Hei,

Onko täällä ketään, jolla on hyvä idea siitä, kuinka voin ratkaista tämän teknisesti ja ilman, että lapset saavat sen päähänsä. Olen miettinyt, että olisi kaasuiskunvaimentimet molemmilla puolilla, jotka nostavat sen ylös tai vastaavaa, kuten auton konepelti. Katso kuva täysin avoinna, puoliksi avoinna ja suljettuna Kolme porraskuilun kannen mallia: kokonaan auki, puoliksi auki ja suljettu, jalkatason puulattialla.

Luukku on oltava riittävän vakaa lastenjoukolle, joka hyppii sen päällä. Siitä tulee raskas rakenne. Miten toimii poistuminen hätätilanteessa, jos luukku on kiinni? Eikö sinulla ole mahdollisuutta laittaa seinät portaikon ympärille ja ovi tilalle?

• Tykkään
thomas33
  • Laddar…
Nyt en tiedä kuinka isoja lapset ovat, mutta toki on muutama kriittinen vuosi, kun he ovat pieniä ja eivät vielä ymmärrä riskiajattelua kunnolla...

Olisin huolissani, että joku leikkaa sormensa irti. Jos kyseessä on esimerkiksi kylmäullakko, on yleinen ratkaisu luukku (sisäänrakennetulla tikkaalla).

Mutta asuintilan osalta se vaikuttaa hankalalta. Aseta korkea ei-kiivettävä kaide tai säleikkö kattoon asti ja hyvä lastenportti, kun he ovat pieniä. Portilla ei ole vapaata putoamista, jos joku kiipeäisi sen yli (mutta vähän kasvatusta voi tarvita tämän kohdalla).

Jos hieman harhaudumme asiasta, olen vuosien varrella kokeillut useita lastenportteja ja vain yksi on ok, ja se on puinen taittoportti. Useimmissa muissa metalliputkilla ja vastaavilla on liian monimutkaiset lukitusmekanismit, jotka ovat hankalia, jos haluaa nopeasti päästä ohi pyykkipussin tai vastaavan kanssa. HUONOIN ovat rullaverhoportit, jotka näyttävät vaativan kaksi kättä avattaessa ja suljettaessa, eli ei voi kantaa asioita itse ohitse.

• Tykkään
PKL
  • Laddar…
Istun ja pohdin samaa ongelmaa, ja minulla on muutamia ideoita, joiden pitäisi toimia. Yksinkertainen ja halpa on raskas verho portaissa, tai ehkä taitto-ovi. Kalliimpi on rullattava säleovi, suunnilleen sellainen kuin niitä käytetään ostoskeskuksissa.

• Tykkään
PKL
  • Laddar…
Kiitos vastauksistanne! Olisi hauskaa, jos sen voisi olla sähkökäyttöinen kuten autotalliovi, mutta samalla olisi mahdollisuus avata se vaivattomasti. Ritilät kuulostivat mielenkiintoisilta. Jatkan tämän pohtimista.

Kaiteet puusta ovat halpoja ja toimivat hyvin, ainoa haittapuoli on, että kun niitä pudotetaan (ei jos vaan kun), ne jättävät rumia jälkiä portaisiin. On tietysti oltava jotakin, mihin ne voi kiinnittää kummallekin puolelle (mikä luultavasti koskee kaikkia portteja), ja saattaa olla tarpeen vaihtaa pari puuruuvia, jotka kiertyvät ulos, koneruuvilla ja nyloc-mutterilla.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.