Hei, Kellarissa on suuri avoin tila, joka on pääosin maan alla, pinta-alaltaan 50 m², sekä pannuhuone, joka on 10 m². Huonekorkeus on 225 cm. Seinät ovat tehty lecaharkoista ja lattia koostuu valetusta laatasta, en tiedä mitään sen eristyksestä, mutta talo on rakennettu 1984 (tyyppitalo Animonhusilta). Ulkoseinät on eristetty styroxilla rakentamisesta lähtien, noin 10 cm, ja ne ovat edelleen kuivia eikä niissä ole näkyviä kosteusläpäisyn merkkejä. Haluan luoda viihtyisän ja kuivan yksinkertaisen tilan erittäin rajallisella budjetilla. Uskon, että slammatut seinät ovat hyvä vaihtoehto ja lattiaan, no, siihen haluan hyviä neuvoja. Mietin asentaa muutamia vesiradiaattoreita tai vaihtoehtoisesti ilma/ilma-lämpöpumpun, tässäkin olen avoin ehdotuksille. Olen eläkeläinen enkä pysty enää itse tekemään töitä, joten tarvitsen ammattiapua koko projektiin.

Hei, ja tervetuloa..

Se kuulostaa hyvältä ratkaisulta.
Jos sinulla on vesiin perustuva lämmitysjärjestelmä, puhallinpatteri on hyvä ehdotus helppoon lämmitykseen.
Älä myöskään unohda tilan ilmanvaihtoa.

GoForIt GoForIt sanoi:
Hei, ja tervetuloa..

Kuulostaa hyvältä ratkaisulta.
Jos sinulla on vesikiertoinen lämmitysjärjestelmä, niin puhallinpatteri on hyvä ehdotus yksinkertaiseen lämmitykseen.
Älä myöskään unohda tilan ilmanvaihtoa.
Kiitos vastauksesta. Olen avannut hieman enemmän venttiilejä, joten se on korjattu. Kysymys on 6 vesikiertoista patteria vai 1 ilma/ilma-lämpöpumppu, sekä mitä tehdä betonilaattalle. Vesikiertoinen lattialämmitys luultavasti tulee kalliiksi, erityisesti kun en tiedä onko sen alla eristystä. Ja sähkökaapelit menevät varmaankin pois samasta syystä, mutta täytyy kuitenkin tehdä jotain lattialle, joka on karkea ja tylsä miltä se nyt näyttää. Hyviä ehdotuksia?

Vesikiertoinen puhallinkonvektori, jota ehdotin, on sisätiloissa kuin ilma/ilmalämpöpumppu, mutta sen sijaan, että se käyttäisi ulkona toimivaa sähkökäyttöistä kompressoria, se saa lämpönsä olemassa olevasta vesikiertoisesta järjestelmästäsi. Sen etuna on, että se luo huoneeseen aivan erilaisen ilmaston verrattuna tavallisiin pattereihin.

Lattian suhteen se riippuu olosuhteista ja siitä, mihin käyttöön tila on tarkoitettu. Yleinen tapa on tasoittaa lattia lattiatasoitteella, jotta siitä tulisi tasaisempi. Suuremmat poikkeamat tasoitetaan manuaalisesti etukäteen. Jos halutaan kauniimpi pinta lattialle, laatoitus on oikea tapa.

GoForIt GoForIt sanoi:
Vesikiertoinen puhallinkonvektori, jota ehdotin, on kuin ilma/ilmalämpöpumppu sisäpuolella, mutta sähkötoimisen kompressorin sijaan ulkopuolella, se saa lämpönsä nykyisestä vesikiertoisesta järjestelmästäsi.
Sen etuna on, että saat täysin erilaisen ilmaston huoneeseen verrattuna tavallisiin pattereihin.

Lattian osalta se riippuu olosuhteista ja siitä, mihin aiot tilaa käyttää.
Yleensä lattia tasoitetaan valumassalla, jotta siitä saadaan tasainen. Suuremmat poikkeamat tasoitetaan käsin etukäteen.
Jos haluaa kauniimman pinnan lattiaan, niin klinkkeri on oikea valinta.
Vaikuttaa hyvältä ajatukselta laittaa klinkkeri valumassan päälle. Koko tila tulee olemaan vähän kenttätyyliin "karu" ja kun minulla on varaa johonkin ylelliseen, voin itse muurata hieman seiniä "viinikellariin". Kiitoksia hienoista neuvoista.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.