Olen parhaillaan piirtämässä tulevaa attefallstaloa ja olen tullut siihen tulokseen, että haluan kaivaa sen 0,5 metriä syvemmälle maahan saadakseni riittävän huonekorkeuden parvelle (Attefall-rajat 4,0 m maan keskimääräisestä tasosta kattoon).

Ajatuksena on kaivaa ja valaa perustus siten, että sen yläpinta on 0,5 metriä maanpinnan alapuolella. Tämän jälkeen muurataan 70-80 cm ja sitten siirrytään 145+45 puurunkoon.

Nyt ongelmani. Attefall-säännöt rajoittavat rakennusalueen (maan yläpuolella) enintään 25 neliömetriin. Koska kyseessä on kompromissi eristyksen ja asuinalueen välillä, en halua ylittää seinän paksuutta 145+45 + paneelia ja kipsiä. Mutta kuinka voin varmistaa, että muurattu kellariosa on riittävästi eristetty, jotta taloa voidaan pitää lisäasuintilana?

Alkusuunnitelmani oli muurata tavallisilla 190 mm leveillä lecaharkoilla ja lisäeristää ne ulkopuolelta maan alla. Mutta koska en halua, että puuverhous alkaa heti maanpinnan tasolta, minulla on 10-20 cm eristämätön seinä ennen kuin puurunko alkaa.

Liitän luonnoksen näyttääkseni, kuinka olen ajatellut (Kuva A). mitä ehdottomasti haluan välttää, on että sisäseinämä ei ole samassa tasossa (Kuva B). Onko ainoa ratkaisu siirtyä 250 mm seinän paksuuteen ja käyttää sitten eristettyjä harkkoja? vai voinko täysin yksinkertaisesti käyttää eristämättömiä lecaharkkoja yhdessä kerroksessa? Olen kiitollinen kaikesta avusta ja viisaista ajatuksista, joita voin saada.
Kaksi havainnollistavaa piirrosta, jotka esittävät attefallshus-rakenteen perustuksia: betoni, EPS-levyt, muurattu osuus ja puurunko.

Ongelmasi on tyypillinen ruotsalaiselle rakentamiselle nykyään, enemmän oikeudellinen kuin arkkitehtuurinen kysymys. Onneksi useimpiin asioihin löytyy ratkaisuja. Voidaan olettaa, että lecastenillä on puolet u-arvosta verrattuna mineraalivillaan samalla paksuudella. Lecastenenin tulee luonnollisesti olla sisäpuolella samassa linjassa muun seinärakenteen kanssa. Ulkopuolella sen ei tule ulottua seinälinjan ulkopuolelle, koska silloin rakennusala lasketaan lecastenenin ulkoreunasta. Jos kerros lecastenia on alhaisempi u-arvo kuin muu seinärakenne, sillä ei ole merkitystä. Ne muurausblokit, jotka ovat maanpinnan alapuolella, ovat eristetty ulkopuolelta. Kun rakennuksen eristyskykyä lasketaan, alle 100 neliömetrin taloissa on BBR:n (Boverkets Byggregler) mukaan kaksi vaihtoehtoista menetelmää. Yhdessä tapauksessa rakennuksen kokonaisu u-arvon tulee olla alle 0,33. Toisessa tapauksessa jokaisen rakennusosan (katto, seinät jne.) u-arvon tulee olla alle tietyn ilmoitetun arvon. Vaihtoehtoja on riippuen lämmitystavasta ja ilmastovyöhykkeestä. Kaikissa tapauksissa u-arvo lasketaan jokaista energiansäästöllisesti samanlaista osaa kohden ja sen jälkeen integroidaan kokonaisarvoksi. Tapauksessasi voisin kuvitella, että sisäisen pinta-alan optimointi tarkoittaa sitä, että kompensoit seinärakenteen puutteet lisäämällä eristystä kattoon ja laatan alle.

Mahtavaa, juuri mitä etsin. Pienen karkean arvioinnin jälkeen minun pitäisi olla keskimäärin alle arvon 0,33 koko kuoren osalta. Sitten jatkan vain rakennuspiirustusten kanssa... Suuri kiitos avusta!

T Todpop sanoi:
Huippua, juuri mitä etsin. Pienen arvion mukaan minun pitäisi päästä alle arvon 0,33 keskimäärin koko kuorelle. Sitten voin jatkaa rakennuspiirustusten parissa... Suurkiitokset avusta!
Miten on mennyt attefallstalon rakentaminen kellarilla? Itse mietin myös kellarillisen talon rakentamista.

H HisingsboTuve sanoi:
Miten on edistynyt attefallshus-kellarirakentaminen? Itse pohdin myös kellarirakennusta.
Valitettavasti laiskuus voitti ja päädyimme maan varaan rakennettuun laattaan. Se onnistui kuitenkin erittäin hyvin. Voit lukea siitä rakennusketjussa ”attefallshus ajattelusta todellisuuteen”.

• Tykkään
HisingsboTuve
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.