauksessa kellarin muurauksessa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.