11 967 lukukertaa ·
8 vastausta
12k lukukertaa
8 vastausta
Rakentaa portaat uudelleen. Mitat?
Tänään meillä on kellariporras, jossa on erittäin lyhyet askelmat ja haluaisimme muuttaa ne. Tila on rajallinen. Olen ymmärtänyt, että askelmat pitäisi olla 250mm, mutta kuinka korkeita askelmista "voisi" tehdä?
Kiitos kaikesta avusta ja uusista ajatuksista
Kiitos kaikesta avusta ja uusista ajatuksista
Tällä sivulla voit täyttää kaikki mitat ja kokeilla. Ihanteena on 250, kuten olen ymmärtänyt, mutta se käy hyvin jopa 200 asti, luulen että niin se oli.
https://www.blocklayer.com/stairs/
https://www.blocklayer.com/stairs/
Olen mitannut vähän nyt.....
Mielellämme emme halua joutua kantamaan lattioita, ja portaat tulisi mahtua pituudelle 238 cm korkeudella 218 cm niin kuin ne ovat nykyisin. Ne ovat kiviset portaat, joissa on lyhyet, kallistuvat askeleet. Onko edes järkevää uskoa, että siitä voisi tulla parempi, jos sen tekisi uudelleen?
Mielellämme emme halua joutua kantamaan lattioita, ja portaat tulisi mahtua pituudelle 238 cm korkeudella 218 cm niin kuin ne ovat nykyisin. Ne ovat kiviset portaat, joissa on lyhyet, kallistuvat askeleet. Onko edes järkevää uskoa, että siitä voisi tulla parempi, jos sen tekisi uudelleen?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Mielestäni ei voi osoittaa ideaalista porrasaskelman syvyysmittaa. Yksi tapa löytää tasapainoinen portaat on käyttää porraskaavaa, 2 x askelkorkeus + askelsyvyys pitäisi olla 60-63 cm. Kaava on suunniteltu siten, että aikuisen askelpituus on hyvä riippumatta portaiden kaltevuudesta. Jos askelsyvyys on 25 cm, askelkorkeuden tulisi olla 17,5 - 19 cm. Mitä korkeampi askelkorkeus on suhteessa askelsyvyyteen, sitä jyrkempi on portaat. Yleensä lähtökohtana on portaiden kokonaiskorkeus ja lasketaan mahdollinen askelkorkeus. Joskus voi olla tarpeen pidentää portaita, jotta saadaan oikea askelsyvyys.
Täytyy kai ilmaista itseäni uudelleen...
Tila on rajallinen, koska emme halua katkaista palkkeja. Voidaanko portaikkoa parantaa sen jyrkästä kaltevuudesta huolimatta? Ajattelen, että suorat askelmat, jotka ovat lisäksi puuta, voisivat tehdä portaista miellyttävämmät?
Tila on rajallinen, koska emme halua katkaista palkkeja. Voidaanko portaikkoa parantaa sen jyrkästä kaltevuudesta huolimatta? Ajattelen, että suorat askelmat, jotka ovat lisäksi puuta, voisivat tehdä portaista miellyttävämmät?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Kuvaile portaita tänään. Kuinka monta askelmaa? Askelkorkeus ja askelsyvyys? Muuten on vaikea esittää näkemyksiä.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Ainoa mahdollisuus saada loivempi portaikko kuin tällä hetkellä, jos et halua noudattaa arkkitehdin piirustusta (joka on oikein portaalikaavan suhteen), on kääntää se. Se vaatii luultavasti myös suuremman aukon palkistossa. Oletan, että lyötte päänne kulkiessanne portaissa tänään. Geometria on mitä on, sitä ei voi taikoa pois.
Klikkaa tästä vastataksesi