Hei.

Anopin portaat ylös kuistille ovat tänään suorastaan hengenvaaralliset, jyrkät ja huonossa kunnossa. Ajattelin siksi, että jos haluaa olla hyvissä väleissä siellä, niin tekee uudet ennen kuin joku kaatuu ja loukkaantuu.

En ole koskaan tehnyt tätä aiemmin, mutta ajattelin, kuinka vaikeaa se voi olla...

Edellytykset ovat, että kuisti on puuta. Portaat on kiinnitetty sinne ja ne menevät alas valetulle laatalle. Ajattelin yrittää kiinnittää sen puukuistiin ja sitten mahdollisesti vain porata reikiä laattaan jonkinlaisten tappejen asettamiseksi, joille porataan reikiä johteeseen.

Lisään kuvan, jossa uskon olevan kaikki tiedot.

Rakennetun portaikon piirros, jossa on mitat ja rakennusmateriaalit. Portaat nousevat oikealle ja mukana on yksityiskohtaiset tiedot puuosista.

Miltä se näyttää? En halua rakentaa sitä valmiiksi ja tajuta, että hitto, siitä ei tullut hyvä...

Lisäksi olen piilottanut lähimmän osan antaakseni paremman kuvan.

Se, johon portaat nojaavat, on todellisuudessa puuta ja kuisti on samalla korkeudella sen osan kanssa eli 1000 mm maasta.

Kun piirtää portaita, suunnittelua helpottaa käyttämällä ns. portaskaavaa. Tämä kaava sanoo, että askelmien (b) ja nousujen (h=korkeusmitta jokaisen askelman välillä) suhteen tulisi olla 2h+b=60-63 ilmaistuna cm:nä. Jos askelmasi ovat 25 cm, nousun pitäisi siis olla 17,5-19 cm. Olet siis hieman alarajalla korkeuden suhteen/askelmissa on liian vähän syvyyttä. Jos lisäät askelmien syvyyttä 27-30 cm:iin ja pidät korkeuden samana, portaista tulee paremmat kävellä.

Näyttää hyvältä.

justusandersson sanoi:
Kun piirtää portaita, suunnittelua helpottaa käyttämällä ns. porraskaavaa. Tämä sanoo, että askelmien (b) ja nousujen (h=korkeus askelmien välillä) suhteen tulisi olla 2h+b=60-63, ilmaistuna cm. Jos askelmasi ovat 25 cm, niin nousujen tulisi olla 17,5-19 cm. Sinulla on siis vähän liian matalat askelmat/tai askelmat ovat liian syviä. Jos lisäät askelmien syvyyttä 27-30 cm:iin ja pidät korkeuden samana, portaista tulee helpompi kulkea.
Sitten portaat pitäisi pidentyä?
Eikö askelmien pidentämistä pitäisi laskea, siitähän ei lasketa vain näkyvää osaa, kun katsotaan portaita suoraan ylhäältä? Jos askelma ulottuu pidemmälle edellisen askelman alle, niin sitä ei lasketa, vai mitä?

Kalteva leikkauskuva portaikosta, jossa punainen mittaviiva osoittaa askelman korkeuden 250 mm.

Kokeilin aiemmin portaita yhdellä askeleella vähemmän, mutta silloin niistä tuli aivan liian jyrkät.

Valettu osa on siellä, missä se on, niin sanotusti.

Viimeksi muokattu:
Kun piirretään portaita, pyritään saamaan mukava askelpituus eikä liian jyrkkää kaltevuutta. Väärin piirretyt portaat ovat ärsyttäviä. Askelmien syvyys mitataan yleensä askelnokasta askelnokkaan, joten askelmien yhteenkytkeminen ei ole hyvä ratkaisu, ellei niitä tehdä erityisen syviksi. Olet varmasti tehnyt oikean arvioinnin, kun on kyse askelmien lukumäärästä. Itse yritän, kun piirrän ulkoportaita, pitää askelkorkeuden noin 17 cm:ssä. Jos mahdollista, käytä kahta 45x145 lankkua askelmina ja työnnä ne 3 cm seuraavan askelnokan sisäpuolelle, niin uskon, että olet tyytyväinen lopputulokseen.

Siihen mihin olet piirtänyt mittauksen, on oikein. Askelpituus on etureunasta etureunaan. Korkeus ei ole mikään keskustelun aihe. 166 on täydellinen. Kuten Justsus kirjoitti, askelpituuden tulisi olla hieman isompi kuin olit suunnitellut. Nosta se 145+145 niin onnistuu hyvin.

Minulla on täysin erilainen näkemys. Olet piirtänyt ulkopuolisilla porraspalkilla. Se on tyylikästä. Voi tuntua yksinkertaiselta. Mutta se on hankalaa talvella, kun pitää poistaa lunta ja jäätä. Harkitse alapuolisia porraspalkkeja kiiloineen askelmien naulaamiseen. Sekin näyttää hyvältä.

Terveisin Findus

• Tykkään
Joak
  • Laddar…
Se voin tehdä kaikilla tasoilla paitsi ylimmällä, koska siellä on lauta tiellä, katso kuvaa missä olen maalannut punaisella.

166,75 mm mitä siitä tulee, on kuitenkin melko lähellä 170 mm, joten uskon sen olevan melko hyvä. Ja mielestäni 45 mm paksuuden pitäisi kestää paineen, kun se ei ole leveämpi kuin 950.

Portaat, joiden ylin askelma on esteen edessä. Yläreunassa punaiseksi maalattu alue. 166,75 mm tai 170 mm korkeus mielessä.

Erinomainen.
Olen rakentanut kaksi sellaista portaita, jotka kestävät tukevina käsittelemättömästä puutavarasta. Olen kuitenkin lisännyt askelman samalla korkeudella kuin yläpuolisen sillan taso, ja se mahdollistaa vangpalojen menemisen sillan ylitse. Ne voidaan sahata niin, että ne tukeutuvat sillalle. Silloin ei tarvitse kiinnittää jalkoja, jotta portaat eivät romahtaisi alas. Portaitteni jalat seisovat kupolimuotoisten katukivien päällä, jotka mahdollistavat kosteuden haihtumisen. Muuten jalat voi peittää ala-pahvilla (ei yhtä tyylikkäästi).
Ottaisin kapeampia askelmalautoja, ehkä 3 kappaletta 45x75, jotta epätasaisuudet ovat pienempiä, kun ne vääntyvät.
Olen naulannut askelmalautani vinosti vangpalojen vasten puoliksi katkenneilla 4 tuuman nauloilla. Ne kuitenkin pyrkivät nousemaan ulos 2-3 vuoden kuluttua, joten joudun hakkaamaan niitä välillä takaisin.
Heikko kohta ovat palat, joita kutsut tueksi. Tarkistaisin ne ajoittain.
Rakentaisin ehdottomasti hyvästä käsittelemättömästä puutavarasta. Paljon miellyttävämpää väriltään ja paljaille jaloille.
Ristikolmiotuki alapuolella antaa paljon paremman vakauden.
Onnea matkaan!

findus42 sanoi:
Siihen, mihin olet piirtänyt, että mittaa, on oikea. Askelpituus on etureunasta etureunaan. Korkeus ei ole keskustelun aihe. 166 on täydellinen. Kuten Justsus kirjoittaa, askelpituus pitäisi olla hieman suurempi kuin suunnittelit. Nouse 145+145:een, niin siitä tulee hyvä.

Minulla on aivan eri näkökulma. Olet piirtänyt ulkopuolisilla vangstyckeillä. Se on siistiä. Voi tuntua yksinkertaiselta. Mutta talvella lumi ja jää on vaikea poistaa. Mieti vangstyckeja, jotka ovat alapuolella, kiilat naulata portaat. Siitä tulee myös parhaan näköinen.

Ystävällisin terveisin, Findus
Olen miettinyt alapuolella olevia, mutta se tuntui hieman hankalalta...
Ja portaat, jotka ovat olleet siellä viimeiset 15+ vuotta, ovat ulkopuolella olevia :)

Ajatus, toimisiko se 34x145?
Jos käytän sitä, niin arvojen askelkorkeuden kanssa pitäisi pysyä olemassa olevien "sääntöjen" rajoissa...

34 mm paksu puutavara on todennäköisesti liian heikko kyseisellä leveydellä, ellei sitä vahvisteta alapuolelta jollakin tavalla. Jos haluaa tehdä veistoksellisesti kauniimman portaikon, pitäisi olla hieman sisäänvedetyt vangstycke, jotka ovat askelmien alla sekä nousuaskelmat, jotka sulkevat pystysuoraan. Mutta se saattaa olla ehkä liikaa. Kaiken kaikkiaan mielestäni tässä on esitetty monia hyviä näkökulmia.

justusandersson sanoi:
34 mm paksu lauta on todennäköisesti liian heikko kyseiselle leveydelle, ellei alaosaa vahvisteta jollakin tavalla. Jos haluaa tehdä veistoksellisesti kauniimman portaan, pitäisi olla hieman sisäänvedetyt vangstycken, jotka ovat askelmien alla, sekä pystysuorat sättsteg:t, jotka sulkevat vertikaalisesti. Mutta se on ehkä korkeampaa oppia. Kaiken kaikkiaan mielestäni on esitetty monia hyviä näkökulmia.
Jos teen pystysuoran sättstegin rakenteeseeni, siitä tulee vaikea pitää puhtaana. Luulen, että tyydyn tähän ajatukseen, muuten voin rakentaa toisen mallin.

Kyllä, olen iloisesti yllättynyt kaikista saamistani vinkeistä :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.