38 108 lukukertaa ·
44 vastausta
38k lukukertaa
44 vastausta
rakentaa pommisuoja?
Talon omistaja
· Jönköping
· 5 859 viestiä
Yhdysvalloissa on olemassa kokonainen kansanliike tämän ympärillä, googlaa "preppers". Oli jokin sarja jollakin faktakanavalla televisiossa, "American Preppers", jokin aika sitten; varmasti voi katsoa muutaman jakson verkossa.
Seurasin sitä hetken ja hymyilin hieman heidän paniikilleen... sitten iski mikä-hurrikaani-nyt-olikaan ja silloin ei enää naurattanut heille...
Meillä ei ole mitään takeita tulevaisuudesta ja voi ehdottomasti olla syytä tarkistaa oma talo. Historia ei ole vielä päättynyt ja monia odottamattomia ja "uskomattomia" asioita on todella tapahtunut (maailmansodat, joiden ei uskottu koskaan tapahtuvan, muurin murtuminen, suuret pörssiromahdukset, vain muutamia mainitakseni), joten voi todella olla syytä yrittää nähdä hieman nurkan taakse. Yhteiskunta on paljon herkempi kuin haluaisimme uskoa.
Seurasin sitä hetken ja hymyilin hieman heidän paniikilleen... sitten iski mikä-hurrikaani-nyt-olikaan ja silloin ei enää naurattanut heille...
Meillä ei ole mitään takeita tulevaisuudesta ja voi ehdottomasti olla syytä tarkistaa oma talo. Historia ei ole vielä päättynyt ja monia odottamattomia ja "uskomattomia" asioita on todella tapahtunut (maailmansodat, joiden ei uskottu koskaan tapahtuvan, muurin murtuminen, suuret pörssiromahdukset, vain muutamia mainitakseni), joten voi todella olla syytä yrittää nähdä hieman nurkan taakse. Yhteiskunta on paljon herkempi kuin haluaisimme uskoa.
Jos olet vakavissasi koskien suojahuoneita, niin MSB (Yhteiskuntasuojelun ja valmiuden virasto) käsittelee suojahuonekysymykset. Lars Gråbergin puhelin 010-2405201 voi todennäköisesti antaa lisätietoa asiassa. Hänen toimialueensa on juuri suojahuoneet.
Tein toisin kuin Yrrol. Onnistuin muutama kuukausi sitten purkamaan suojahuoneen kaikin taiteen säännöin.
Suojahuone oli rakennettu 1952 ja voin kertoa, että seinät olivat toki paksut (n. 400 mm), mutta mitään lisäraudoitusta ei ollut. Monet suojahuoneet on luultavasti rakennettu 1950-luvulla - kylmän sodan aikaan.
Silloin voi miettiä, miten oikeasti on suojahuoneiden standardi Ruotsissa?
Vaatimukset ovat varmasti kiristyneet, mutta myös valinnanvaraisuus, missä suojahuoneita tulee olla. Lähistöllä tulee olla suojelun arvoisia laitoksia, kuten kouluja, sairaaloita, tärkeitä tehtaita jne.
Tavallinen väestö ei näytä olevan nykyään riittävä. (Tulee kauas prioriteettilistan alapuolelle.)
(Oletuksena, että rakennukseen saa avustusta - ilman avustusta voit varmasti rakentaa missä tahansa - tavanomaisella rakennusluvalla - mutta silloin ei saa käyttää kylttejä tai kutsua sitä suojahuoneeksi.)
Tein toisin kuin Yrrol. Onnistuin muutama kuukausi sitten purkamaan suojahuoneen kaikin taiteen säännöin.
Suojahuone oli rakennettu 1952 ja voin kertoa, että seinät olivat toki paksut (n. 400 mm), mutta mitään lisäraudoitusta ei ollut. Monet suojahuoneet on luultavasti rakennettu 1950-luvulla - kylmän sodan aikaan.
Silloin voi miettiä, miten oikeasti on suojahuoneiden standardi Ruotsissa?
Vaatimukset ovat varmasti kiristyneet, mutta myös valinnanvaraisuus, missä suojahuoneita tulee olla. Lähistöllä tulee olla suojelun arvoisia laitoksia, kuten kouluja, sairaaloita, tärkeitä tehtaita jne.
Tavallinen väestö ei näytä olevan nykyään riittävä. (Tulee kauas prioriteettilistan alapuolelle.)
(Oletuksena, että rakennukseen saa avustusta - ilman avustusta voit varmasti rakentaa missä tahansa - tavanomaisella rakennusluvalla - mutta silloin ei saa käyttää kylttejä tai kutsua sitä suojahuoneeksi.)
Viimeksi muokattu:
2-3 vuotta sitten alkoi suojatiloissa puuhaaminen, ainakin meidän kaupungissa. Rakennuksiin lisättiin pistorasiat siirrettäville sähköagregaateille, huonot akut heitettiin pois, materiaalien tarkastuksia tehtiin. Mutta en ole nähnyt, että sinne olisi lisätty uutta materiaalia. Eiväthän ne voi olla ikuisia tavaroita suljetuissa laatikoissa.roland53 sanoi:
Jos on suojahuone, se tarkastetaan noin joka 10. vuosi.Yrrol sanoi:Noin 2-3 vuotta sitten aloitettiin räpeltäminen suojahuoneissa, ainakin meidän kaupungissamme. Rakennuksiin lisättiin liitäntöjä siirrettäville aggregaateille, huonoja paristoja heitettiin pois, materiaalin tarkastukset tehtiin. En ole kuitenkaan nähnyt, että niihin olisi lisätty uutta materiaalia. Eivät varmaankaan ole ikuisia tavaroita, jotka ovat niissä suljetuissa laatikoissa.
Jos se ei ole kunnossa, kiinteistönomistaja voi joutua palauttamaan sen omalla kustannuksellaan.
Tiettyä kalustoa, jolla on parasta ennen -päiväys, korvataan taloudellisesti MSB:n (luulen?) mutta kiinteistönomistajana sinun on huolehdittava uuden hankinnasta.
Puremassa suojahuoneessani oli erilaisia työkaluja + taskulamppuja, joiden paristoja ei enää ole kaupoissa, sekä sankoja + muovipusseja käymälöitä varten. Ei voisi sanoa, että siellä oli liikaa materiaalia.
Tärkein oli varmaan ilmansuodattimet ja käsikäyttöinen ilmapumppu sekä vähän sokkolevyjä ja muttereita.
Luultavasti on olemassa erikokoisia suojahuoneita ja vaatimuksia laitteista.
Luulen, että Yrrolin suunniteltu suojahuone ei mahtuisi kovin monelle vai mitä...?
Jäsen
· Stockholms län
· 80 viestiä
Leikin ajatuksella rakentaa suojahuone, jotta voisin hyödyntää tilaa rauhan aikana. Onko kenelläkään tietoa siitä, minkä kokoisia avustukset kunnasta voivat olla?
Ja pitääkö paikkansa, että vähintään 30 henkilöä on mahduttava?
Ja pitääkö paikkansa, että vähintään 30 henkilöä on mahduttava?
https://www.youtube.com/watch?v=KO25JYAaJC0
Olin vähän pettynyt kuitenkin siihen, että katto kaivamisen jälkeen oli vain pari desimetriä maanpinnan alla. Mietin jotain tyyliin 15 metriä maan alla tai jotain sellaista, jos sen pitäisi olla jotain.
Olin vähän pettynyt kuitenkin siihen, että katto kaivamisen jälkeen oli vain pari desimetriä maanpinnan alla. Mietin jotain tyyliin 15 metriä maan alla tai jotain sellaista, jos sen pitäisi olla jotain.
Ett skyddsrum får användas till andra ändamål under fredstid, men ska kunna iordningställas till skyddsrum igen inom 48 timmar (tror jag det var).Nybörjarnybyggare sanoi:
Du får inte göra vilka ändringar som helst, tex att lägga klinker på golvet är inte tillåtet och genomföringar i väggar för tex vatten/el måste utföras med godkända packboxar mm.
Bidrag kan vara svårt att få. Det beror på om det finns behov av skyddsrum just i det område som du bor.
Det är inte så att man automatiskt får bidrag bara för att man vill bygga ett skyddsrum.
Viimeksi muokattu:
3 vuotta myöhemmin löysin tämän vanhan keskustelun...roland53 sanoi:
Yritän purkaa väestönsuojan ja tarvitsen vähän apua sen perustelemiseksi MSB:lle. Talo on rakennettu vuonna 1954. Kuinka perustelit hakemuksesi? Olen kuullut, että käytännössä kaikki hakemukset hylätään. Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan!
Että talo on purkukunnossa toimii kyllä. Mutta jos haluat vain luokitella sen uudelleen, se on kyllä menetetty.
Jäsen
· Västra Götaland
· 1 849 viestiä
Muutama vuosi sitten oli helpompaa purkaa suojahuone, nyt se on melkein pysähdyksessä. Suurin mahdollisuus on, jos rakennus, jossa suojahuone sijaitsee, on purkamassa ja sen tilalle rakennetaan toinen rakennus...Ametrin sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi
