Okei, joten yritän löytää setripuun hyvään hintaan, mutta se on järkyttävän kallista kaikkialla, kun taas vastaavat mittasuhteet Männystä ovat naurettavan halpoja.

Totta kai ymmärrän, että jalopuu on kalliimpaa, mutta mietin silti, voinko käyttää mäntyä? Projektini on terassipöytä, joka tulee seisomaan katon alla mutta ilman seiniä, joten vaikka pöydälle ei suoraan sataisi, sekä kosteus että lumi tulevat varmasti puhaltamaan siihen.

Suunnitelmana on todella paksu pöytä (~45mm) ja todella suuri, ajattele vähintään kymmenelle hengelle. Harkitsen hitsaamaan rungon 40mm neliöputkesta, mikä tarkoittaa, että vain pöytälevy tulee olemaan puuta.

Joten kysymys kuuluu - voinko edes käyttää mäntyä? Voiko sitä petsata ja sitten öljytä/vahata kunnolla vai vääntyykö se heti ja lahoaa ensimmäisen kauden jälkeen, riippumatta siitä, mitä tekee? Mistä puulajista ovat ne halvat puuhuonekalu-setit rakennettu?

Laseroitu tai öljytty mänty voi varmasti toimia useita kausia, jos hoidat sitä ja peität sen talvella.
Sitten onhan se halpaa vaihtaa, jos se kuluu.

Iskuja se voi ottaa, mutta niin voivat varmasti muutkin kalliimmat puulajit.

Lahoamaan se ei ala, yhden kauden aikana.
Jos se on katoksen alla ja hoidat sitä, niin se voi kestää melkein ikuisesti. Se tarvitsee öljyä joka vuosi.
Jos käytät sydänmännyn, niin se ei ehkä ole aivan yhtä kosteudenkestävä kuin setripuu, mutta täysin riittävä, jos se on katoksen alla.

Halvat kalustesetit tuskin ovat setripuuta.

Uskon, että suurin ongelma voi olla pinnan värjäytyminen, jos öljyäminen laiminlyödään.

Mielestäni voit hyvin rakentaa rungon puusta myös. Laita uhrilaudat tai uhripalat alimmaksi, niin se on helppo korjata 10-15 vuoden kuluttua, jos "unohdat" öljytä alapuolen vuosittain.

• Tykkään
SandmanNet
  • Laddar…
Oldboy sanoi:
Voi haljeta, mutta varmasti myös kalliimmat puulajit voivat haljeta.

Lahoamaan se ei ala, ei yhdellä kaudella.
Jos se on katon alla ja hoidat sitä, se voi kestää melkein ikuisesti. Se on öljyttävä vuosittain.
Käytät ydinmäntyä, joka ei ehkä ole ihan yhtä kosteudenkestävä kuin seetripuu, mutta täysin riittävä, jos se on katon alla.

Halvat huonekalusarjat eivät varmaankaan ole seetripuuta.

Suurin ongelma voi olla pinnan värjäytyminen, jos öljyäminen laiminlyödään.

Mielestäni voit hyvin rakentaa rungon puusta. Laita uhrauslautoja tai uhrauspaloja alimpaan kohtaan, jotta se on helppo korjata 10-15 vuoden kuluttua, jos "unohdat" öljytä alaosan vuosittain.
Kiitos! Se kuulosti lupaavalta. Kyllä, totta kai pitäisin huolta pöydästä ja öljyisin sen kunnolla. Värjäymät kuuluvat asiaan ja antavat varmasti luonnetta. Teräksen käyttö jalkoihin on varmaankin enemmän tyylikysymys kuin että uskoisin sen kestävän paremmin, teräksellä on tapana ruostua helposti :)

Vaikuttaa siltä, että siitä tulee mäntypöytä kymmenesosalla kustannuksista!

Jos saat hankittua mäntypuun ydinpuuta, voi pöytä kestää erittäin pitkään. Paras vaihtoehto on kääntyä suoraan pienen sahan puoleen. Jonkinlainen avoin pintakäsittely on suositeltavaa, jos haluat pöydän pysyvän siistinä. Esimerkiksi pigmentoitu pellavaöljy tai pellavaöljyvaha. Suurin ongelma on lautojen sivuttaisliikkeet kosteuden vaihteluiden vuoksi. Jalat ja mahdollisesti alaosa on suunniteltava sallimaan tämä. Mahdollisen liiman on oltava ulkokäyttöön soveltuvaa.

Kiitos neuvoista! Täällä Västeråsissa on kuitenkin huonosti "småsågar", mutta aion tarkistaa. Ajattelin liimata polyuretaaniliimalla.

Polyuretaaniliima toimii erinomaisesti. Olen itse käyttänyt sitä hyvillä ja kestävillä tuloksilla. Västmanland, Etelä-Dalarna ja Uppland täytyy kyllä olla yksi parhaista alueista Ruotsissa tätä varten. Usein sahoilla laitetaan itse asiassa syrjään sydänmäntyä sisältäviä lautoja, koska niitä pidetään "häiritsevinä osina"!

justusandersson sanoi:
Polyuretaaniliima toimii erinomaisesti. Olen itse käyttänyt sitä hyvällä ja kestävällä tuloksella. Västmanland, Etelä-Dalarna ja Uppland täytyy olla yksi Ruotsin parhaista alueista tähän. Usein sahat itse asiassa laittavat varastoon sydänpuun lautoja, koska niitä pidetään "häiritsevinä elementteinä"!
Västmanland kyllä, Västerås ei. Ei ole yhtään sahaa koko kaupungissa, ja yksityishenkilöiden on lähes mahdotonta saada rautamateriaalia, lukuun ottamatta todella huonoa tarjontaa bauhausissa, blä.

Mutta täytyy mennä Hallstaan, Eskilstunaan jne. ja pienempiin paikkoihin löytääkseen sahoja ja samanlaisia paikkoja yksityishenkilöille, joten on vaikea vain ohittaa töiden jälkeen ja ostaa hieman puutavaraa/rautaa/muuta materiaalia.

SandmanNet sanoi:
...Ei ole yhtäkään sahaa koko kaupungissa...
Ei, kaupungissa on lähinnä ASEA, anteeksi ABB.

Sahat löydät todennäköisesti helpommin maaseudulta...

Miten on tammen käyttö ulkotiloissa? En tietenkään tarkoita, että pitäisi käyttää valmista liimapuulevyä, sillä se päättyisi kurjuuteen, mutta jos tekee itse levyn suorarunkoisesta puusta ja liimaa vedenkestävällä liimalla. Sitä minä ainakin testaisin. Jos se ei toimi, on ainakin saanut kokemusta. Seetri on pehmeää eikä kovin hyvää kalustepuuksi.

mattiasp sanoi:
Miten on tammen laita ulkotiloissa? En tietenkään tarkoita, että pitäisi käyttää valmista laminoitua levyä, sillä se päättyy kurjuuteen, mutta jos tekee oman levyn suorasyisestä puutavarasta ja liimaa sen vedenkestävällä liimalla. Sitä kokeilisin kuitenkin. Jos se ei toimi, niin ainakin on tullut rikkaampi kokemus. Ceder on pehmeää eikä oikein sovellu huonekalupuuksi.
Cederin etuna on, että se luonnollisesti kestää mätänemistä toisin kuin mänty, mikä tekee siitä sopivan ulkokalusteisiin. Molemmat, sekä ceder että tammi, ovat suhteessa erittäin kalliita.

Tammi on tietysti loistava, ja varmasti kallis kyllä.

Jos sinulla on tuttuja jonkun viljelijän kanssa, vanhat tammiaidantolpat voivat toimia. Minulla on muutama täällä. Ne ovat sään kuluttamia ja osa hieman kuluneita. Jossain vaiheessa vaimo halusi tehdä puukahvan johonkin työkaluunsa. Otin silloin tammitolpan ja höyläsin siitä noin 2 mm pinnan pois, alta löytyi hieno ja täysin tuoretta tammea.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.