Hei,
olemme vaihtamassa kattoa ja vuokrahintojen tarkastelun jälkeen päätimme rakentaa omat rakennustelineet, kuten foorumilla on aiemmin esitetty. Telineen täytyy olla paikallaan lähes kahden kuukauden ajan, joten vuokrahinta nousi tietysti jonkin verran.

Ajatukseni on kiinnittää pystysuora 45*120 ulkonevasta kattotuolista maahan saakka sekä toinen noin metrin päähän (syvyyteen). Niiden väliin laitetaan 45*195 tai vastaava sääntö, jonka päälle kävelylaudat asetetaan. Kävelylaudoiksi ajattelin käyttää neljää vierekkäin asetettua 45*195, jotka ruuvataan alapuolelta yhteen vakautta lisäämään. Koska kyseessä on kivitalo, en halua kiinnittää mitään julkisivuun, vaan kattotuoleihin, mikä tekee jänneväliksi tasan 1200 mm. Kysymys on, kestävätkö kuvailemani kävelylaudat 2,40 m jännevälin vai täytyykö minun tukea jokaisen kattotuolin kohdalla?

Mitä luulette?
/Lasse

Olen aivan samaa mieltä. Minun taloni on myös rapattu, joten olen samassa tilanteessa. Ajattelin käyttää 120 cm. 240 voi olla liian heiluva, luulen.

Samaa mieltä. 240 on hieman liian järeä siihen ratkaisuun.

Sen sijaan voisi suunnitella uudelleen vähän ja laittaa kaksi pystysuuntaista 45X195 kahden tukipuun väliin ja sitten ruuvata lattian sen päälle.

Hei! Aseta 480 lankkua kolmeen kasaan. Käytä Eswes 6x 100 ruuveja, helppo asentaa ja purkaa. Esiporaa mielellään, ettei koolaukset halkea. Asenna kaide noin 1 metrin korkeudelle, 45x120 pystysuunnassa. Myy Blocketissa kun olet valmis.

snickar_lasse sanoi:
Hei! Aseta 480 lankkua kolmeen tukeen. Käytä Eswes 6x 100 ruuveja, helppo asentaa ja purkaa. Esiporaa mielellään, jotta koolaus ei halkea. Asenna kaide, noin 1 metrin korkeudelle, 45x120 pystyyn. Myy Blocketissa kun olet valmis.
Nyt pettää minun "nikkarisvenska". Tarkemmin sanottuna, mitä tarkoittaa "480 lankkua kolmeen tukeen"? Luultavasti et tarkoita 480 kappaletta....... :o

480 cm pitkiä. Kolme upplag hajar du.? :)

jon_h sanoi:
480 cm pitkiä. Kolme hyllytasoa hoksaatko.? :)
Huippu!!

snickar_lasse sanoi:
Hej ! lägg 480 plank på tre upplag. Använd Eswes 6x 100 skruv,lätt o montera o demontera. Förborra gärna , så inte reglarna spricker . Montera räcke , på ca 1 meters höjd ,45x120 på högkant . sälj på Blocket när du e klar.
Minun ei siis pidä kiinnittää reglarna kattorakenteisiin kuten ajattelin, vaan antaa olla vapaasti seisova?

Kiitos kaikista vastauksista!
Lasse

Jollakin tavalla sinun pitäisi varmaan kiinnittää. Kattotuolit kai toimisivat? Olin ajatellut tehdä niin.

oskis 123 sanoi:
Jollakin tavalla sinun pitäisi varmasti kiinnittää. Kattoristikot pitäisi toimia, luulisin? Ajattelin tehdä niin.
Mutta minulla on cc 120 cm väli kattoristikoiden välillä (varmaan useimmilla), on vaikea kiinnittää, jos käyttää cc 160 cm kuten ehdotuksessa yllä, joka mielestäni kuulosti hyvältä idealta. Mutta toisaalta ehkä kaikkia pystysuoria koolauksia ei tarvitse kiinnittää kattoristikkoon?
/Lasse

moi mutta 3X160 ja 4X120 onkin sama asia :) Toisin sanoen kiinnitetty reunoihin ainakin

mats_o sanoi:
tja men 3X160 och 4X120 blir visst samma sak :) Med andra ord fäst i kanterna åtminstånne
Se oli juuri niin kuin tarkoitin, ettei kaikkia reglar kiinnitetä, uskon että se on hyvä ratkaisu.

Kiitos kaikista vastauksista, nyt on vain lähdettävä metsästämään hieman halpaa puutavaraa. Sitä kuluu varmasti paljon...

Lasse

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.