Hei kaikki!

Olen rakentamassa kasvihuonetta/orangeriaa (paperikatto, paljon ikkunoita, mutta eristämätön) ja nyt vuorossa ovat pian ovet.

Haluan tietysti, että ovista pääsee paljon valoa sisään, ja tämä aiheuttaa päänvaivaa, kun mietin itse rakenteita. Olen aiemmin rakentanut varaston ovia ilman ikkunoita ja tehnyt ne niin, että laitoin sisäpuolelle tukirimat "Z"-muodossa, jotta rakenne olisi vakaa, mutta nyt en voi tehdä niin juuri siksi, että haluan mahdollisimman paljon valoa läpi.

Ajattelin tehdä oven kehykseen 45x70, jossa tukirimat ovat leveyssuunnassa, jotta ovesta tulee 45 mm paksu (plus panelointi alla olevan mukaan). Ikkunan mittasuhteet ovat alustavat, joten näe asia vain ajatuksena. Ikkunaan asennetaan sitten vielä ristikkopuikkoja jne.

Puutarhamajan oven rakennuskaavio, jossa näkyy puukehikko liitoksineen ja keskellä suunniteltu ikkuna-aukko.

Mutta ongelma on, kuten näen, välttää oven "riippumista". Siitä ei tule erityisen vakaata, ja mietin, voisiko sen ratkaista levyllä (1-2 mm?), jonka kiinnitän runkoon ja tietenkin leikkaan aukon sinne, missä ikkunan pitäisi olla. Sitten päällystän levyn ulkopuolelta paneelilla eikä tyyppiä tiedetä vielä... Sisäpuolelle laitan ohutta vaneria tai vastaavaa, jotta siitä tulee sileä.

Ovenrakenne diagrammi, jossa näkyy 15 mm paneeli, 1 mm teräslevy, 45 mm runko ja 5 mm vaneri.

Ovi tulee painamaan jonkin verran, ja minulla on oltava tukevat saranat, mutta mielestäni olisi hauskaa tehdä ovi itse, ja vastaava ovi valmiina maksaisi paljon, koska on kyseessä erikoismitoitus.

Spontaanit ajatukset? Voisinko tehdä eri tavalla ja saada saman vakauden, vai eikö levy auta tekemään ovesta vakaa? Jos levy on oikea tapa edetä, riittääkö 1 mm? Vai 2?

Kiitollinen kaikesta palautteesta!

Tässä on oviaukko...

Orangerin ovi, ilman ovea, jonne johtavat tiiliportaat. Näkyvissä puisia ikkunakehyksiä ja lasia. Rakennusvaiheessa oleva projekti.

Lisää...

Se tarkoittaa, että vain keskellä oleva suuri aukko tulee olla ikkuna!

Suunnitelmapiirros, jossa keskellä on suuri suorakulmainen aukko merkitty ikkunaksi punaisella tekstillä.

Moderneissa ovissa on yleensä ohut teräslevy molemmilla puolilla, jotta ne eivät vääntyisi. Paljon ohuempi kuin 1 mm, mutta molemmin puolin. En usko, että on hyvä idea, että se olisi vain yhdellä puolella. On riski, että ovi taipuu. Olen rakentanut ulko-oven ilman metallilevyä. Paneeli yhdellä puolella ja vaneri toisella. Solumuovi keskellä ja kaikki liimattu yhteen polyuretaaniliimalla. Epäilen, että tekisin sen uudelleen ulko-oven kohdalla, mutta lämmittämättömään tilaan se on eri asia. Se ei ole täysin tasainen, mutta se pitää muotonsa.

Kiitos vinkistä! Joo, se on mahdollisuus käyttää ohuempaa peltiä molemmilla puolilla sen sijaan... En tiedä mistä hommaan peltin, mutta paikallisella peltisepällä on varmaan kotona tai voi hankkia!

Tarvitaanko peltiä?

Eikö yhtä hyvin käy ohut (4-6 mm) liimattu vanerilevy kummallekin puolelle?

Hyvä kysymys Oldboy...

Olin ajatellut peltiä kuten sanottu, mutta se lisää painoa! Tietenkin haluan oven olevan mahdollisimman ohut, mutta samalla minimoida riskin, että ovi painuu! Ja jo nyt ovi (rakenteellani) on valitettavasti melko paksu...

Jos käytät liimaa, vaneri ja paneeli riittävät erinomaisesti estämään oven roikkumista. Metallilevy auttaa pitämään oven paremmin suorassa.

En ole vielä saanut aikaiseksi rakentaa ovea, mutta nyt on pian aika...

Luulen, että jätän mainitsemani pellin pois ja luotan siihen, että riittää ruuviliimattu vaneri, kuten suosittelitte. Mikä paksuus mielestänne tarvitaan? Näyttää siltä, että XL Byggen tavallinen paksuus on 12 mm. Mutta onko se ok?

Ja mitä tulee rungon kulmiin - Ajattelin sahata nämä 45 asteen kulmaan, sen pitäisi olla parempi kuin antaa niiden mennä "limittäin". Onko se oikein?

Jos ne menevät päällekkäin, voit ruuviliimata kehyksen helpommin. Jos kulmat ovat jiirissä, on vaikeampaa saada ruuvi vetämään juuri oikeaan kohtaan. 12 mm vanerilla ovi on potkaisunkestävä. Vakavuuden vuoksi riittää myös 4 mm, kunhan liima vain tarttuu kunnolla.

Jättäisin pois ristin, jonka olet piirtänyt. Sen sijaan laittaisin poikittaisen tuen ikkunan alareunaan aivan kuten olet piirtänyt yläreunaan. Risti tai Z tarvitaan yksinkertaisissa paneeliovissa, koska paneelilaudat voivat liukua toisiaan vastaan. Vaneri tai pohja, joka on liimattu saumoista, täyttää saman tehtävän kuin risti tai Z, mutta vielä paremmin.

Tässä on tulos niille, jotka ovat uteliaita. Valitsin sisäpuolelle 12 mm vanerin, joka on ruuviliimattu 45x95 rungolle. Ulkopuolella verhoilulaudat, jotka sain höylättyä 10 mm:iin. Oven kokonaispaksuus oli noin 70 mm. Tuntuu vakaalta ja tulee varmasti kestämään tarkoituksenmukaisesti. Kustannus oli noin 1000 kr per ovi, mukaan lukien lasi, ja sain vielä paljon vaneria yli muihin projekteihin! :-)

Puinen ulko-ovi puutarhavajassa, jossa on tiilinen porras ja ikkunat, ympärillä vehreä piha ja puut taustalla.

Puisinen ovi ikkunaruuduilla ja yläpuolella valosuojus. Ovi on osa rakennusta, jossa on useita ikkunapaneeleja ja maalattu valkoiseksi.

• Tykkään
Salestedt.nr1 ja 11 muuta
  • Laddar…
Tuohon näyttää hyvältä. :thumbup:

Tyylikäs.

Todella tyylikkäät — ja eivät vain ovet! Uskon, että rakenteesi on tarpeeksi vakaa, etkä luultavasti joudu tekemään niitä uudelleen kiireessä, jos ylipäätään lainkaan.
//Ronnie

Kiitos!

Kyllä, olen tyytyväinen tulokseen! Olen harkinnut ketjun luomista, jossa kerron hiukan tietoa siitä, miten rakensin itse "talo". Se on boningshuset:sta kierrätetyistä ikkunoista, noin 100 vuotta vanhoja, ja sisäpuolella on kierrätetty tiili jne.

Täältä tulee varmaankin ketju jossain vaiheessa! :D

• Tykkään
maah
  • Laddar…
Maveric77 sanoi:
Kiitos!

Joo, olen tyytyväinen tulokseen! Olen harkinnut ketjun luomista hieman tietoa siitä, miten rakensin itse "talon". Se on uudelleenkäytettyjä ikkunoita asuinrakennuksesta, noin 100 vuotta vanhoja, ja sisällä on kierrätetty tiili jne.

Ketju ilmaantuu tänne varmasti aikanaan! :D
Joo, luo ketju, näyttää todella hienolta!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.