20 256 lukukertaa ·
22 vastausta
20k lukukertaa
22 vastausta
Rakentaa lautta
Sivu 1 / 2
Olen kysynyt yli 20 lautavalmistajalta, mutta monet eivät pysty valmistamaan 10x6m kokoista lauttaa, joten vaikka en ole saanut vastausta kaikilta, haluan valmistautua pahimpaan ja aloittaa lautan tekemisen itse.
Joten kysyisin, tiedättekö, kuinka itse runko valmistetaan? Tunnen epävarmuutta juuri tämän osan rakentamisesta, johon asuntoveneeni tulee sijoittumaan. Jos jotain menee pieleen, olen pulassa q(;^
p, mutta on aina hyvä olla Plan B.
Tältä näyttää talon perusta (osa, joka sijaitsee itse lautan päällä)
http://data.fuskbugg.se/skalman02/BILDP%C5%20UNDERDEL.jpg
Se on 7800x5800mm, ja haluaisin tietää, onko rakenne riittävän vahva pidentääkseni sen 10x6m ja käyttää lautana? Se on impr AB 195x45mm puutavaraa, mutta se vaihdetaan A-luokiteltuun impr puutavaraan.
Joten kysyisin, tiedättekö, kuinka itse runko valmistetaan? Tunnen epävarmuutta juuri tämän osan rakentamisesta, johon asuntoveneeni tulee sijoittumaan. Jos jotain menee pieleen, olen pulassa q(;^
Tältä näyttää talon perusta (osa, joka sijaitsee itse lautan päällä)
http://data.fuskbugg.se/skalman02/BILDP%C5%20UNDERDEL.jpg
Se on 7800x5800mm, ja haluaisin tietää, onko rakenne riittävän vahva pidentääkseni sen 10x6m ja käyttää lautana? Se on impr AB 195x45mm puutavaraa, mutta se vaihdetaan A-luokiteltuun impr puutavaraan.
Jos etsit "pråm" Blocketista saat useita osumia. Mukana on muun muassa yritys, joka rakentaa pråm-ar tilauksesta. Samoin tämä asuntolaiva hintaan 210 000:- http://www.blocket.se/ostergotland/Husbat_31937952.htm?ca=11&w=3

Olen nähnyt ihmisten rakentavan lauttoja petflaskor:ista, joten voit varmaan tehdä vähän niin kuin haluat. Mutta kuten sanottu, betonista tehdyn pitäisi tuntua parhaalta. Tai miksi ei, osta vene suoraan sen sijaan.
Ensi tuntumalta mielestäni se näyttää erittäin heikolta. Se joutuu alttiiksi suurille vääntöjännityksille, kun veneesi keikkuu aalloissa.husbåt sanoi:
jos aiot rakentaa taloa sen päälle, sen täytyy olla vakaa ja näyttää siltä, että unohdat, millaista puutavaraa voit löytää ja sitten heikennät lujuutta noin 1/4 valitsemallasi liitostekniikalla
joten mielestäni sinun pitäisi unohtaa ajatus tehdä se puusta, vaan tehdä se teräksestä ja sitten lasikuitua ja polyesterilakkaa se tiivistääksesi sitä hieman enemmän ja vähentääksesi sen ruostumista tulevaisuudessa
mutta ajattele, että jos aiot tehdä sen vakaaksi, sen ei pitäisi olla kaksiulotteinen, koska paperi ei ole jäykkä kuin yhdeltä suunnalta, kun taas samaan materiaalipaksuuteen perustuva kuutio on paljon vääntöjäykempi ja jos seinien ja kaiken pitää kestää, sinun pitäisi tehdä siitä jäykkä ja silloin teräs on suositeltavaa, vaikka sen kanssa rakentaminen maksaa hieman
joten mielestäni sinun pitäisi varmistaa, että opit perusasiat lujuusopista, jotta et tee kuten suunnitelmasi osoittaa ja heikennä lujuutta ja jäykkyyttä murto-osaan siitä, mitä voisit saada, jos tekisit oikein alusta alkaen
joten mielestäni sinun pitäisi unohtaa ajatus tehdä se puusta, vaan tehdä se teräksestä ja sitten lasikuitua ja polyesterilakkaa se tiivistääksesi sitä hieman enemmän ja vähentääksesi sen ruostumista tulevaisuudessa
mutta ajattele, että jos aiot tehdä sen vakaaksi, sen ei pitäisi olla kaksiulotteinen, koska paperi ei ole jäykkä kuin yhdeltä suunnalta, kun taas samaan materiaalipaksuuteen perustuva kuutio on paljon vääntöjäykempi ja jos seinien ja kaiken pitää kestää, sinun pitäisi tehdä siitä jäykkä ja silloin teräs on suositeltavaa, vaikka sen kanssa rakentaminen maksaa hieman
joten mielestäni sinun pitäisi varmistaa, että opit perusasiat lujuusopista, jotta et tee kuten suunnitelmasi osoittaa ja heikennä lujuutta ja jäykkyyttä murto-osaan siitä, mitä voisit saada, jos tekisit oikein alusta alkaen
Miry kiitos kritiikistäsi.miry sanoi:jos rakennat taloa siihen, sen pitää olla vakaa ja näyttää edelleen siltä, että unohdat, millaista puutavaraa voit löytää, ja sitten heikennät lujuuden noin 1/4:aan valitsemallasi liittämismenetelmällä.
joten mielestäni sinun pitäisi hylätä ajatus tehdä se puusta, vaan tehdä se teräksestä ja sitten lasikuitua ja polyesterilakkaa, jotta tiivistät sen hieman paremmin ja vähennät ruostumista tulevaisuudessa.
mutta ajattele, että jos haluat tehdä siitä vakaan, sen ei pitäisi olla kaksiulotteinen, sillä paperi ei ole jäykkä kuin yhdessä suunnassa, kun taas kuutio samalla materiaalin paksuudella on paljon jäykempi vääntöä vastaan ja jos seinien ja kaiken pitää kestää, sinun pitäisi tehdä siitä jäykkä ja sitten teräs on suositeltavaa, vaikka se maksaa hieman rakentaa sillä.
joten mielestäni sinun pitäisi varmistaa, että opit perustavanlaatuisen lujuusopin, jotta et tee kuten suunnitelmassasi näkyy ja heikennä lujuutta ja jäykkyyttä murto-osaan siitä, mitä olisit voinut olla, jos olisit tehnyt oikein alusta alkaen
Kuten olen ymmärtänyt, voi saada puutavaraa jopa 6 metriin asti? kaikki rakenteet ovat alle 6 m d^_^ b

Mutta onko edes mahdollista rakentaa puusta? jos käytetään kiinnikkeitä? esimerkiksi: kaksi palkkikenkää?

Vakio pituus on maksimissaan 5,4 m, mutta voi olla mahdollista saada 6 m, jos yrittää tilata, mutta 5,2 ja 5,4 m ovat pisimmät, joita puutavaraliikkeet yleensä tarjoavat.
Ja saat vahvemman rakenteen sellaisilla kiinnikkeillä kuin sahaamalla, jolloin saat murtumisjäljen ja heikennyksen kuten alun perin oli, mutta sinun tulisi silti muistaa, että se ei tule olemaan niin vahva väännössä kuin mitä sinulla on, joten sinun täytyy jäykistää se, ja loppu rakenteesta ottaa osan väännöstä, kun pieni aalto vääntää lauttaa, mikä lisää sitä, joten se voi yrittää vääntää kattoa tai joitakin kulmia melko paljon, joten sinun tulee katsoa kokonaisuutta eikä vain lauttaa sellaisena kuin piirrät sen.
Mutta kuten sanoin aiemmin, teräsrakenne teräspoontonien kanssa on suositeltavaa, ja sitten koko kokonaisuus muodostaa ristikkojärjestelmän, joka kantaa kaiken, ja sitten rakennat itse talon ulkopuolelle tai sisäpuolelle siitä rungosta, jonka saat. (on suositeltavaa rakentaa talo rungon sisäpuolelle, jotta teräs ei ole kosketuksissa sään tai taloon tulevan veden kanssa).
Oletko päättänyt, miten ratkaiset juomaveden ja jäteveden, sekä harmaan veden että wc:n osalta? Koska se ei ole niin yksinkertainen ratkaisu, jos sen on tarkoitus käyttää pitkiä aikoja ja antaa sen olla yhdessä paikassa, joten tarvitset apua viemäröinnissä, sähkössä ja juomavedessä.
Ja saat vahvemman rakenteen sellaisilla kiinnikkeillä kuin sahaamalla, jolloin saat murtumisjäljen ja heikennyksen kuten alun perin oli, mutta sinun tulisi silti muistaa, että se ei tule olemaan niin vahva väännössä kuin mitä sinulla on, joten sinun täytyy jäykistää se, ja loppu rakenteesta ottaa osan väännöstä, kun pieni aalto vääntää lauttaa, mikä lisää sitä, joten se voi yrittää vääntää kattoa tai joitakin kulmia melko paljon, joten sinun tulee katsoa kokonaisuutta eikä vain lauttaa sellaisena kuin piirrät sen.
Mutta kuten sanoin aiemmin, teräsrakenne teräspoontonien kanssa on suositeltavaa, ja sitten koko kokonaisuus muodostaa ristikkojärjestelmän, joka kantaa kaiken, ja sitten rakennat itse talon ulkopuolelle tai sisäpuolelle siitä rungosta, jonka saat. (on suositeltavaa rakentaa talo rungon sisäpuolelle, jotta teräs ei ole kosketuksissa sään tai taloon tulevan veden kanssa).
Oletko päättänyt, miten ratkaiset juomaveden ja jäteveden, sekä harmaan veden että wc:n osalta? Koska se ei ole niin yksinkertainen ratkaisu, jos sen on tarkoitus käyttää pitkiä aikoja ja antaa sen olla yhdessä paikassa, joten tarvitset apua viemäröinnissä, sähkössä ja juomavedessä.
Jäsen
· Västerbotten
· 317 viestiä
Se murtuu kuin tikku keskellä, jossa olet tehnyt murtumakohdan. Jos haluat sellaisen rakenteen, laita muutama kokonainen karkea palkki keskelle tukemaan jäykkyyttä, missä katkaiset osat. Eli joitakin palkkeja, jotka risteävät murtumispisteen.
On myös hyvä muistaa, että taloa voi hyvin käyttää itse osana rakennetta. Sen sijaan, että näkisi molemmat kahtena erillisenä asiana. Silloin on helpompi saada koko homma vakaaksi ja kestävyyttä. Voit rakentaa sisä- ja ulkoseinät, jotka on kiinnitetty vahvasti rakenteeseen.
Muussa tapauksessa sinun kannattaa puhua insinöörin kanssa, joka osaa laskea/simuloida kuormat. Vaihtoehtona on ylimitoittaa. Mallien rakentaminen tällaisten asioiden yhteydessä ei ole suositeltavaa.
On myös hyvä muistaa, että taloa voi hyvin käyttää itse osana rakennetta. Sen sijaan, että näkisi molemmat kahtena erillisenä asiana. Silloin on helpompi saada koko homma vakaaksi ja kestävyyttä. Voit rakentaa sisä- ja ulkoseinät, jotka on kiinnitetty vahvasti rakenteeseen.
Muussa tapauksessa sinun kannattaa puhua insinöörin kanssa, joka osaa laskea/simuloida kuormat. Vaihtoehtona on ylimitoittaa. Mallien rakentaminen tällaisten asioiden yhteydessä ei ole suositeltavaa.
Oletko käynyt Pampasin marinassa Solnassa ja katsonut? Siellä on monenlaisia asuntolaivoja. Tehdasvalmisteisia kelluvia taloja, sisustettuja aluksia ja lauttoja, joissa on taloja, kuten se, jota suunnittelet. Olen ollut siellä kauan sitten, mutta olen nähnyt lauttoja, joissa on asuttuja taloja, jotka näyttävät melko heikoilta ja kiertyvät aallokossa. Se voi toimia, koska kiinnitettyyn lautalle suojatussa satamassa ei kohdistu yhtä suuria rasituksia kuin veneeseen, joka liikkuu järvellä. Se vaatii kuitenkin, että kaikki lautan päällä voi kiertyä yhtä paljon kuin lautta itse. Tapetoidut kipsilevyt eivät siis ole suositeltavia. Jos olisin sinä, unohtaisin kokonaan, mitä naulaliitokset tarkoittavat kantavassa rakenteessa. Liikkuvat naulaliitokset avautuvat aikanaan. Silloin on ikävää, jos talo on tiellä, kun nauloja tulee lyödä uudelleen.
Erik
Erik
Juuri niin ajattelin. Mutta langan luoja ei ole oikeastaan kertonut paljonkaan siitä, miten hän haluaa sen olevan ja on tyhmää arvata.Avemo sanoi:olen nähnyt lauttoja, joissa on asuttuja taloja, jotka näyttävät melko heikoilta ja kääntyvät, kun tulee aaltoja. Se voi toimia, koska kiinnitettyyn lautalle suojaisassa satamassa ei kohdistu yhtä suuria rasituksia kuin merellä kulkevalla veneellä. Se kuitenkin vaatii, että kaikki lautan päällä voi kääntyä yhtä paljon kuin lautta.
Kun kuulen sanan "asuntovene", ajattelen alusta, jossa on veneen runko ja joka on kuitenkin sopiva pitkäkestoiseen asumiseen. Sitten on kelluvia taloja, jotka joko on rakennettu lautalle tai tämän tyyppisellä rungolla:

Tämän jälkimmäisen tyyppistä ei oikeastaan voi siirtää, vaan se kiinnitetään pysyvästi sähkön ja kunnallisen veden ja viemäröinnin liitäntään.
Koska ketjun aloittaja aikoo investoida sähkömoottoriin, kyse ei ole kiinteästä ankkuripaikasta. Mutta hänen hahmottelema rakenne ei näytä soveltuvan pitkänmatkan matkoihin, joten en oikein ymmärrä, kuinka se sopii yhteen.