MultiMan
T term sanoi:
Jos unohdetaan puhtaasti esteettinen - mistä minulla on vaikea sanoa mitään, koska en ole nähnyt taloa - niin eikö sen pitäisi olla mitään suurempaa huolta? Leikkaus räystäällä täyttää vain sen tehtävän, että se johtaa alaspäin suuntautuvan voiman pääkehyksestä vetovoimaan alla olevassa kehyksessä. Olisin kuitenkin valinnut viistotuennan suorien vanerilevyjen sijasta.
@justusandersson ei koskaan ole väärässä, kun on kyse rakenteiden neuvoista, mutta tarkoitatko siis, että niin on nyt?
 
Luulen, että se riippuu paljon siitä, millä materiaalilla aikoo päällystää seinän...

Jos on nähnyt "unelma talon" harmaalla talolla, joka on päällystetty graniittikeraamisilla laatoilla, ymmärrän, että ulkonäkö voi miellyttää... Ja sillä materiaalilla se toimii varmasti hyvin...

Minulla itselläni on talo, jossa on erittäin pieni "räystäs" (tasakatto), ja huomaa, että aurinko ja vesi kuluttavat paneelia, ovia ja ikkunanpuitteita... Koska pieninkin tuulenvire saa veden osumaan ikkunoihin, ne likaantuvat ulkopuolelta paljon enemmän...
 
  • Tykkään
Agsson
  • Laddar…
Siitä tulee yhden kattotuolin tärkeimmistä kiinnityspisteistä heikompi, jos teet noin. Se ei ole hyvä, enkä ymmärrä, miksi joku haluaisi pilata kattotuolin noin?
 
Tietysti TS saa rakentaa ruman talon, jos hän haluaa. ;)
Tuleeko siitä parempi, jos vähän upottaa osan kyynärvarren ja olkavarren välistä? Tyyliin näin?

Puinen rakenne, jossa on punaisella viivalla korostettu liitosvaihtoehto kahden palkin välillä.
 
  • Tykkään
Agsson
  • Laddar…
Alalaudassa on vetovoimia ja ylälalaudassa puristusvoimia.

Näitä pitäisi yhdistää, ja sen voi tehdä kiilalla ja suuremmalla piikkilevyllä, joka on kallistettu 45° ulospäin pitämään ylälalautaa, joka haluaa työntää seinän ulos.

Se, että se johtaa muihin ongelmiin, kuten veteen jne., on toinen asia.

Katso kuva, miten ratkaisin vastaavan ongelman.
Puupalkin liitos korkeisiin kattopalkkeihin kahdella kulmalevyllä ja useilla spikplåteilla, kiinnitetty 45 asteen kulmassa.
/ATW
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Agsson
  • Laddar…
optimum
Käsittämätöntä, että TS haluaa rakentaa uudelleen. Alkuperäinen räystäs toimii parhaiten sadevesikouruille ja suojaa julkisivun yläosan sateelta. Myös rankkasateella alkuperäinen on parempi, jos sadevesikourut tulvivat rankkasateen vuoksi.
 
surris
Olen samaa mieltä kaikkien muiden kanssa siitä, että siitä tulee sanalla sanoen todella ruma. Mutta kuten sanottu, kaikilla on oma mielipiteensä.
Täytyy kuitenkin neuvoa olemaan tekemättä sitä, talo todennäköisesti pysyy siellä vielä kun ette enää asu siellä, ja "talon pilaaminen" ei tunnu hyvältä...
 
Ajatukseni tämän ketjun luomisesta oli selventää, voiko kattoristikkoa lyhentää teknisesti niin paljon kuin haluan jollain tavalla? Jos ehdotukseni ei toimi, mietin yksinkertaisesti, onko muita vaihtoehtoja.

Se, että talo näyttää joidenkin mielestä rumalta, on toinen asia. Jos en olisi mielestäni pitänyt ideaani tyylikkäänä, en olisi ikinä pyytänyt apua täällä foorumilla. Haluan tietää enemmän kantavuudesta, en suunnittelusta.

Onko teillä vinkkejä jostain yrityksestä, joka voisi auttaa minua laskemaan, miten voisin toteuttaa tämän?

Haluan myös selventää, että siihen tulee pieni ulkonema, ja vedenpoisto tapahtuu tavalliseen tapaan rännin ja putken avulla. Laitan kuvan ajattelemastani suunnittelusta, mutta haluan selventää, että yksityiskohdat eivät ole vielä lukittu, joten jos räystäs saa tulla esiin muutaman cm tai niin, se ei ole vielä lyöty lukkoon, sen pitää yksinkertaisesti toimia ennen käyttöönottoa.

Mutta joka tapauksessa, tässä tulee kuva meidän "Ruman" suunnitellusta talosta.
Talomalli, jossa on yksikerroksinen autotalli ja harjakattoinen päärakennus, esitetty arkkitehtonisena viivapiirroksena.
3D-renderöinti omakotitalon suunnittelusta, jossa on harjakatto, parveke ja kylkiäinen, joka liittyy eri rakennukseen; moderni asumiskonsepti.
 
  • Tykkään
Eve.E ja 2 muuta
  • Laddar…
Toimisivatko nämä kaksi vaihtoehtoa paremmin? ajattelen molempia naulaus/ruuviteräslevyllä tai ruuviliimatulla k-vanerilla.
Minulla on koko kissatuuli käytössä, joten voin tehdä siellä mitä tahansa muutoksia, jos se nyt auttaa.

Rakenteen poikkileikkaus, kolmiomainen kattoristikko, suunniteltu käytettäväksi spik/skruvplåtilla tai k-plywoodin kanssa.
 
Pyydän anteeksi poissaoloani ketjussa, mutta minut potkaistiin ulos. Todennäköisesti automaattisen besservisser-toiminnon takia. Per Eskilsson on ollut ystävällinen ja myöntänyt pääsyn takaisin. Kirjoitin, että arvioin TS:n ehdotusta epävakaaksi ja tarkoitin sillä sivuvoimia, esim. tuuli vastaan. On mahdollista, että ongelman voisi ratkaista viistotuella tukijalan kiinnityksestä korkeajalan päähän, niin sanotun "ruotsalaisen katon" tyyliin. Muuten korkeat jalat on vedettävä hieman sisäänpäin, jotta ne laskeutuvat oikein, mutta silloin on rakennettava katto uudelleen. Kolmas vaihtoehto on jatkaa seinän palkkeja momenttistabiilisti. Tällöin hammastanko on katkaistava jokaisen kyseisen palkin vierestä ja kiinnitettävä kulmalevyillä.
 
J justusandersson sanoi:
Pyydän anteeksi poissaoloani ketjussa, mutta minut potkaistiin ulos. Luultavasti automaattisen besserwisser-toiminnon toimesta. Per Eskilsson oli ystävällinen ja myönsi minulle pääsyn takaisin. Kirjoitin, että arvioin TS:n ehdotuksen epävakaaksi ja tarkoitin silloin sivuvoimia, esim. tuulta vastaan. On mahdollista, että se voitaisiin ratkaista tukijalan kiinnityskohtaa korkeajalan päähän asti ulottuvalla vinotukivarrella, eräänlaisen "svenski kattojalusta" -tyyliin. Muussa tapauksessa joudutaan vetämään korkeajalat hieman sisäänpäin niin että ne laskeutuvat oikein, mutta silloin täytyy muokata kattoa. Kolmas vaihtoehto on jatkaa seinän säädelaskuja momenttivakaaksi. Silloin joudutaan leikkaamaan vasaravyötä jokaisen kyseessä olevan säädelaskun vierestä ja kiinnittämään se kulmakiinnikkeellä.
En ole potkaissut ketään ulos, koska en tiedä miten se tehdään :crysmile:.
Ja mielestäni tuot hyviä kommentteja, ei ole sinun vikasi, että vastaukset eivät ole olleet toivottuja.

Mutta pidän viimeisimmästä kommentistasi, se antaa minulle toivoa siitä, että tämä voidaan tosiaan järjestää jotenkin kuitenkin.

Vinotukivarsi tukijalan kiinnityksestä korkeajalan päähän, miten? Eikö siitä tulisi kuin oikealla viimeisessä viestissäni? :thinking:
 
Ruotsalaisessa kattokannattimessa vinotuki kallistuu siten, että se kulkee korkeajalan pään ja tukijalan kiinnityksen välillä lattiaorsiin, mikä tekee siitä vakaamman kuin se versio, joka löytyy yllä olevasta luonnoksestasi, vaikka jälkimmäinen todennäköisesti toimii myös.
 
  • Tykkään
Agsson
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Ruotsalaisessa kattotuolissa viistotuki on kallistettu niin, että se kulkee korkeajalan pään ja tukijalan kiinnityskohdan välillä lattian palkissa, mikä on vakaampi kuin yllä olevassa luonnoksessasi oleva versio, vaikka jälkimmäinenkin voi toimia.
Tervetuloa takaisin pieneltä kylmältä retkeltäsi :)

Etkö voisi näyttää yksinkertaisella luonnoksella?
Muutama lyijykynän veto riittänee.
 
  • Tykkään
Agsson
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Ruotsalaisessa kattotuolissa viiston tukipuun kulma on sellainen, että se kulkee päätypuun pään ja tukipuun kiinnityskohdan välillä lattian tukipalkkiin, mikä tekee siitä vakaamman kuin variantti, joka on skississäsi yllä, vaikka jälkimmäinenkin voi toimia.
Ajattelen, että on vaikeaa saada mitään kulmaa viistoon tukipuuhun, kun etäisyys päätypalikoiden ja lattian tukipalkiston välillä on vain muutama cm toisistaan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.