Hei kaikki iloiset.
Meillä on vanha villa ja aiomme nyt vaihtaa vanhemman keittiönhellan uuteen Näveqvarn-uuniin. Koska tämä on tehty leveydeltään ja vanha oli korkeudeltaan, ajattelin purkaa kaiken ja aloittaa alusta.
Muutamia kysymyksiä, jos joku tietää?

1. Voiko kaiken rakentaa kevytbetonilohkoista? Tuleeko käyttää tiettyjä lohkoja? Huomasin, että valikoimaa on paljon. Se, ettei se varaa lämpöä, ei ole merkitystä, koska se on lähinnä koristeena, vaikka sitä saattaisi joskus sytyttääkin.

2. Riittääkö ilmanotto hellan edestä vai täytyykö vetää jotain ylimääräistä? Itse hellassa ei ole ilmanottoyhteyttä.

3. Voiko savupiipun valaa sisään vai pitääkö sen olla "saatavilla" kun tarkastus on tehty?

Lattia on jo tarpeeksi vahva ja seinä on puhdas hormi. Savukanava on jo olemassa seinässä, jota voin käyttää. Katselin H+H-lohkoja, mutta niitä oli melko monta vaihtoehtoa. Rakennuslupa on jo hankittu ja kunnossa.

Kiitollinen vinkeistä!

Claes Sörmland
1. Perinteinen on tavalliset tiilet ja kalkkilaasti. Jos et välitä siitä, mitä piiloutuu rappauksen alla, tavalliset lecaharkot ja standardilaasti toimivat erinomaisesti. Jos haluat pitää aukon takan alla, aseta takka harkkojen päälle. Jos haluat suuremman aukon, voit asettaa takan usean lattaraudan päälle, jotka lepäävät harkkojen päällä sivuilla.

2. Ennen oli tuloilma huoneesta. Jos sinulla ei ole tiivis uusi talo, luultavasti ei ole mitään ongelmia. Tiiviit uudet talot vaativat tuloilman.

3. Tavallisesti takka yhdistetään piilotetulla ovaalilla putkella savupiippuun takan takana. Putki muurataan savupiippuun ja toinen ulkoneva kiinnitetään takan takapuolelle. Sitten takka työnnetään paikalleen tiivistyksen (pannukitti) kanssa putkien väliin. Nuohous tapahtuu sitten takan kautta.

Jos sen sijaan on pystysuora savupiippu takan yläpuolella, tarvitaan myös muurausputki. Älä unohda, että nuohooja haluaa luukun 90 asteen kulmaan päästäkseen savupiippuun.

• Tykkään
Christoffer85 ja 1 muu
  • Laddar…
Hei ja kiitos palautteesta @Claes Sörmland

1. Kuulostaa täydelliseltä. Eli ei ole väliä, mitä käyttää? Siinä tapauksessa laitan kaasua kevytsoralla, niin voin helposti muotoilla sahalla ennen rappausta.

2. Ok. Minulla on vanhempi talo, joten tuloilma on olemassa =)

3. Minulla se näyttää tältä... Nuohoojan luukku on lattiatasolla ja savukanava noin 30 cm seinän yläpuolella. Nyt aion muurata sen savukanavan umpeen ja tehdä uuden reiän ehkä noin 40 cm korkeammalle, suoraan seinään pystysuoraan. Ajattelin muurata niin, että pääsen käsiksi tuhka-luukkuun puille tarkoitetun osaston alta. Tuleeko ongelmaksi, jos on liikaa "onteloa" savukanavan alla? Seinän kohdalla on oikeastaan suuri reikä ennen kuin putki, joka on muurattu seinään, alkaa. Eli aiemmin savukanava oli niin alhaalla, mutta nyt se tulee paljon korkeammalle. Pitäisikö minun täyttää reikä alaspäin turvallisuuden vuoksi? En ymmärrä kovin paljoa, mutta mietin voiko tulla "vastavirtausta", jos seinässä on liikaa tilaa alaspäin?

Ok, joten seinään pitää olla holkki muurattuna ja sitten tiivistää kitillä pannun ja holkin välissä, ja sitten vain lapioida laastia päälle? Ajattelin tietenkin kutsua jonkun tarkistamaan ennen kuin muuraan sitä umpeen. =)

Suurkiitokset vinkeistä.

Claes Sörmland
T Thomas utan H sanoi:
3. Minulla se näyttää tältä ... Nuohousluukku on lattian vieressä ja savupiipussa oleva putki noin 30 cm ylös seinällä. Nyt aion muurata kiinni sen savupiipun ja tehdä uuden reiän ehkä vielä 40 cm korkeammalle, suoraan seinään pystysuunnassa. Ajattelin sitten muurata niin, että pääsee käsiksi tuhkaluukkuun, joka tulee alapuolella olevaan puutavaraan. Voiko olla ongelmia, jos on liian paljon "onteloa" savukanavan alla? Se on melko iso reikä seinässä, ennen kuin putki, joka on muurattu seinään, alkaa. Eli savupiipun putki oli ennen niin alhaalla, mutta nyt se tulee huomattavasti korkeammalle. Pitäisikö minun täyttää reikä alaspäin turvallisuuden vuoksi? En ymmärrä kovin paljon, mutta mietin, voiko siitä tulla jotain "takaiskua", jos seinässä on liian paljon tilaa alaspäin?

Okei, joten pitää olla stos seinään muurattuna ja sitten tiivistää kitillä pannun ja stosen välillä ja sitten vain kaataa muurauslaastia päällä? Ajattelin tietysti ottaa jonkun tarkastukselle ennen kuin muurataan uudelleen. =)

Suuri kiitos vinkeistä.
Se kuulostaa siltä, että sinulla on vanha vakioratkaisu, jossa savukanava kulkee lattian lähellä tuhkaoven ollessa uunin alla (puutavaran paikassa). Pidä tämä ratkaisu, koska se on helppo nuohota.

Inmurointistosen näyttää tältä (osta oikea koko, niitä on useita eri):

Musta, ovaalinmuotoinen muurauksessa käytettävä savuputkikappale tasaisella alustalla.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.