Hei, minulla on kysymys. Tietääkö kukaan, miten ennen vanhaan rakennettiin sorakenttiä? Tuskinpa kaivettiin pois 30 cm, sitten kantava kerros ja sitten soraa.

Olemme rakentamassa sorakenttää ja haluamme päästä mahdollisimman vähällä, meillä ei ole raskaita koneita vaan ainoastaan autoja, jotka kulkevat sisään ja ulos kerran päivässä. Tekemällä kuten pitäisi kaivamisen ym. kanssa, se maksaisi noin 50k "kaverihinnalla".

Appiukko sanoo, että ennen vain levitettiin sora suoraan nurmikolle, ja että hän teki niin. Tietysti siellä, missä ei liikutaan, ruohokin todennäköisesti kasvaa, joten soraa pitää lisätä.

Onko jollakulla kokemusta tästä?

Kiitollinen edullisemmasta ratkaisusta. =)
 
wildeside
Aseta maasuojakangas haluamasi soran päälle, kangas auttaa vähentämään rikkaruohoja ainakin alkuvaiheessa.
Tee mitä tahansa, niin rikkaruohot tulevat soraan, ellet haravoi pintaa melko usein.
Halvemmaksi tätä on vaikea päästä.
 
Kysymys on, kuinka paljon hyötyä on siitä, että asettaa kangastuksen ... minä vain laitoin diabasgrus suoraan. Nyt oli tosin käytetty tulevaa carportesinfarten raskaille koneille rakentamisen aikana, joten se oli hyvin tiivistetty. Vähän juuririkkoja ensimmäisinä vuosina, mutta ne katosivat ajan myötä. Uskon, että diabasgrus on niin raskasta, että se ei edistä kasvua.
 
  • Tykkään
a.o.f ja 1 muu
  • Laddar…
wildeside
Kangas on enimmäkseen pitämään sora ja vanha nurmikko erillään.
 
  • Tykkään
Bengt65
  • Laddar…
Karrock
yonna yonna sanoi:
Kysymys on, kuinka paljon hyötyy laittamalla kurja kalvo ... laitoin vain diabasgrus suoraan. Nyt tosin tulevaa carportsin sisäänkäyntiä oli käytetty raskaille koneille rakennuksen aikana, joten se oli hyvin tiivistetty. Pientä juuririkkaruohoa ensimmäisinä vuosina, mutta se hävisi vähitellen. Uskon, että diabasgrus on niin raskasta, ettei se edistä kasvua.
Se riippuu täysin siitä, millainen alusta on. Jos siinä on paljon hienoainesta/savetta, se muuttuu helposti kuraksi ilman kalvoa. Hiekkainen moreeni, hiekka, sora toimivat hyvin ilman kalvoa.
 
  • Tykkään
hapazard
  • Laddar…
Ok - minulla se oli ilmeisesti optimaalinen kivikko/hiekkaharjulla!
 
Olen kuullut sekä hyviä että huonoja asioita tuosta maanpeitekankaasta. Yksi riski on se, että jos haluaa haravoida soran pois raskaammalla soraharavalla, se voi painua kankaan läpi ja repiä sen ylös ja aiheuttaa ryppyjä.

Kuinka paljon soraa laittaisitte sen päälle? Diabaasisora, minkälaista se on? 0-?

Terveisin
Fredrik
 
Millainen maa sinulla on siellä tänään?
 
  • Tykkään
Fredrik petrusson
  • Laddar…
Pintamaa on poistettava, muuten siitä tulee pelkkää saviliejua hetken kuluttua!
 
  • Tykkään
kissedin ja 2 muuta
  • Laddar…
Ymmärrän, että haluat tavallisen sorapihan, kuten talon edessä on, mahdollisesti keskellä ympyrä jos halutaan hieman erityistä?

Meillä on tällainen sorapiha. Tässä on kuva siitä, kuinka se on rakennettu, kun kaivoin hieman kastelua.

En päässyt syvemmälle johtuen suodatinkankaasta. Sen päällä on 10-15 cm materiaalia, joka on säkissä. Sen päällä muutama senttimetri sepeliä, olisiko se 4-11 tai jotain?

Sinä päivänä, kun voin perustella sen taloudellisesti, vaihdan kaiken oikeaan pihasingleen.

Tällä alueella liikkuu enimmäkseen autoja, mutta ajoittain myös traktoreita tai vastaavia.

En todellakaan laittaisi suodatinkangasta suoraan soran alle. Käytämme säännöllisesti kesäkaudella piharäikkää ruohonleikkurin perässä pitääksemme rikkaruohot poissa. Lisäksi näyttää kauniilta, kun on juuri harattu.

Soraiseen pihamaahan kaivettu ura, jossa sininen kasteluputki ja kasa soraa valkoisessa säkissä. Edessä sininen merkki.
 
  • Tykkään
Fredrik petrusson
  • Laddar…
RoTe
On melkein mitään pahempaa kuin peruskankaat, jotka tulevat esiin kaikkialla.
 
  • Tykkään
Fredrik petrusson
  • Laddar…
Miksi niin monet ajattelevat, että muovi täytyy haudata heti kun kaivaa?
 
  • Tykkään
Lindalinnea ja 2 muuta
  • Laddar…
D Daniel 109 sanoi:
Miksi niin monilla on käsitys, että muovia on heti haudattava kun kaivaa?
Kauppa, joka haluaa myydä, ja puutarha-/rakennusohjelmat televisiossa ovat varmaan osaltaan vaikuttamassa.
 
  • Tykkään
Fredrik petrusson
  • Laddar…
tensiden tensiden sanoi:
Sinä päivänä kun voin puolustaa sitä taloudellisesti, vaihdan kaiken oikeaan tilasoraan.
Vaihdanko? Voit hyvin tiivistää olemassa olevan pinnan hieman kivijauholla ja laittaa hernesoraa päälle.
 
  • Tykkään
Fredrik petrusson
  • Laddar…
F fribygg sanoi:
Vaihdatko? Voit tiivistää nykyisen pinnan hieman kivituhkalla ja laittaa päälle hernesoralla.
Tuntuu siltä, että se revitään auki, kun äestämme ja sitten meillä on sekoitus. Luulen pikemminkin, että se tapahtuu, kun tarvitsemme sepeliä johonkin "muuhun". Joko parannan jotain metsätietä tai vastaavaa. Silloin raaputan kaiken jollain tavalla kasaan ja lastaamme sen ja käytämme "toiseen", sitten ostan muutamia kuormia hienosoraa ja levitän.
 
  • Tykkään
Fredrik petrusson
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.