Hei!
Minulla on idea laittaa hyttysverkkoa rullalle tangon kanssa ja tangon toisessa päässä on moottori, joka pyörittää tankoa niin, että hyttysverkko rullataan auki. Tulen rakentamaan kaiken itse, mutta tarvitsen apua moottorin löytämisessä. Täytyykö sen olla 230 vai onko olemassa akulla toimivia?

Kiitos etukäteen!
// Adde

Hei, Kuulostaa hauskalta projektilta, mutta siinä on huomattavasti (!) enemmän sudenkuoppia kuin pelkästään moottorin valinnassa. Esim: - Miten ohjaat moottoria? - Miten varmistat päätepysäkin? - Miten varmistat, että hyttysverkko on riittävän jäykkä, jotta se ei sotkeudu?

Yleisesti ottaen uskoisin, että asynkronimoottori 230v ei ole oikea valinta. Ne ovat suuria eivätkä useinkaan ole suunniteltu säädettäviksi niin tarkasti kuin haluat, vaan pikemminkin pyörimään jatkuvasti (esim. kiertovesipumpussa jne).

Mutta tavallinen harjaton moottori, siihen liittyvä ohjain ja pieni arduino-projekti voisivat olla ratkaisu. Voit joko käyttää muutamia mikrokytkimiä päätepysäkkien varmistamiseen (ainakin ylöspäin) tai kokeilla, kuinka monta kierrosta moottorin on pyörittävä, jotta saat "täysin ulos vedetyn verkon" ja ohjelmoida pysähdyksen siihen. Jos haluat käyttää manuaalisesti, voit yhdistää napin, jota täytyy pitää jatkuvasti alhaalla.

Jos haluat rakentaa analogisemman ratkaisun, niin pienjännitemoottori (12v, 5v jne.) voi toimia, mahdollisesti välityksellä, ja sitten pieni kortti, jossa on painike ylös ja alas. Ehkä helpompaa, mutta ei niin joustavaa kuin digitaalinen ratkaisu. Siinä täytyy seurata pysähdyksiä itse.

Tai miksi ei ottaa Ikea fyrtur / kadrilj verhoa ja vaihtaa kangas hyttysverkkoon. Paristokäyttöinen, kaukosäätimellä tai sovelluksella ohjattava, vaihtoehtoisesti google home kautta. Jos sopivaa leveyttä ei ole, niitä voi varmasti lyhentää. Niitä voi varmasti myös leventää, kun kuitenkin vaihdat kankaan.

• Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.