Maveric77 Maveric77 sanoi:
Tässä on tulos niille, jotka ovat uteliaita. Valitsin sisäpuolelle 12 mm vanerin, joka on ruuvattu ja liimattu 45x95-kehykseen. Ulkopuolelle panin verhouslaudat, jotka sain höylättyä 10 mm paksuiksi. Oven kokonaispaksuus oli noin 70 mm. Tuntuu vakaalta ja tulee varmasti kestämään tarkoitukseen. Kustannus oli noin 1000 kr per ovi, mukaan lukien lasi, ja minulle jäi paljon vaneria muihin projekteihin! :)

[kuva]

[kuva]
Muutaman vuoden vanha ketju, mutta sattuisiko sinulla olemaan kuvia oven rakentamisesta? Ja miten se on kestänyt? Aion rakentaa pariovea varastorakennukseen, ja sain paljon inspiraatiota rakennuksestasi =)

• Tykkään
Maveric77
  • Laddar…
A askenberger sanoi:
Muutaman vuoden vanha ketju, mutta et sattumalta sattuisi olemaan kuvia oven rakennuksesta? Ja miten se on kestänyt? Aion rakentaa parioven varastorakennukseen ja sain todella inspiraatiota sinun projektistasi =)
Hei! Ei ole kuvia nyt, mutta ovet eivät ole roikkuneet tai vääntyneet. Eteläisen oven paneeli on kuivunut hieman kesän aikana, mutta tervasin pellavaöljyllä/tervalla, joten se palautui ennalleen! Katson, voinko järjestää kuvia tällä viikolla!

• Tykkään
askenberger
  • Laddar…
Hei kaikki!

Olen rakentamassa orangeriaa/kasvihuonetta (huopakatto, paljon ikkunoita, mutta eristämätön) ja nyt on melkein vuoro ovien tekemiseen.

Haluan tietysti valoa ovien läpi, mikä aiheuttaa minulle päänvaivaa itse rakenteen kanssa. Olen aiemmin rakentanut varaston ovia ilman ikkunoita ja rakennusmenetelmänä käyttänyt sisäpuolella "Z"-kehikkoa vakauttamaan rakennetta, mutta nyt en voi tehdä niin, koska haluan niin paljon valoa kuin mahdollista.

Pohdin rakentavani oven 45x70 kehyksellä, jossa kehikot ovat poikittain, jotta ovesta tulee 45 mm paksu (plus panelointi alla kuvattuun tapaan). Ikkunan mitat ovat alustavia, joten pidä se vain ajatuksena. Ikkunaan asennetaan sitten sormipuut jne.

[kuva]

Ongelmaksi tulee kuitenkin, kuten näen sen, välttää että ovi "riippuu". Siinä ei ole suoraa vakautta, ja mietin, voiko tämän ratkaista levyn avulla (1-2 mm?) jonka ruuvaan kehikkoon ja tietysti teen aukon siihen, missä ikkunan tulee olla. Sitten päällystän levyn ulkopuolelta paneelilla, ja ei ole vielä tiedossa minkä tyyppisellä... Sisäpuolella peitän ohuella vanerilla tai vastaavalla, jotta siitä tulee sileä.

[kuva]

Ovesta tulee painava, ja tarvitsee kunnon saranat, mutta ajatus itse oven tekemisestä kiehtoo, sillä samanlainen valmis ovi olisi erityismitoilla melko kallis.

Spontaanit ajatukset? Voisinko tehdä toisin ja saavuttaa saman vakauden, vai eikö levy auta tekemään ovea vakaaksi? Jos levy on oikea tapa edetä, riittääkö 1 mm? Vai 2?

Kiitollinen kaikista ehdotuksista!

Tässä on oven aukko...

[kuva]
Hei kaikki!

Olen rakentamassa orangeriaa/kasvihuonetta (huopakatto, paljon ikkunoita, mutta eristämätön) ja nyt on melkein vuoro ovien tekemiseen.

Haluan tietysti valoa ovien läpi, mikä aiheuttaa minulle päänvaivaa itse rakenteen kanssa. Olen aiemmin rakentanut varaston ovia ilman ikkunoita ja rakennusmenetelmänä käyttänyt sisäpuolella "Z"-kehikkoa vakauttamaan rakennetta, mutta nyt en voi tehdä niin, koska haluan niin paljon valoa kuin mahdollista.

Pohdin rakentavani oven 45x70 kehyksellä, jossa kehikot ovat poikittain, jotta ovesta tulee 45 mm paksu (plus panelointi alla kuvattuun tapaan). Ikkunan mitat ovat alustavia, joten pidä se vain ajatuksena. Ikkunaan asennetaan sitten sormipuut jne.

[kuva]

Ongelmaksi tulee kuitenkin, kuten näen sen, välttää että ovi "riippuu". Siinä ei ole suoraa vakautta, ja mietin, voiko tämän ratkaista levyn avulla (1-2 mm?) jonka ruuvaan kehikkoon ja tietysti teen aukon siihen, missä ikkunan tulee olla. Sitten päällystän levyn ulkopuolelta paneelilla, ja ei ole vielä tiedossa minkä tyyppisellä... Sisäpuolella peitän ohuella vanerilla tai vastaavalla, jotta siitä tulee sileä.

[kuva]

Ovesta tulee painava, ja tarvitsee kunnon saranat, mutta ajatus itse oven tekemisestä kiehtoo, sillä samanlainen valmis ovi olisi erityismitoilla melko kallis.

Spontaanit ajatukset? Voisinko tehdä toisin ja saavuttaa saman vakauden, vai eikö levy auta tekemään ovea vakaaksi? Jos levy on oikea tapa edetä, riittääkö 1 mm? Vai 2?

Kiitollinen kaikista ehdotuksista!

Tässä on oven aukko...

[kuva]
Kasvihuone järven rannalla, jossa on kasveja ja työkaluja sisällä. Puutarha ympärillä ja pilvinen sää. Kasvihuone järven rannalla, jossa on kasveja ja työkaluja sisällä. Puutarha ympärillä ja pilvinen sää. :hämmästynyt:
liimasin yhteen 3 kpl 21x70 höylättyä lautaa, on kestänyt hyvin vuoden ajan

• Tykkään
Maveric77
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.