Hei,

Ajattelin aloittaa rakentamaan kiinteää kirjahyllyä MDF:stä. Suunnittelin kiinnittää hyllyt naulaamalla ne sivuilta. Onko tähän asti hyvä?

Ongelma on, että kun hyllyt ovat samalla tasolla, tarvitsen kaksi levyä leveyssuunnassa. Ajatukseni on ratkaista tämä käyttämällä eri paksuuksia, missä ajattelin liimata 2x10mm sivuille ja käyttää 22mm hyllyihin.

Olen täysin vihreä tässä, joten kysymykseni teille on, uskotko tämän olevan hyvä rakenne vai pitäisikö minun miettiä uudelleen?

Kiitos etukäteen!

Vaikuttaa helpommalta naulata tai ruuvata vinoon alhaalta päin. Sopivalla kulmalla voit kiinnittää hyllytason numero kaksi menemättä pinnan läpi. Muista esiporata, kun olet MDF:n "pääpuussa". Joudut kuitenkin tasoittamaan ennen maalausta, joten muutama ylimääräinen naula ei tee eroa.

• Tykkään
dusty
  • Laddar…

Paras vastaus

dusty dusty sanoi:
Hei,

Ajattelin aloittaa rakentamaan kiinteää kirjahyllyä MDF:stä. Kiinnittääkseni hyllyt ajattelin naulata sivuilta. Tähän asti hyvä?

Ongelma on, että kun hyllyt ovat samalla tasolla, tarvitsen kaksi levyä leveydeltään. Ajatukseni on ratkaista tämä käyttämällä eri paksuuksia, ja ajattelin liimata 2x10mm sivuiksi ja sitten käyttää 22mm hyllyinä.

Olen täysin vihreä tässä, joten kysymykseni teille on, uskotteko, että tämä olisi hyvä rakenne vai pitäisikö minun harkita uudelleen?

Kiitos etukäteen!
Naulaaminen MDF:ään uskon olevan vaikeaa - ajattelen, että naula helposti menee vinoon ja halkaisee levyn tai tulee esiin hyllystä. Liima ja ruuvi ovat minun mielestäni paremmat. Ja kuten yllä on mainittu: esiporaa päätypuihin, muuten on suuri riski, että levy halkeaa.

Mitä tulee rakenteeseen, voin suositella tekemään erillisiä hyllyosioita, jotka sitten asetetaan vierekkäin ja kiinnitetään toisiinsa. Ajattele Ikea Billy, joita asetetaan vierekkäin... Silloin voit helposti saada hyllyt samalle korkeudelle. Jokaisen osion rakentaminen erikseen on myös helppoa, ja sitten voit asettaa ne paikalleen.

Kahden osion välinen kaksoisreuna peitetään sopivalla listalla. Riippuen siitä, millaista tyyliä haluat, voidaan valita erilaisia peitelistat – yksinkertainen vain pyöristetyillä kulmilla tai enemmän profiilia/säleikköä. Pääset myös eroon ongelmasta, että MDF:n pääty imee enemmän maalia. Kuitenkin tämä ongelma säilyy hyllyjen päädylle...

Jos välttämättä haluat saman paksuuden hyllyille ja päädyille, joudut aivan kuten suunnitellut, leikkimään eri paksuisella materiaalilla. 10mm paksu päätymateriaali tuntuu spontaanisti hieman heikolta, mutta se riippuu tietysti hyllyn korkeudesta ja hyllyn jännevälistä.

Voin myös suositella, että annat sahata levyt oikeaan leveyteen rakennustarvikekaupassa. Se yleensä maksaa noin 25 euroa per leikkaus, mutta vähän suunnittelemalla ei tarvitse tehdä monta leikkausta ja tulos on huomattavasti parempi kuin mitä itse saavutat (jos sinulla ei ole hyvin varustettua puuverstasta kotona).

• Tykkään
JoshiSushi ja 1 muu
  • Laddar…
A aekeberg sanoi:
Naula MDF:ään uskon olevan vaikeaa - ajattelen, että naula helposti menee vinoon ja rikkoo levyn tai tulee esiin hyllytasosta. Parempi mielestäni on käyttää liimaa ja ruuveja. Ja kuten edellä mainittiin: esiporaa päätypuihin, muuten on suuri riski, että levy halkeaa.

Konstruktion osalta voin suositella, että teet erilliset hyllyosat, jotka sitten asetetaan vierekkäin ja kiinnitetään toisiinsa. Ajattele Ikea Billyä, joka asetetaan vierekkäin... Näin voit helposti saada hyllytasot samalle korkeudelle. On myös helppo rakentaa jokainen osa erikseen ja sitten laittaa paikalleen.

Kahden osan välinen kaksoispääty peitetään sopivalla listalla. Riippuen siitä, millaista tyyliä haluat, voidaan valita erilaisia peitelistoja - yksinkertaisesta vain pyöristetyillä kulmilla olevaan tai enemmän profiilia/puusepäntyötä sisältävään. Vältät myös ongelman siitä, että MDF:n "päätypinta" imee enemmän maalia. Tämä ongelma kuitenkin jää hyllytason päätypintaan...

Jos ehdottomasti haluat samaa paksuutta hyllytasoon ja päätyyn, sinun on kuten suunnittelit leikitellä eripaksuisilla lähtömateriaaleilla. 10 mm paksu päätymateriaali tuntuu spontaanisti vähän heikolta, mutta se riippuu tietenkin hyllyn korkeudesta ja hyllytasojen jännevälistä.

Voisi myös antaa vinkin, että annat sahata levyt oikeaan leveyteen rakennusliikkeessä. Yleensä noin 25 kr per sahaus, mutta hieman suunnittelemalla ei tarvitse niin monta sahausta, ja tulos on huomattavasti parempi kuin mitä itse saavutat (ellet omista hyvin varustettua puusepänverstasta kotonasi).
Kiitos erinomaisesta vastauksesta. Aion varmaan seurata neuvojasi tarkasti. Palaan toivottavasti noin kuukauden päästä lopputuloksen kanssa. :)

Mukavaa viikonloppua!

Miten meni?

• Tykkään
bioheadache
  • Laddar…
  • Tykkään
MatteNils
  • Laddar…
(y)

Nyt olen valmis oven toisella puolella IKEAn peitelevyillä.

Tulipahan hyvä ja toivon nyt, että kestävyys on täysin ok. On 3 (6mm)-tulppia kummallakin hyllyllä + puuliimaa.

Valkoinen IKEA-hyllykkö ja kaapisto puulattialla, jossa sisustuselementtejä kuten taulukehys ja koristekasvi.

• Tykkään
ehello ja 1 muu
  • Laddar…
Hei!

Tyylikästä! Mikä kaappi on hyllyn pohjassa?

terveisin
Pär

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.