Nyt täytyy taas kysyä foorumin keräämää osaamista.
Reilut vuosi sitten saimme apua firmalta pienen tukimuurin rakentamiseen parkkipaikkamme kunnostamisen yhteydessä. Muuri valettiin normaalissa vanerimuotissa ja sitten rappattiin. Nyt tämä rappaus on alkanut irtoamaan, ja olen vähän utelias miksi niin tapahtuu.
Olemme tietenkin ottaneet yhteyttä firmaan, joka tarjoaa 3 vuoden takuun, ja heidän pitäisi tulla tänne katsomaan tätä (ja lisäksi yhtä asiaa, joka on kuitenkin itsestään selvä).
Näettekö alla olevasta kuvasta suoraan, mitä virhettä firma on tehnyt? Haluaisin mielellään olla hieman varuillani, jos syntyy keskustelua siitä, pitäisikö heidän korjata vauriot vai ei, ja jos he ottavat sen hoitoonsa (minkä uskon heidän tekevän), kuinka heidän pitäisi tehdä asiat toisin, jotta sama asia ei tapahtuisi uudelleen.
Voivatko he väittää, että olemme tehneet jotain, joka on aiheuttanut rappauksen irtoamisen?
Joo, pakkasrapautuminen vaikuttaa todennäköisimmältä syyltä. Mutta miksi se on tapahtunut? Eikö betonia pitäisi pystyä rappaamaan ilman, että kosteus pääsee sisään ja tekee siitä rikkoutuvan, kun se jäätyy? Talomme sokkeli on rappattu eikä se ole hajonnut.
Mitä tulee kröning, arvaan, että se tarkoittaa pinnan tekemistä kuperaksi. Tätä ei ole tehty, mutta koko seinä viettää loivasti kohti ainoaa, joka näkyy kuvassa.
Onko talonne sokkeli pystysuora ja ehkä jopa maalattu/käsitelty? Se ei varmaan kerää yhtä suuria määriä kosteutta kuin tämä muuri?
Mutta pystyssä pinnoissa esiintyy myös usein pakkasrapautumista. Esim. rappaus/tiilijulkisivut. Tämä voidaan välttää maalaamalla/hydrofoobisten aineiden käsittelyllä pinnat.
Så risken är att firman säger att eftersom vi inte målat ytan så tar de inte omputsning på garanti?
Ja, riski on että he väittävät, ettei sitä ole suojattu säältä... On myös mahdollista, että he korjaavat tämän ilman valituksia. ☺
Minun mielestäni tämä on kuin palkata puuseppä rakentamaan kaide käsittelemättömästä puusta, jättää öljyämättä tai maalaamatta puu, ja sitten tehdä reklamaatio siitä, että kaide on alkanut homehtua/mädäntyä.
Toisaalta: jos teillä on tilattu muuri, joka on ulkona, käsityöläisen olisi voinut ajatella rakentaneen sen "säänkestävämmäksi", vai mitä? Tai vaihtoehtoisesti informoinut teitä asettamaan peltiä päälle, käsittelemään sitä, jne.
Olen huono lainsäädännössä eikä minulla ole aavistustakaan siitä, mitä olette sopineet keskenänne?
En tiedä kuinka pitkä muuri on, mutta jos se on vain muutama metri, ei ole kallista korjata, olivatpa sitten te tai firma, joka sen korjaa.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi eviljava, vaikka ajattelenkin ehkä, että rappauksen pitäisi kestää elementtejä hieman paremmin kuin käsittelemätön puu. En itse asiassa muista, informoiko yritys meitä siitä, oliko tärkeää maalata rappaus vai ei.
Asiaan liittyy, että he eivät olleet 100%-isia työnsä suorittamisessa monissa muissa osissa, joten halusin enimmäkseen saada foorumin näkemyksen siitä, onko rappaus ilmeisesti tehty väärin. Esimerkiksi jos se on liian ohut.
Jos yritys väittää, että meillä on osuutta rappauksen irtoamisessa, en aio riidellä heidän kanssaan siitä, vaan todennäköisesti korjaan sen itse.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.