16 570 lukukertaa ·
9 vastausta
17k lukukertaa
9 vastausta
Rakentaa sisäseinä
Hei
Aion rakentaa väliseinän asuntooni ja pohdin, pitäisikö minun käyttää teräs- vai puukoolauksia sekä kipsilevyjä vai lastulevyjä; onko jollain ehdotuksia? Tällä hetkellä suunnitelmissa on käyttää puuta ja kipsiä, ja kysymyksenä on, minkä kokoisia kipsilevyjä minun tulisi käyttää, kun huonekorkeus on 315 cm. Olen ajatellut käyttää c/c 45 cm ja 900 mm leveitä kipsilevyjä. Olen nähnyt jossain, että on olemassa 3200 korkeita kipsilevyjä, mutta ne ovat varmaankin todella raskaita ja kömpelöitä. Pitäisikö minun käyttää esimerkiksi 2*1800 mm, vai onko olemassa jokin parempi jakosuunnitelma? Kiitollinen vastauksista.
Aion rakentaa väliseinän asuntooni ja pohdin, pitäisikö minun käyttää teräs- vai puukoolauksia sekä kipsilevyjä vai lastulevyjä; onko jollain ehdotuksia? Tällä hetkellä suunnitelmissa on käyttää puuta ja kipsiä, ja kysymyksenä on, minkä kokoisia kipsilevyjä minun tulisi käyttää, kun huonekorkeus on 315 cm. Olen ajatellut käyttää c/c 45 cm ja 900 mm leveitä kipsilevyjä. Olen nähnyt jossain, että on olemassa 3200 korkeita kipsilevyjä, mutta ne ovat varmaankin todella raskaita ja kömpelöitä. Pitäisikö minun käyttää esimerkiksi 2*1800 mm, vai onko olemassa jokin parempi jakosuunnitelma? Kiitollinen vastauksista.
Muista, että levyjen on myös mahduttava asuntoon. En ole varma, että kaikki rappukäytävät sallivat 3,20.
Suosittelisin myös, että laitat OSB-levyn kipsilevyn taakse. Siten voit helposti kiinnittää asioita seinään halutessasi. Puu- tai metallikiskot ovat luultavasti enemmän makuasia. Puuseppämme ei pidä metallikiskoista, koska hän sanoo, että ne taipuvat helposti seinän sisällä, jos ei ruuvaa juuri oikein. Mutta en ole kokeillut, joten en tiedä onko hän oikeassa siinä.
Suosittelisin myös, että laitat OSB-levyn kipsilevyn taakse. Siten voit helposti kiinnittää asioita seinään halutessasi. Puu- tai metallikiskot ovat luultavasti enemmän makuasia. Puuseppämme ei pidä metallikiskoista, koska hän sanoo, että ne taipuvat helposti seinän sisällä, jos ei ruuvaa juuri oikein. Mutta en ole kokeillut, joten en tiedä onko hän oikeassa siinä.
Olen testannut sekä puu- että levyrimoja ja aion välttää levyä tulevaisuudessa. Voin vahvistaa pinebars puusepälle. Rimat taipuvat ja ovat yleisesti hankalia ruuvata. Se, mitä ruuveja käyttää, vaikuttaa myös paljon. Lisäksi levy ei tunnu ollenkaan yhtä vakaalta kuin puu.
Jos seinä on 3,2m, en käyttäisi tavallisia metallirunkoja heikkouden vuoksi, panosta puuhun. Koko levyjen saaminen, jos sinulla on matkaa portaikossa, voi kuten pinebar kirjoitti, olla vaikeaa ja on helppo särkeä levyt, kun ne ovat melko pitkiä ja kapeita. Valitettavasti ei ole täysin helppoa saada siistiä saumaa kipsilevyjen päätyihin, joten joudut tekemään kompromissin...
Kun OSB on takana, voi tehdä keplotella ja viistää levyt muutaman millimetrin 5-10 cm päähän päätyjen alapuolelta ja kiinnittää ne ruuveilla OSB:hen niin, että saa upotuksen, jota voi tasoittaa ja käyttää saumanauhaa. Mutta OSB ei myöskään paina ilmaa matkalla ylös portaita
Kun OSB on takana, voi tehdä keplotella ja viistää levyt muutaman millimetrin 5-10 cm päähän päätyjen alapuolelta ja kiinnittää ne ruuveilla OSB:hen niin, että saa upotuksen, jota voi tasoittaa ja käyttää saumanauhaa. Mutta OSB ei myöskään paina ilmaa matkalla ylös portaita
OSB on puukuitulevy, eräänlainen välimuoto lastulevyjen ja vanerin välillä. Yleinen Yhdysvalloissa, mutta sitä ei ole käytetty niin kauan Ruotsissa. Sitä käytetään usein kipsilevyjen takana seinän vahvistamiseksi. Mielestäni kipsi-saumat kannattaa sijoittaa vaihtelevalle korkeudelle.
Kelluva tai ei... Luulen, että on vaikeaa saada se täysin kelluvaksi, koska seinä tulee kiristämään lattiaa vasten.
Mutta jos haluat kokeilla, voit kiinnittää säännön hyvin kattoon ja sitten hyvin seiniin...
Sitten kiristät ne säännöt, jotka ovat seinän sisällä vähän tiukemmin, ja kiinnität ne viistosuorilla nauloilla. Sitten asetat kipsilevyn tai OSB:n ja kipsin...
Varmista vain, ettet lyö viistosuoranauloja parkettiin, jos et halua kiinnittää täysin.
Etu on se, että jos joskus aiot purkaa seinän, sinulla ei ole naulan jälkiä...
Mutta jos haluat kokeilla, voit kiinnittää säännön hyvin kattoon ja sitten hyvin seiniin...
Sitten kiristät ne säännöt, jotka ovat seinän sisällä vähän tiukemmin, ja kiinnität ne viistosuorilla nauloilla. Sitten asetat kipsilevyn tai OSB:n ja kipsin...
Varmista vain, ettet lyö viistosuoranauloja parkettiin, jos et halua kiinnittää täysin.
Etu on se, että jos joskus aiot purkaa seinän, sinulla ei ole naulan jälkiä...
Sinun pitäisi ehdottomasti käyttää metalliprofiileja... vakaampia, suorempia jne... ei ole olemassa nykyaikaista rakennusta tänään, jossa käytetään puurimoja, ellei kyseessä ole vanhat kirvesmiehet 50++ vuotiaita, jotka rakentavat... Meidän yritys rakentaa vain metallilla ja samoin tekevät useimmat muut modernit yritykset... Ei ole väärin käyttää 320cm kipsilevy, mutta siitä tulee kuitenkin hankalampaa saada ne leikattua oikeisiin mittoihin ja sitten käsitellä niitä asunnossa... Mutta vältytään kipsisaumalta, joka voi näkyä, jos ei osaa kittaamista/maalaamista hyvin...
Itse olisin silti käyttänyt noin 2500mm kipsilevyä ja sitten leikannut se, mitä jää yli, eli 650mm toisesta kipsilevystä, ja sitten käytät toisen kipsilevyn ylijäämää... näin saat minimaalisen määrän jätettä...
Itse olisin silti käyttänyt noin 2500mm kipsilevyä ja sitten leikannut se, mitä jää yli, eli 650mm toisesta kipsilevystä, ja sitten käytät toisen kipsilevyn ylijäämää... näin saat minimaalisen määrän jätettä...
On selvää, että käytetään puurunkoja. Jotkut asiakkaat vaativat sitä eri syistä (mm. ympäristönäkökohdat ja vakaus, koska kaikki metallirungot eivät ole samanlaisia
), sitten on helpompaa ja nopeampaa rakennusyrityksille käyttää metallia, kun on taitavia kirvesmiehiä oikeilla välineillä. 
Useimmille kotinikkareille uskon, että puurunko on helpompi ja parempi vaihtoehto.
Useimmille kotinikkareille uskon, että puurunko on helpompi ja parempi vaihtoehto.
Klikkaa tästä vastataksesi