9 404 lukukertaa ·
5 vastausta
9k lukukertaa
5 vastausta
Rakentele laatikko-palkkeja
Aion tehdä laajennuksen, jonka koko on noin 7,5x12 m, pulpettikatolla. Haluaisin suunnitella palkilla pulpettikattotuolien sijaan, pääasiassa katon korkeuden ja kallistuvan sisäkaton vuoksi.
Limaliimapuusta näyttää tulevan sekä raskasta että kallista, laskin sopivaksi mitaksi 90x360.
Kysymykseni on, voisiko rakentaa laatikkopalkkeja seuraavalla menetelmällä;
sormiliitettyä C24 45x145x8,5M, jossa 500 mm P30 rakennusvaneria liimattuna ja ruuvattuna ulkopuolelle. Minulla on konepaja, joten rakentaisin puristusjigin hydraulisylintereillä liimausta varten.
Jos tämä on mahdollista toteuttaa, miten sellainen palkki lasketaan?
Limaliimapuusta näyttää tulevan sekä raskasta että kallista, laskin sopivaksi mitaksi 90x360.
Kysymykseni on, voisiko rakentaa laatikkopalkkeja seuraavalla menetelmällä;
sormiliitettyä C24 45x145x8,5M, jossa 500 mm P30 rakennusvaneria liimattuna ja ruuvattuna ulkopuolelle. Minulla on konepaja, joten rakentaisin puristusjigin hydraulisylintereillä liimausta varten.
Jos tämä on mahdollista toteuttaa, miten sellainen palkki lasketaan?
Pääsen puristimen kustannuksista, minulla on jo kaikki tarvittava materiaali. Muuten laskelma voisi kyllä mennä hieman mutkaiseksi...Gabbe1 sanoi:
Olen itse tehnyt näin, mutta käyttämällä 2 kpl 45x220 (K 24) liimattuna reunasta reunaan. Sitten ruuvasin liimaamalla K-vaneria molemmille puolille siirretyillä saumoilla. Sahasin sitten palkin haluamaani kallistukseen. Toimi erittäin hyvin 4 m jännevälillä ja raskailla lumikuormilla.

Liitteenä pieni kuva suunnitellusta rakenteestani. Tässä tapauksessa 400mm plywood ja 120x45 runko.
Klikkaa tästä vastataksesi