Löysin hienon keskustelun tästä, mutta se oli niin pitkä ja sisälsi hieman liikaa keskusteluja, joten aloitin uuden.

Aion rakentaa kantamattoman väliseinän olohuoneeseen, ja toiveena on, että siinä olisi viistot sivut suorakulmaisten sijaan. Olen nähnyt jonkin verran YouTubessa, ja useimmat näyttävät valmistavan "kiiloja" peittämään tyhjää tilaa, ja alla olevan kuvan mukaan myös kiilan pitäisi olla käytössä. Tarvitaanko sitä todella? Ilman tai OSB:n kanssa...

Miten kulmat sitten saadaan siistiksi? Eli tylppä kulma? Käytetäänkö paperinauhaa ja tasoitetta?

Kaaviokuva sisäseinän rakenteesta, jossa esitetään käännetyt sivut ja kiilan käyttö yhdessä OSB-levyn kanssa.

Sitten ajattelin lyhyiden kakkosten tai pystytolppien kiinnittämistä, mikäli kulmaraudat voidaan käyttää. Miksei käyttää leikattuja kakkosia "kulmarautoina" ja kiinnittää ne kynnyslistaan ja sitten kiinnittää tolpan siihen (kulmaraudan sijaan). Se on säästeliäisyys puhumassa... mutta sen pitäisi olla sama asia. Kuitenkin se vaatii hieman leikkausta?

Kuvassa on kaksi puurakennetta, joissa käytetään puukiiloja sisäseinän tukemiseen ja joiden välissä on vaakasuoria tukipuita.

Kolmas kysymys. Kynnyksen alle, pitäisikö käyttää jotain "kynnysmateriaalia" ääniä eristävänä vai onko se pelkkää hölynpölyä?

//V
 
Pelkkä kipsi ei välttämättä riitä, kulmaan tarvitaan jotain ... Helpoin tapa on varmaan säätää pyörösahan terä kulmaan ja halkaista kaksi 45x70-listaa pituussuunnassa, sen sijaan että käyttäisi kahta listaa ja kahta kiilaa kuten kuvassa ...

Kulmarautojen ostaminen ei maksa mitään, aika jonka säästät niiden käytöllä, on sen arvoista ...
 
  • Tykkään
vincentt
  • Laddar…
Olen samaa mieltä Danin kanssa. Tarvitset jotain kulmaan, jossa levyt kohtaavat.

Kun kyse on vaakatasoista, se riippuu hieman. Jos ne ovat jotain erityistä varten, kuten ovikehys tai ikkuna, varmistaisin, että ne ovat kunnolla kiinnitettyinä, eli ei ole väärin käyttää kulmarautoja. Muuten en usko, että tarvitset vaakatasoja. Levyt on tarkoitettu ottamaan vastaan voimia sivusuunnassa ja leikkausvoimia.

Hyvä muistaa ulkonevia kulmia varten voisi olla metallilistan tasoittaminen sisään kestävyyden vuoksi.
 
  • Tykkään
vincentt
  • Laddar…
Hienoa, nyt tiedän sen. Nyt pitää miettiä, kannattaako tehdä vai ei.

Kiitos vastauksesta.
 
Nyt on päästy eteenpäin ja pahin on ohi.

Kärjen katkaistiin 45° sijasta 22,5°. Hankalaa oli saada kattopuu pystysuoraan.

Kun kaikki oli ylhäällä, kulmat piti korjata. Loinkin kiilan ja nykyisellä 70 säädöllä, vaadittiin vähän taikuutta. Täytyi leikata se 70 -> 30 mm ja sitten viistoon 45°. Huomaa, että kaikki tehtiin Ryboib18V pyörösahalla... se vei aikaa.

Kun kiila oli ylhäällä, tarvitsi vain kiinnittää se. Vähän höyläystä tarvittiin, koska pystyssä oleva sääntö oli vähän vino. Mutta se ratkaistiin puristimilla ja muutamalla ruuvilla sivuilla. Melkein täydellinen istuvuus... se oli vähän huokoista, kun kiilaa asennettiin =).

Kaksi puupalkkia, joiden päät on katkaistu ja joissa on punaisia merkintöjä, asetettu vastakkain harmaan tiilipinnan yläpuolella. Kuva sahatusta puupalasta työpajassa, taustalla näkyy sirkkeli ja pihapiiri. Puupalkki, jonka pää leikattu 45 asteen kulmassa; punaisia merkintöjä pinnalla. Taustalla näkyy sirkelsaha ja piha syksyisessä säässä. Rakennusprojekti olohuoneessa; keskeneräinen väliseinä runkoineen, tikkaat ja työvälineet lattialla, seinässä näkyvissä kaapeleita. Rakenteelliseen kehykseen kuuluva puinen palkki, joka on kiinnitetty lattiaan kulmaraudalla. Puusilppua ja sahajauhoa näkyy lattialla. Rakennusprojekti: Puuntyöstöä ja sahauksia puuntyöstöpajalla. Kuvassa kulma, jossa näkyy puunpaloja ja sahattuja puulevyjä lattialla.

Kiitos neuvoista!

Juuri niin... olin kitsas... ostin vain kulmarautoja niihin paikkoihin, joihin oli vaikea ruuvata. Sitten ruuvasin viistoon useimmissa kohdissa.
 
  • Tykkään
MasterP ja 2 muuta
  • Laddar…
Kiva päivitys! Kulma näyttää hyvältä :)
 
Se tuli tosi hyvä. Hemmetin paljon mittaamista kuitenkin ja suorat reglar ovat välttämättömiä. Nyt on kuitenkin "hit a snag". Pitäisi tarkistaa vähän asioita ostettavaksi ennen tasoitusta ja huomasin, miten tässä oikein tehdään... Pitäisikö vain täyttää tasoitteella ja tasoittaa? Ei kai se voi olla niin yksinkertaista... se on kai 5-8 mm korkeudella joissakin paikoissa ja se on kai rako 3-4 mm riippuen paikasta. Regeln oli ehkä vähän liian iso ja on ikään kuin pullistunut ulospäin kahdella akselilla... olisi pitänyt leikata se 2 mm pienemmäksi, mutta nyt kävi näin...

Litw neuvoja ja vinkkejä, olisi huippua,

Gyproc-levy kiinnitettynä OSB-levyyn, ruuveilla kiinnitettyinä, pieni rako levyjen välissä näkyvissä vasemmalla puolella. OSB-levy ja kipsilevy kiinnitettynä seinään, nähdään tarkka kuviointi ja ruuvit. Rakenteessa pieni epätasaisuus havaittavissa.

Bonuskuva... OSB on paikallaan ja vähän enemmän kipsilevyä.
OSB-levyjen kulmaliitos, jossa näkyy pieni rako ja epätasaisuus. Levyjen asennus vaiheessa, lattialla puupohja. Rakennustyömaa sisätiloissa, OSB-levy seinälle asennettuna, tikkaat edessä. Huone, jossa OSB-levyjä seinillä, keskeneräinen rakennusprojekti. Tikkaat nojaavat seinään; lattialla työkaluja ja pahvilaatikoita.
 
Oletan, että kyseessä on se kapea kipsinauha, joka on 5-8 mm kauempana sisällä ja 3-4 mm vanhasta seinästä?

5-8 mm voi kitata. Jos se on noin 6 mm, sen voisi ehkä ensin täyttää remontoivan kipsillä. Muuten voit vain täyttää kitillä :) Se voi kyllä tarvita useita vaiheita. On olemassa jonkinlainen riski, että se halkeaa myöhemmin. Voit laittaa kangasta päälle (kuten tehdään kattokipsin kanssa, kun ei ole viistettyjä reunoja kitattavaksi), niin se pitäisi kestää paljon paremmin ja on tavallisesti erittäin sileä ja kaunis. Jos aiot tapetoida päälle, niin se on myös vähemmän herkkä, tietenkin, mutta näyttää siltä, että kaikki on muuten maalattua.

Yksinkertaisempi vaihtoehto on tietenkin hyväksyä, että se ei ole samalla tasolla ja täyttää 3-4 mm maalarin akryylimassalla. Maalarin akryylimassa ottaa vastaan jonkin verran liikettä, ja toivottavasti vältät halkeamia, mutta saat tasoeron.
 
  • Tykkään
vincentt
  • Laddar…
Olen kitannut ja hionut ja kitannut viikon tai niin. Olen nyt alkanut katsoa ovenkarmia. Olen hankkinut 118 mm ovenkarmia. Mukaan lukien 2x kipsi ja 2x osb + 70 sääntö. Perfa... Mutta kun tarkastin kiinnityksen, huomasin, että reiät ovat vähän... Off?

Reiät karmeihin menevät juuri säännön ulkoreunaan... Mitä olen tehnyt väärin...

Mittaanauhat 118 mm leveällä ovikarmilla; ylähyllyssä reikä lähellä reunaa, alahyllyssä kiinnitys oven karmin sisäreunassa.
 
Uskon, että et ole tehnyt mitään väärää, vaan vanha kiinnitys ei ehkä yksinkertaisesti sovi sinun rimoitukseesi. Jos niin, sinun täytyy kiinnittää uudelleen, ja täyttää (jos ne ovat suuria) ja tasoittaa vanhat reiät.

En oikein ymmärrä, mitä ylin kuva esittää, mutta oletan, että se on karmin ulkopuoli? Oliko se kiinnitetty naulalla pieneen reikään? Ylivoimaisesti helpoin tapa saada karmi ja ovi suoriksi ja hyviksi on käyttää karmiruuveja.
 
Tswl Tswl sanoi:
En usko, että olet tehnyt mitään väärää, vaan vanha kiinnitys ei yksinkertaisesti sovi uuteen koolaukseesi. Jos tilanne on näin, sinun tarvitsee kiinnittää uudelleen ja tulpata (jos ne ovat suuria) ja kittiä vanhat reiät.

En oikein ymmärrä, mitä ylin kuva esittää, mutta arvaan, että se on karmista ulkopuolelta? Oliko se kiinnitetty naulalla pienessä reiässä? Ehdottomasti helpoin tapa saada karmi ja ovi suoraan ja hyvin on käyttää karmiruuveja.
Kiitos selityksestä.

Ylin kuva on karmista ulkopuolelta. Tässä on sisäpuoli.
Eteväkorkean ovenkarmin sisäpuoli lähikuvassa, näkyy 5 mm halkaisijainen reiän sisältämä muovipakkauksessa.
Karmi on esiporattu 14mm upotetulla reiällä ja sitten pienellä 5 mm reiällä (sen, mitä näkee). En uskalla avata pakkausta, jos minun pitäisi palauttaa se.

Joten jos olen ymmärtänyt sinut oikein... tulppaan (kitti tai mitä se nyt voisi olla) nämä 14 mm (punainen nuoli) ja sitten teen uudet reiät karmiin (sininen nuoli)?

Puulevy, jossa on muovi, näyttää kahden reiän kohdista merkityillä nuolilla: punainen ylhäällä ja sininen alhaalla.

Aiheesta karmiruuveihin... Olen täysi aloittelija oven asentamisessa... pitäisikö ottaa karmiholkki karmiruuvin sijaan? Olen kuullut, että karmiruuvin keskittäminen on todella vaikeaa ensikertalaiselle....
 
Se olisi vain 5-6mm päässä säännön reunasta parhaimmillaan? Sitten sinun täytyy siirtää reikää kuten piirsit. Useimmissa näkemissäni karmeissa reiät on sijoitettu niin, että ne peittyvät oven ollessa kiinni, joten se voi näyttää hieman vähemmän siistiltä, mutta se on luultavasti ainoa haitta, jonka voin nähdä (paitsi että se aina vähän kirpaisee, kun poraa tai sahaa jotain, joka on täysin uutta tehtaalta).

Näyttäessäni karmia kuvassa, näyttää siltä, että olisi olemassa kapeampi karmi samalle ovelle..? Silloin voit saada reiät enemmän keskelle sääntöä. Silloin sinun täytyy laittaa lisälista toiseen (tai molempiin) puoleen niin, että se nousee seinän tasoon, mutta vältät pakkeloimasta ja korjaamasta uutta karmiisi. Luulen, että olisin tehnyt niin, jos olisi olemassa kapeampi karmi.

Olen asentanut melko monta ovea ja ikkunaa karmiruuvilla ja sanoisin, että se on melko helppoa. En ole koskaan asentanut mitään karmiholkillakaan, mutta kun nyt tutkin sitä hieman, minusta se vaikuttaa vieläkin helpommalta. Joten ota se, mikä sinusta vaikuttaa parhaalta. Molemmat toimivat.
 
Ennen kuin kommentoin, tässä hieman päivitystä seinään.

Seinäprojekti keskeneräisenä, jossa on tasoitetta ja maalattuja kulmia käytetty. Näkymä huoneeseen, jossa puulattia ja ikkuna. Seinä, jossa on tasoitettuja kipsikartongin saumoja ja puulattia, taustalla oviaukko ja vaatekaappi.

Rakennusprojekti, jossa on seinä, jossa on tasoitusta ja maalattuja kulmia. Yläosassa näkyy lastatun sauman paikkaus. Huoneen kulma, jossa on maalattuja ja kitattuja seinä- ja lattian liitoksia; puulattia näkyvissä, sähköpistorasia alhaalla.

Päädyin kitkaamaan raon ja korkeuseron. Siitä tuli sellainen...
Sähköpistorasia seinällä, jossa on keskeneräinen maalattu ja tasoitettu pinta. Seinässä on näkyvissä sauma ja epätasaisuuksia.

Sauma seinään ja muihin kulmiin, kun kyllästyin kitkaamaan kulmia nauhalla. Maalisilikoni 12% joustoa... toivotaan, että se kestää...
Seinä ja puinen kulmapalkki, jossa on käytetty maalarinpeltiä saumojen ja korkeuserojen peittämiseen. Edessä portaat ja puulattia. Seinässä näkyy spaklattuja kohtia ja maalirajaa kulmassa; epätasainen pinta korjauksen jälkeen.
 
  • Kulmassa oleva seinä, jossa on käytetty paikoin kittiä ja maalarin tiivistettä. Lattia on puinen, ja seinässä näkyy tasoitettu kittiä.
  • Seinäpinta, jossa näkyy spacklatut välit ja korkoerot. Lisäksi näkyy maalifogin käyttöä kulmissa.
  • Sisäseinäprojektin kulma, jossa kittiä ja maalarin akryylia käytetty saumojen ja tasoerojen tasaamiseen, puulattia esillä.
  • Seinä, jossa näkyy paikkauskohta ja valkoinen maaliraita. Maalarin akryyli käytetty kulman ja seinän saumoihin.
  • Sisäseinä, jossa on kipsilevy ja kitattu saumat. Seinällä on kaksi puista hyllyä, joissa on figuureita. Lattialla on parkettia.
  • Tykkään
Tswl
  • Laddar…
Tswl Tswl sanoi:
Se jää vain 5-6 mm etäisyydelle reunasta parhaassa tapauksessa? Sitten sinun on siirrettävä reikää kuten piirsit. Useimmissa karmissa, jotka olen nähnyt, reiät on sijoitettu siten, että ne peittyvät oven ollessa kiinni, joten se saattaa näyttää hieman vähemmän siistiltä, mutta se on todennäköisesti ainoa haittapuoli, jonka näen (paitsi että se tuntuu aina hieman pahalta, kun poraa tai sahaa jotain, joka on täysin uutta tehtaalta).

Kun katson karmia kuvassa, se näyttää siltä, että samalle ovelle voisi olla kapeampi karmi..? Sitten voit saada reiät paremmin keskitettyä karmiin. Sitten sinun täytyy laittaa ylimääräinen lista yhdelle (tai molemmille) puolille, jotta se kohoaa seinän tasolle, mutta vältyt kittaukselta ja uuden karmisi käsittelyltä. Uskon, että olisin tehnyt niin, jos olisi olemassa kapeampi karmi.

Olen asentanut melko monta ovea ja ikkunaa karmiruuvilla ja sanoisin, että se on melko helppoa. En ole koskaan asentanut mitään karmiholkilla, mutta kun tutkin asiaa nyt, se vaikuttaa vielä helpommalta. Joten ota se, mikä sinusta vaikuttaa parhaalta. Molemmat toimivat.
Joten, päädyin poraamaan reiän karmiin. Etsin monia listoja, eikä yksikään ollut täsmälleen oikean mittainen, eikä minulla ole pöytäsahaa sahatakseni niitä oikeaan paksuuteen, ja se on sorminäppäryystyötä. En myöskään jaksanut palauttaa sitä ja ostaa uutta kapeampaa karmia. Mutta siitä tuli hyvä. Porausreiän tein sablonalla ja sitten annoin karmiporan seurata porausreikää. Biltemalla ei ole maailman parasta karmiporaa, se oli hieman... vino? Suora se ei ainakaan ollut. Mutta se onnistui. Sitten oli vain kiinnittää ovi karmiruuvilla. Annoin kitsauteni ja liiallisella itsevarmuudellani vallata. Kyllä... kuten sanoit, helppoa. Lähes ei tarvinnut säätää jälkikäteen.

Neliosainen kuva, jossa henkilö poraa reikiä valkoiseen karmiin vihreällä akkuporakoneella.

Sitten oli valmista, hienosäätö listoilla ja jalustoilla, se jää ensi vuoteen. Iso kiitos opastuksesta, en olisi varmaan pärjännyt järkevässä ajassa ilman panostasi. Olen siitä kiitollinen.

Seinäkehikko rakenteilla huoneessa, jossa on työkalut ja tikkaita; vaiheittain valmiiksi rakennettu seinä ja asennettu ovi viimeisessä kuvassa.
 
  • Tykkään
Posselosse ja 1 muu
  • Laddar…
(y) Kiva, että se on mennyt hyvin! Näyttää hyvältä, tuo tuossa.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.