6 625 lukukertaa ·
14 vastausta
7k lukukertaa
14 vastausta
Rakentaminen PIR-eristyksellä ilman tuuletusväliä
Hei
Olen ajatellut rakentaa attefallshusin/pihamökin tontille, joka olisi lämmitetty ympäri vuoden. Näin pienissä taloissa seinän paksuus on hyvin ratkaiseva ja olen siksi pohtinut, kuinka voin tehdä ne mahdollisimman ohuiksi. Jos rakennan perinteisellä eristyksellä (mineraalivilla), seinät ovat vähintään noin 190mm paksuja.
Haluaisin mieluiten hankkia sandwichelementtejä, mutta se ei ole täysin yksinkertaista eikä halpaa näin pieneen projektiin, joten heräsi ajatus tehdä oma seinä sandwich-periaatteella. Mitä mieltä olette seuraavasta rakenteesta?
Cembrit kuitusementti/45mm Kingspan PIR + metallikehykset/Kingspan 45mm PIR/Gyproc Habito. Ajatuksena on liimata jokainen kerros toisiinsa ja ristiin asettaa PIR-eristys. Tämä pitäisi antaa seuraavat edut:
-Vahva
-Huoltovapaa
-Ei kylmäsiltoja
-Ohut seinä, vain 110mm kohtuullisilla eristysarvoilla.
Nyt kysymys kuuluukin: toimiiko tämä käytännössä? Näillä materiaaleilla ei pitäisi olla homeongelmia, ja sen pitäisi ilman ongelmia olla riittävän vahva kantamaan katon... vai mitä? Tiedän, ettei tämä ole ehkä taloudellisin ratkaisu, mutta se antaa kuitenkin noin 1,4 m2 enemmän tilaa pihamökille.
Mitä mieltä olette foorumilla? Voisiko tämä toimia vai kannattaako idea hylätä?
Olen ajatellut rakentaa attefallshusin/pihamökin tontille, joka olisi lämmitetty ympäri vuoden. Näin pienissä taloissa seinän paksuus on hyvin ratkaiseva ja olen siksi pohtinut, kuinka voin tehdä ne mahdollisimman ohuiksi. Jos rakennan perinteisellä eristyksellä (mineraalivilla), seinät ovat vähintään noin 190mm paksuja.
Haluaisin mieluiten hankkia sandwichelementtejä, mutta se ei ole täysin yksinkertaista eikä halpaa näin pieneen projektiin, joten heräsi ajatus tehdä oma seinä sandwich-periaatteella. Mitä mieltä olette seuraavasta rakenteesta?
Cembrit kuitusementti/45mm Kingspan PIR + metallikehykset/Kingspan 45mm PIR/Gyproc Habito. Ajatuksena on liimata jokainen kerros toisiinsa ja ristiin asettaa PIR-eristys. Tämä pitäisi antaa seuraavat edut:
-Vahva
-Huoltovapaa
-Ei kylmäsiltoja
Nyt kysymys kuuluukin: toimiiko tämä käytännössä? Näillä materiaaleilla ei pitäisi olla homeongelmia, ja sen pitäisi ilman ongelmia olla riittävän vahva kantamaan katon... vai mitä? Tiedän, ettei tämä ole ehkä taloudellisin ratkaisu, mutta se antaa kuitenkin noin 1,4 m2 enemmän tilaa pihamökille.
Mitä mieltä olette foorumilla? Voisiko tämä toimia vai kannattaako idea hylätä?
Jos se kestää, riippuu kai millaisia metalliprofiileja sinulla on? Metalliprofiilit käytetään kai enimmäkseen ei-kantavina sisäseininä?
Tärkeintä on saada ilmanvaihto kuntoon kaikissa tapauksissa.
Rakentaisin mieluummin kokeillulla rakennusmenetelmällä ja saisin joko hieman huonommat eristysominaisuudet tai vähän paksumman seinän.
Oletko laskenut, kuinka monta kWh vuodessa säästät rakentamalla näin verrattuna hieman perinteisempään rakentamiseen?
Tärkeintä on saada ilmanvaihto kuntoon kaikissa tapauksissa.
Rakentaisin mieluummin kokeillulla rakennusmenetelmällä ja saisin joko hieman huonommat eristysominaisuudet tai vähän paksumman seinän.
Oletko laskenut, kuinka monta kWh vuodessa säästät rakentamalla näin verrattuna hieman perinteisempään rakentamiseen?
Kaikkitietävä
· Västra Götaland
· 12 303 viestiä
Sandwich-paneelit ja elementit levy-eristys-levy esimerkiksi Lindabilta tai Kingspanilta antavat varmasti ohuimman seinän.
Niitä on sekä kattoelementteinä että seininä tai sama molemmille. Ne on suunniteltu asennettavaksi runkoon, ehkä riittää muutama pylväs pienessä mökissä, tai sitten rakennat ohuen noin 70 mm kantavan kehikon ja sitten paneelit ulkopuolelle.
Niitä on sekä kattoelementteinä että seininä tai sama molemmille. Ne on suunniteltu asennettavaksi runkoon, ehkä riittää muutama pylväs pienessä mökissä, tai sitten rakennat ohuen noin 70 mm kantavan kehikon ja sitten paneelit ulkopuolelle.
Jos aiot rakentaa attefalltaloa 100 mm sandwichpaneelilla, jonka ydin on pir-eristystä ja peltipinta sisä- ja ulkopuolella, paneelia ei tarvitse asentaa teräsrunkoon, jos paneelit asennetaan pystysuoraan eikä seinissä ole suuria lasiosioita.
En ole laskenut kWh-määrän eroa, päädyn noin 0,25 U-arvoon PIR:llä ja jos käyttäisin mineraalivillaa, päätyisin 0,54 U-arvoon samanlaisen paksuuden kanssa. Olen etsinyt, mutta en ole löytänyt laskuria, jossa voisi syöttää neliöt sekä maantieteellisen alueen ja U-arvon. Suurin osa on ikkunoille.B BSOD sanoi:Jos kestävyys riippuu siitä, millaiset metallikiskot sinulla on? Metallikiskoja käytetään yleensä kantamattomiin sisäseiniin?
Tärkeintä on saada aikaan ilmanvaihto joka tapauksessa.
Rakentaisin mieluummin hyväksi todetulla rakennustavalla ja joko saisin hieman huonommat eristysominaisuudet tai hieman paksumman seinän.
Vaikka ero ei olisi vuosittain astronominen kustannuksiltaan, ajattelen silti, että mukavuusero on melko suuri.
Ajattelen myös, että tavalliset metallikiskot pitäisi riittää 15 m2 katolle, kun seinä on valmiiksi asennettu, kantavuus pitäisi olla melko hyvä.
Viimeksi muokattu:
Hei Liljeros.
Älä romuta... vielä.
Mutta ensinnäkin, älä osta Kingspanilta... he ovat kalleimpia.
Valitettavasti he ovat ostaneet suomalaisen SPU:n, joka oli aiemmin Pohjoismaiden suurin valmistaja, joten nyt heillä ei ole juuri lainkaan kilpailua.
Ehkä voit ostaa pienempiä määriä jonkun Balex-tuotteiden jälleenmyyjän kautta.
https://balex.eu/en/
Olen itse ostanut kaksi kuorma-autoa 160 mm PIR-levyjä heiltä ja vaihtanut kaiken eristyksen omassa talossani. Hyvä.
Voisit ehdottomasti tehdä oman sandwich-rakenteen kuitusementillä (mieluiten sekä sisä- että ulkopuolella). On olemassa valmiita ratkaisuja, kuten ZIP-elementit.
https://zenergy.se/zip-element/
Kuitenkin en oikein ymmärrä, mitä ajattelit koolauksilla... voitko piirtää sen?
Ja kuinka aiot kiinnittää sen? Perusta?
Kosteutta ei tule missään tapauksessa!
Älä romuta... vielä.
Mutta ensinnäkin, älä osta Kingspanilta... he ovat kalleimpia.
Valitettavasti he ovat ostaneet suomalaisen SPU:n, joka oli aiemmin Pohjoismaiden suurin valmistaja, joten nyt heillä ei ole juuri lainkaan kilpailua.
Ehkä voit ostaa pienempiä määriä jonkun Balex-tuotteiden jälleenmyyjän kautta.
https://balex.eu/en/
Olen itse ostanut kaksi kuorma-autoa 160 mm PIR-levyjä heiltä ja vaihtanut kaiken eristyksen omassa talossani. Hyvä.
Voisit ehdottomasti tehdä oman sandwich-rakenteen kuitusementillä (mieluiten sekä sisä- että ulkopuolella). On olemassa valmiita ratkaisuja, kuten ZIP-elementit.
https://zenergy.se/zip-element/
Kuitenkin en oikein ymmärrä, mitä ajattelit koolauksilla... voitko piirtää sen?
Ja kuinka aiot kiinnittää sen? Perusta?
Kosteutta ei tule missään tapauksessa!
Juuri niin, tarkista myös Finnfoam (finnfoam.se)
Jos haluaa tehdä tarkan laskelman, pitäisi käyttää energiaindeksiä. Mutta siitä SMHI veloittaa, joten monet käyttävät astepäiviä saadakseen käsityksen energiankulutuksesta.L Liljeros sanoi:En ole laskenut eroavaisuutta kwh määrässä, päädyn u-arvoon noin 0,25 PIR:n kanssa ja jos haluan saman paksuuden mineraalivillalla, päädyn 0,54 U-arvoon. Olen etsinyt mutta en ole löytänyt laskuria, johon voisi syöttää neliöt sekä maantieteellisen alueen ja U-arvon. Useimmat ovat ikkunoille.
Vaikka vuosittaiset kustannukset eivät eroakaan astronomisesti, ajattelen silti, että ero mukavuudessa on melko suuri.
Ajattelen myös, että tavalliset metalliprofiilit pitäisi riittää 15m2 katolle, kun seinä on täysin asennettu, kantavuuden pitäisi olla melko hyvä.
Tukholmassa on noin 3000 astepäivää vuodessa. Jos u-arvosi on noin 0,54, uskon energiankulutuksen olevan noin 0,54 x 3000 x 24 /1000 = 43 kWh/neliömetri seinäpintaa. Jos sinulla on noin 60m2 seinäpinta-alaa, niin se on noin 2500 kWh/vuosi, ja noin puolet korkeampi energiankulutus energiatehokkaammalla seinällä. Jos lämmität ilmalämpöpumpulla, eroa käyttökustannuksissa olisi tyyliin 500kr vuodessa.
On kulunut aikaa, kun viimeksi laskin astepäiviä, ehkä kadotin jonkin yksikön laskennassa.
En ole varma huomaatko sitä mukavuudessa. Mutta voin olla väärässä. Huono ikkuna aiheuttaa huomattavaa vedontunnetta, mutta silloin u-arvo on varmasti yli 2,5. Meillä on 3-lasinen ikkuna u-arvolla 0,9, enkä yleensä huomaa vedontunnetta (minulla ei ole pattereita ikkunan alla). Mutta ehkä olen tunnoton? Muistan, että vanhat 2-kertaiset ikkunat, jotka olivat aikaisemmin, aiheuttivat hirveää vedontunnetta talviaikaan.
Kiitos, meidän päätyseinä on 20cm kevytbetonista PIR+Kipsi yhdistelmälevyllä asennettuna sisäpuolelle. Tämä seinä tekee, että huoneet tuntuvat kylmemmiltä kuin ne ovat, vaikka ne ovat normaalin lämpimät, tämä huolimatta uvärde-arvosta joka on juuri alle 0,6. Seinät tulevat esimerkiksi hyvin kylmiksi, vaikka ulkona on yli 5 astetta.B BSOD sanoi:Jos haluat laskea tarkasti, sinun tulisi käyttää energiainfikaattoria. Mutta siitä SMHI veloittaa toimittaakseen, joten monet käyttävätkin lämpöpäiviä saadakseen käsityksen energian kulutuksesta.
Stockholmissa on noin 3000 lämpöpäivää vuodessa. Jos uvärde on noin 0.54, uskon että energiankulutus on noin 0.54 x 3000 x 24 /1000 = 43 kWh/neliömetri seinäpinta-alaa. Jos sinulla on noin 60m2 seinäpinta-alaa, niin siitä tulee noin 2500 kWh/vuosi, ja noin puolet vähemmän energiankulutusta energiatehokkaamman seinän kanssa. Jos lämmität ilmalämpöpumpulla, ero käyttökustannuksissa pitäisi olla noin 500kr vuodessa.
Siitä on jonkin aikaa, kun viimeksi laskin lämpöpäiviä, ehkä unohdin jonkin yksikön laskennassa.
En ole niin varma, että huomaat sen mukavuudessa. Mutta voin olla väärässä. Huono ikkuna aiheuttaa selvästi kylmävetoa, mutta silloin uvärde on varmasti yli 2.5. Meillä on 3 lasi-ikkunat uvärde-arvolla 0.9, enkä yleensä ajattele kylmävetoa (minulla ei ole lämpöpattereita ikkunan alla). Mutta ehkä olen tunnoton? Muistan, että vanhat 2 lasi-ikkunat, jotka olivat aiemmin paikoillaan, aiheuttivat hirveää kylmävetoa talvisin.
Hwj, minulla on täsmälleen samat ajatukset. Teitkö tämän ja olitko tyytyväinen!?L Liljeros sanoi:Hei
Olen ajatellut pystyttää tontille attefallshusin/friggebodin, jonka pitäisi olla lämmitetty ympäri vuoden. Näin pienissä taloissa seinän paksuus on erittäin ratkaiseva tekijä, ja olen siksi miettinyt, miten voin tehdä seinistä mahdollisimman ohuet. Jos rakennan tavanomaisella eristyksellä (mineraalivilla), seinän paksuus on vähintään noin 190 mm.
Haluaisin mieluiten saada sandwichelementtejä, mutta se ei ole täysin yksinkertaista eikä halpaa näin pieneen projektiin, ja siksi tuli ajatus tehdä oma seinä sandwich-periaatteella. Mitä mieltä olette seuraavasta rakenteesta?
Cembrit kuitusementti/45mm kingspan PIR+metallirungot/kingspan 45mm PIR/Gyproc Habito, Ajatuksena on liimata tiiviisti jokainen kerros toisiinsa ja laitan PIR-eristyksen ristiin. Tämä antaa seuraavat edut:
-Vahva
-Huoltovapaa
-Ei kylmäsiltoja
Kysymys kuuluu, toimiiko tämä käytännössä? Näillä materiaaleilla ei pitäisi syntyä homeongelmia, ja sen pitäisi ilman problemaa kestää katon paino....vai mitä? Tiedän, että tämä ei välttämättä ole taloudellisin ratkaisu, mutta se antaa silti noin 1,4m2 friggebodissa.
Mitä mieltä foorumi on? Voisiko tämä olla idea vai kannattaako se hylätä?
Myyvätkö he sellaisia lilja projectsiin vai vain tyyppisiä suuria teollisuushalleja?Johannes Carlsson sanoi:
Sandwich-paneelit ja elementit pelti-eristys-pelti esimerkiksi Lindabilta tai Kingspanilta antavat kyllä ohuimman seinän.
Niitä on sekä kattoelementteinä että seinänä tai samaa molemmille. Ne on suunniteltu asennettavaksi runkoon, ehkä riittää muutama tolppa pienessä mökissä, tai sitten rakentaa ohut noin 70 mm tavallinen kantava runko ja sitten paneelit ulkopuolelle
Minusta tämä on myös kiinnostava ratkaisu.
Hei
Valitsin olla etenemättä tämän ratkaisun kanssa, se oli hieman liian monimutkainen pienimuotoiseen rakentamiseen.
Haluaisin kuitenkin edelleen kokeilla, mutta helpottaa näiden tuotteiden hankintaa, jos aikoo ostaa hieman suurempia määriä.
Valitsin olla etenemättä tämän ratkaisun kanssa, se oli hieman liian monimutkainen pienimuotoiseen rakentamiseen.
Haluaisin kuitenkin edelleen kokeilla, mutta helpottaa näiden tuotteiden hankintaa, jos aikoo ostaa hieman suurempia määriä.
Kaikkitietävä
· Västra Götaland
· 12 303 viestiä
C Cuzzoss sanoi:
Uskon, että Kingspan myy suoraan yksityishenkilöille, en ole varma Lindabista, mutta on useita toimittajia, joten kannattaa soitella ympäriinsä. Muuten täytyy mennä jonkun rakennusfirman kautta, paikalliset rakennustarvikeliikkeet voivat yleensä tilata vähän kaikkea.C Cuzzoss sanoi:
Pir paneelit tai mineraalivillalla
Klikkaa tästä vastataksesi