Ajattelin kysellä vähän Rapattu julkisivu.

Hinta / m² jne.

Minulla on hinta noin 1100:-/m², jolloin rappaus on leka-harkkojen päällä, jotka on asennettu talon ympäri. Mutta tiedän myös, että leca-harkkojen sijaan voi käyttää styroxia.
Mitä pitäisi suosia???
Eristääkö styrox enemmän kuin leka-harkot??, Pysyykö rappaus paremmin lecassa :-/
PUUh tämä on viidakko
 
Kun putsaat eps-levyä ja/tai mineraalivillalevyä (tyyppi maalevy/länsirannikkolevy), verkotat sen ulkopuolelta. Puts tarttuu sitten pääasiassa kanaverkkoon.

Vertaa vanhaan klassiseen menetelmään putsata:
Seinä on puulankuista ja niiden päälle asetettiin kanaverkko, johon oljenkorret työnnettiin. Näin saatiin erinomainen pinta putsolle tarttua.

Leca-kiville putsataan suoraan lecan päälle – koska sillä on erittäin hyvä tartuntakyky. Jos lecakiven eristyskyky ei kuitenkaan miellytä, voit aina asentaa kerroksen solumuovia tai mineraalivillaa ja sen jälkeen verkon, johon voidaan putsoida.
 
Kaksi tapaa rappaamiseen:
1. Rappaus suoraan seinään, ei vahvistusta. Käytetään mm. kevytsoraharkoista tai leca-harkoista muuratuissa seinissä. Rappaus on koko ajan suorassa kosketuksessa alla olevan seinän kanssa.

2. Rappaus mineraalivillasta tai solumuovista tehdyn levyn päällä. Rappaus roikkuu vahvistusverkossa, joka on kiinnitetty erityisillä kiinnikkeillä alla olevaan seinään, ja kiinnikkeet kulkevat levyn läpi. Levy voi toimia lisäeristeenä, jossa solumuovi on tehokkaampi eriste saman paksuisena.
katsokaa esim. http://www.paroc.se, mistä löytyy kuvia, miltä se näyttää.

/hasse
 
Suosittelisin MASTERFACADE:a, sitä käytämme kupeissamme puhdistamaan suoraan niiden päälle.

Se on sementtipohjainen levy.

Rappaus solumuoville ei ole kovin kestävä, se halkeilee ajan myötä. Lisäksi tulee ongelmia, jos kiinnittää jotain seinään.

Masterfacade-levyn kanssa on sama kuin poraisi betoniin.

Kuvia siitä löytyy kotisivultamme.

Sen voi löytää Ljundbergsiltä.
 
Sweli !!

onko sinulla enemmän tietoa tästä. linkki tai vastaavaa ???

Olen nyt katsonut läpi kaikki kuvat talon rakenteesta, aluksi en nähnyt miten olitte suunnitelleet talon, mutta siitä tuli todella hyvä :D.
 
Kurre!

Kiitos linkistä. :)

Muut: jatkakaa ideoiden esittämistä.
 
kubicon sanoi:
Sweli !!

onko sinulla enemmän tietoa tästä. linkki tai vastaava ???

Olen nyt katsonut kaikki kuvat talonasennuksesta, aluksi en nähnyt, miten olitte suunnitelleet talon, mutta siitä tuli todella hyvä :D.
Betonista oli hieman vaikea saada kupuja, joten löysimme ratkaisun Masterfacadella. Se tulee näyttämään alakerralta, kun olemme valmiit rappauksen kanssa siellä. ;D ;D

On todella helppo rapata suoraan. Meille on suositeltu käyttää "taiteilijarappaus", jota vain levitetään telalla. En tiedä, mitä se on, mutta aiomme tutkia sitä.

Linkki yritykseen: http://www.ljungberg.se

Tässä tulee esite:

http://www.ljungberg.se/webb/Fotogalleri.nsf/LookupFiles/masterf/$file/masterf.pdf

Jos en muista väärin, maksoi vain hieman yli 200kr/kvm ;D

Onnea!
 
:o
Olemme sivuuttaneet rappausjulkisivun, koska ajattelimme, että se olisi liian kallis, mutta masterfacaden ja "konstnärsputsen" kanssa meidän pitäisi ehkä arvioida tilannetta uudelleen. Minulla on kolme kysymystä:

1.) Lisääkö rapattu julkisivu talon arvoa verrattuna puujulkisivuun?

2.) Mitä "konstnärsputsen" maksaa?

3.) Jos olemme saaneet rakennusluvan puutalolle, mutta muutamme rapattuun taloon, täytyykö meidän muuttaa rakennuslupaa silloin?

ystävällisin terveisin
David
 
Yksi kysymys vielä. Olen etsinyt masterfacade mutta en löydä mitään relevantteja linkkejä. Onko kellään linkkiä heille?

t. David
 
En lukenut julkaisuja kunnolla. Näin myöhemmin, että linkit olivat jo olemassa...

terv.
david
 
Hinta Masterfacadelle on vain levyn hinta. Sitten pitää puhdistaa.

Levy on kova kuin betoni. Uskon, että se on 50% betonia. Se painaa todella paljon ;D
Se, joka on kiinnostunut katsomaan sitä luonnossa ja asuu Tukholmassa, voi saada osoitteemme.
Levy on jo seinällä.

Se on paljon parempi ja kestävämpi menetelmä. Se on sama asia kuin rappaus betonille.

Levyn työstämiseen on useita tapoja.

Taiteilijapinta, joka näyttää rappaukselta vaikka se on maalaus

Oikea rappaus, esimerkiksi optiroc rappauksella.

Emme tiedä mitä menetelmää käytämme, haluamme että se näyttäisi samalta kuin pohjakerroksessa, jossa on betoniseinät. Joten palaamme tähän. ;D

Pyroc-levy, joka on paksumpi, tulee parvekkeen lattialle, jossa meillä on klinkkerit.
 
David sanoi:
:o
Vi har prioriterat bort putsfasad då vi trodde att det skulle bli för dyrt men med masterfacade och "konstnärsputs" kanske vi ska ta och omvärdera situationen. Jag har tre frågor:

1.) Höjer en putsad fasad värdet på huset jämfört med träfasad?

2.) Vad kostar "konstnärsputsen"?

3.) Om vi fått bygglov på ett trähus men ändrar till ett putshus, måste vi ändra i bygglovet då?

mvh
David
1) Det du vinner med putsad fasad är att du inte behöver underhålla den lika ofta. En putsad fasad håller i 30 år utan underhållning. Så man kan säga att i längden är putsen med denna metod billigare än träfasad.

2) vet ej håller på undersöka

3) Ring och fråga komunen, det beror på hur de har planerat området om dom accepterar att du putsar istället.

 
Tällä hetkellä vaikuttaa olevan kysyntää rapatuille taloille (ottaen huomioon, että niin moni rakentaa niillä), joten talon jälleenmyyntihinnan pitäisi voida nousta. Juuri nyt. Tulevaisuudessa kysyntä voi kasvaa tai pienentyä nykyisestä... Tutki käytettyjen talojen hintatasoa ja katso, onko eroa havaittavissa. Olen tarkastellut käytettyjä taloja useiden vuosien ajan enkä ole huomannut mitään valtavaa eroa puuverhoillun tai tiili/rapatun talon välillä.
 
Voit katsoa esitettä sillä välin

http://www.ljungberg.se/webb/Fotogalleri.nsf/LookupFiles/masterf/$file/masterf.pdf

Levy on itse asiassa tosi hyvä ;D ;D
 
Mietin, onko joku kokenut eron eri rappausvalmistajien välillä. Kaksi kaveria kävi ohitse ja heillä oli täysin eri mielipiteet:

Toinen halusi käyttää STO:ta, joka oli erittäin helppoa käsitellä ja lisäksi melko joustavaa, koska se sisältää vähän muovia ???. Lisäksi käytettiin muoviverkkoa.

Toinen kaveri halusi käyttää Finjaa, joka ruiskutettiin ja jossa verkko oli metallista.

Ja me seisomme kuin aasit kahden heinäsuovan välissä eikä meillä ole aavistustakaan, kuka on "oikeassa" tai mikä on paras.

Mitä te muut olette kuulleet, mitä kokemuksia teillä on?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.