Aion tehdä laajennuksen, jonka koko on noin 7,5x12 m, pulpettikatolla. Haluaisin suunnitella palkilla pulpettikattotuolien sijaan, pääasiassa katon korkeuden ja kallistuvan sisäkaton vuoksi.

Limaliimapuusta näyttää tulevan sekä raskasta että kallista, laskin sopivaksi mitaksi 90x360.

Kysymykseni on, voisiko rakentaa laatikkopalkkeja seuraavalla menetelmällä;
sormiliitettyä C24 45x145x8,5M, jossa 500 mm P30 rakennusvaneria liimattuna ja ruuvattuna ulkopuolelle. Minulla on konepaja, joten rakentaisin puristusjigin hydraulisylintereillä liimausta varten.

Jos tämä on mahdollista toteuttaa, miten sellainen palkki lasketaan?
 
Mielenkiintoinen ajatus, yleensä pidän asioiden ratkaisemisesta itse. Mutta mainitset hinnan syynä, tuleeko tosiaan halvemmaksi rakentaa pressjigg kuin ostaa limträbalk?
 
Gabbe1 sanoi:
Mielenkiintoinen ajatus, yleensä pidän siitä, että ratkaisen asiat itse.
Mutta mainitset hinnan syyksi, tuleeko siitä todella halvempaa rakentaa puristin kuin ostaa liimapuupalkki?
Pääsen puristimen kustannuksista, minulla on jo kaikki tarvittava materiaali. Muuten laskelma voisi kyllä mennä hieman mutkaiseksi...
 
Olen itse tehnyt näin, mutta käyttämällä 2 kpl 45x220 (K 24) liimattuna reunasta reunaan. Sitten ruuvasin liimaamalla K-vaneria molemmille puolille siirretyillä saumoilla. Sahasin sitten palkin haluamaani kallistukseen. Toimi erittäin hyvin 4 m jännevälillä ja raskailla lumikuormilla.
 
3D-malli rakenneratkaisusta, joka käyttää 400 mm vaneria ja 120x45 kehystä.

Liitteenä pieni kuva suunnitellusta rakenteestani. Tässä tapauksessa 400mm plywood ja 120x45 runko.
 
Oletko tarkistanut, että saat saman jäykkyyden laatupalkillesi kuin liimapuupalkille?
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.