Hei!

Toivoisin ajatuksia ja ideoita laiturin rakentamiseen kesää varten.
Ajatuksena on pitää budjetti alhaalla, koska vuokraamme vain venepaikan mutta huolehdimme siitä itse.

Perustana on rakenne rakennustelineistä, koska se tuntuu vakaalta ja voin saada sen kohtuulliseen hintaan.
Runkona on 2 kpl 7m puhelinpylväitä, rimoja kiinnittämään terassilautoja sekä itse terassilaudat.

Kysymykseni rakenteeseen liittyen on, kuinka teline olisi vakainta rakentaa.

Olen tehnyt erittäin amatöörimäisen luonnoksen, jonka näette tässä.
Joko kiinnittää koko teline lootana, tai vain H-muodossa estämään pylväitä taittumasta ulospäin katsottuna laiturista.

Riittääkö 1m leveys laiturille vai onko se liian hutera? Ajattelisin, että alusta tulisi olla hieman korkeammalla, jotta se selviää vedenpinnan korkeusvaihteluista.

Toivottavasti voimme ideoida hyvän laiturin näillä edellytyksillä, kiitos etukäteen!

• Käsin piirretty laiturisuunnitelma, jossa on käytetty telineputkia ja teleskooppipylväitä. Mukana on mittaehdotuksia ja huomautuksia rakenteesta.
coconut
Minulla ei ole mitään sanottavaa rakenteesta. Mutta saatko rakentaa laiturin rantasuojelua ajatellen? Vai onko jo olemassa poikkeuslupa tai onko se kumottu muulla tavalla?

coconut coconut sanoi:
Minulla ei ole sanottavaa rakenteesta. Mutta saatko rakentaa laiturin rannansuojelua ajatellen? Vai onko jo olemassa poikkeuslupa tai onko se kumottu muulla tavalla?
Unohdin mainita tämän, paikalla on jo ennestään laituri, mutta se on aikansa elänyt ja ei kannata yrittää oikaista sitä taas tänä vuonna.

wildeside
1 metri riittää, mutta 1,2 metriä on varmaan vähän standardimitta. Miten pohjan olosuhteet ovat ja miten olet ajatellut pylväiden kanssa?

Tulkitsen sen pysyväksi?
Silloin haluat, että se kestää myrskyt ja mahdollisen jään, mielestäni ratkaisusi näyttää spontaanisti heikolta siihen.

Me rakennamme uintilaiturin joka vuosi burton-putkilla, mutta otamme sen pois joka syksy, muuten syysmyrskyt tekevät sen puolestamme.

Laituri rannalla kesäisenä päivänä, meri taustalla.

wildeside wildeside sanoi:
1 metri riittää, mutta 1,2 metriä on ehkä vähän vakiomitta. Miten on pohjan olosuhteet ja miten olet ajatellut pylväiden kanssa.
Pohja on liejuinen jonkin verran hiekkasekoitusta, nykyinen laituri on tammipylväitä alas lyötynä liejuun, ajattelen samaa asiaa runkokehikolla mutta pidemmillä putkilla, koska arvelen, että kapeammat putket menevät helpommin alas mitä pidemmälle ne ovat.

13th Marine 13th Marine sanoi:
Tulkitsen sen pysyväksi?
Sitten haluat sen kestävän myrskyt ja mahdollisen jään, ja mielestäni ratkaisusi näyttää spontaanisti heikolta.

Rakennamme uimalaiturin joka vuosi burtonputkilla, mutta otamme sen sisään joka syksy, muuten syysmyrskyt tekevät sen puolestamme.

[kuva]
Ajatuksena on, että voisimme vetää itse alustan ylös syksyllä ja vain pylväs jäisi paikalleen, jos pylväs ei ole tarpeeksi löysä vedettäväksi ylös uudelleen.

Meillä on tolpat kengitetty metallivanteella, jotka asetamme pohjaan, mutta sitten meillä on hiekkaa ja kiviä, jotka liikkuvat aaltojen mukana. Laituri on sekä siirtynyt paikaltaan että vajonnut merkittävästi, kun nostamme sen ylös syksyllä, mutta silloin se on myös meressä.

wildeside
Burton-putket painuvat hitaasti mutta varmasti alaspäin, kunnes löytävät kiinteän alustan eivätkä kestä kovempia jääolosuhteita.
Rauhallisessa pienessä järvessä se toimii, ja hyvin suojaisassa lahdessa, jossa tuuli tai virtaus ei voi painaa jäätä, se voi toimia.
Suurin ongelma on, että voi olla mahdotonta vetää ylös jotain, mikä on painunut saveen, joten ajatus niiden poistamisesta talvella ei todennäköisesti toimi.
Mitä burton-putkille voi tehdä, on liitoksen hylsyjen käyttö hieman alaspäin, missä talvella ei ole jäätä, jolloin voidaan irrottaa se osa putkea, joka nousee veden pinnan yläpuolelle.

Älä unohda tehdä ilmoitusta vesitoiminnasta lääninhallitukselle. Se tarvitaan, vaikka paikalla on jo laituri.

Minun pitäisi teroittaa ja kaataa pari telestolp, sitten voit kiinnittää pari paksua lautaa niiden väliin.

Ställningsmtrl on sääli käyttää laituriin, tarvitset varmasti putket, kun kiipeät talon päätykolmioon.

Meillä on tolppiamme kengitetty metallivanteella, jonka asetamme pohjalle, mutta meillä on hiekkaa ja kiviä, jotka liikkuvat aaltojen mukana. Laituri on sekä siirtynyt että asettunut kunnolla, kun sen nostamme ylös syksyllä, mutta silloin se makaa meressäkin.
Meillä on tolppiamme kengitetty metallivanteella, jonka asetamme pohjalle, mutta meillä on hiekkaa ja kiviä, jotka liikkuvat aaltojen mukana. Laituri on sekä siirtynyt että asettunut kunnolla, kun sen nostamme ylös syksyllä, mutta silloin se makaa meressäkin.
Siinä olet ehkä herättänyt jotain uutta. Voisikohan jotain vastaavaa tehdä vanhalla vanteella, ankkurilla tai vastaavalla meidän mudassamme, niin ehkä se ei uppoa yhtä syvälle? Voisikohan olla, että sitä olisi mahdotonta nostaa ylös, kun se kerran asettuu saveen, mutta sen pitäisi seisoa vakaammin ja voisi olla helpompi oikaista keväällä?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.