10 750 lukukertaa ·
8 vastausta
11k lukukertaa
8 vastausta
Rakentaa väliseinä kovalevystä/levystä
Hei
Uudessa talossani edelliset omistajat ovat avanneet portaalit useimpiin huoneisiin. Koska tarvitsemme lisää makuuhuoneita, tämä tulee palauttaa. Se seinä, jonka nyt aion rakentaa, koostuu toisella puolella lastulevystä, jonka pintana on masoniitti, ja toisella puolella se on kipsiä. Kipsipuoli on vain suljettava 13 mm kipsilevyillä, mutta miten teen masoniittipuolen kanssa? Jos käytän kipsiä sillä puolella, onko riski, että sauma kipsin ja masoniitin välillä halkeaa? Pitäisikö minun käyttää lastulevyä tai masoniittia sen sijaan?
Masoniitti (3,2 mm levy rakennusmaxilta) houkuttelee, koska se ei lisää paljon paksuutta, mutta kestääkö se ja miten sillä rakennetaan? Luin jostain, että masoniitti pitäisi liottaa ennen sen asentamista, se kuulostaa sairaaan työläältä. Onko se vieläkin niin vai voiko sen vain naulata kiinni?
Tiedän, minun pitäisi kysyä rakennustavaratalossani, mutta saan niin huonoja vastauksia rakennusmaxilta...
terveisin
Erik
Uudessa talossani edelliset omistajat ovat avanneet portaalit useimpiin huoneisiin. Koska tarvitsemme lisää makuuhuoneita, tämä tulee palauttaa. Se seinä, jonka nyt aion rakentaa, koostuu toisella puolella lastulevystä, jonka pintana on masoniitti, ja toisella puolella se on kipsiä. Kipsipuoli on vain suljettava 13 mm kipsilevyillä, mutta miten teen masoniittipuolen kanssa? Jos käytän kipsiä sillä puolella, onko riski, että sauma kipsin ja masoniitin välillä halkeaa? Pitäisikö minun käyttää lastulevyä tai masoniittia sen sijaan?
Masoniitti (3,2 mm levy rakennusmaxilta) houkuttelee, koska se ei lisää paljon paksuutta, mutta kestääkö se ja miten sillä rakennetaan? Luin jostain, että masoniitti pitäisi liottaa ennen sen asentamista, se kuulostaa sairaaan työläältä. Onko se vieläkin niin vai voiko sen vain naulata kiinni?
Tiedän, minun pitäisi kysyä rakennustavaratalossani, mutta saan niin huonoja vastauksia rakennusmaxilta...
terveisin
Erik
En oikein ymmärrä, mitä "liitosta" boardin ja kipsin välillä tarkoitat?
Masoniten kastaminen veteen ei ole varmaankaan hyvä idea. Yhtään. Masonite on periaatteessa räjähtäneitä puukuituja ja nämä ovat enemmän kuin valmiita imemään vettä kuin sieni ja täysin menettävät kantokykynsä. Siitä tulee limaista tahnaa kaikesta.
Masoniten kastaminen veteen ei ole varmaankaan hyvä idea. Yhtään. Masonite on periaatteessa räjähtäneitä puukuituja ja nämä ovat enemmän kuin valmiita imemään vettä kuin sieni ja täysin menettävät kantokykynsä. Siitä tulee limaista tahnaa kaikesta.
Yritän selittää tarkemmin.skogsingenjör sanoi:
Eli kyseessä ei ole kokonaan uusi seinä, jonka aion pystyttää, vaan se on aukko seinässä, jonka aion peittää. Uuden seinän yläpuolella ja sivuilla on vanha seinä, joka on tehty spånt+masonitista.
Et voi rakentaa seinää pelkästään masonitista. Jos aiot käyttää sitä, sinun tulisi laittaa pontti taakse. Näin tehtiin siihen aikaan kun se oli ajankohtaista. Suositeltiin, että masonit kostutettaisiin ja annettaisiin vetäytyä ennen asennusta. Liottaminen kuulostaa todella rajulta. Luulen, että masonitia kostutettiin hieman ja pinottiin päällekkäin. Rakennusmaxin masonitin olen nähnyt vain kerran, eikä se levy ollut paljon kehuttavaa. Se ei ollut tasainen ja kaartui paljon jos sen asetti seinälle. Ehkä siksi sitä kostutettiin ja annettiin levyn vetäytyä? Jos vain yksi aukko tarvitsee naulata umpeen, ei ehkä tarvitse kostuttaa levyä. Vaihtoehtoisesti koko seinän voi verhoilla kipsillä, kulmasta kulmaan, jolloin ei tarvitse pelätä, että saumat myöhemmin halkeaisivat. Ottaisin tavallista 13 mm kipsiä siinä tapauksessa. En pidä remonttikipsistä ja ne ovat lisäksi niin kalliita.
Verhoilla koko seinä on valitettavasti kallista ja aiheuttaa ongelmia ovenpielissä, muuten se olisi houkutteleva vaihtoehto. Voiko reiän peittää kipsillä, lasikuituteipata reunat ja silottaa ja sitten tapetoida päälle vai liikkuuko se niin paljon, että se ei kestä?
Vai pitäisikö käyttää lastulevyä? Pontti + kostuttaa masoniittia ja puuhastella kuulostaa todella työläältä. Mutta sitähän se tietysti on, kun uusi seinä halkeaa myös...
Vai pitäisikö käyttää lastulevyä? Pontti + kostuttaa masoniittia ja puuhastella kuulostaa todella työläältä. Mutta sitähän se tietysti on, kun uusi seinä halkeaa myös...
Jäsen
· Västra Götaland
· 970 viestiä
Äänestän OSB+masonite tässä tapauksessa. Pitäisi pystyä kiinnittämään masonite asentolaatalla, kuten PL200.
Masoniitti liikkuu. Liikuntasauma tarvitaan materiaalien välille ongelmien välttämiseksi. Sen voit esimerkiksi täyttää pehmeällä saumamassalla. Olisin levyttänyt koko seinän remonttikipsillä tai tavallisella kipsillä. En olisi käyttänyt masoniittia, koska kipsi on parempi kaikille ajateltavissa oleville pinnoille sisällä.
Luulen, että voit saada siitä melko hyvän kipsiseinällä ja pehmeällä saumamassalla liitoksessa olemassa olevaan seinään sekä remonttitapetilla koko pinnalla, jos et halua levyttää kaikkea.
Luulen, että voit saada siitä melko hyvän kipsiseinällä ja pehmeällä saumamassalla liitoksessa olemassa olevaan seinään sekä remonttitapetilla koko pinnalla, jos et halua levyttää kaikkea.
Klikkaa tästä vastataksesi