Hei,

Onko täällä joku, joka on kokenut kiipeilyseinän rakentaja? Kesän loppupuolella aion aloittaa odotetun projektin, nimittäin rakentaa boulderingsali (kiipeilyseinä) entisestä kaksiautotallistamme. Suunnitelma on melko valmis ja nyt minun täytyy suunnitella ostokset ja materiaalivalinnat. Erään amerikkalaisen oppaan mukaan 18 mm ACX vaneri on sopiva ylöspäin kallistuville seinille, mutta sellaista luokitusta ei näytä olevan kovin yleinen Suomessa? Mikä se on Suomen markkinoilla? Löydän enimmäkseen rakentamiseen tarkoitettua vaneria, puusepän vaneria jne. ilman tarkempaa luokitusta. Jotkut olivat luokkaa B/B, mutta se oli koivuvaneria ja todella kallista. Levyihin tulee suuri määrä iskukierteisiä muttereita kiipeilyotteen kiinnittämiseksi, ja on tietysti tärkeää, että ne pysyvät kunnolla kiinni.

Ystävällisin terveisin,
Markus

Ainoa järkevä vaihtoehto on varmasti käyttää tavallista rakennusvaneria, joka on varmasti yksi huonoimmista laaduista, joita voi ostaa. Minulla ei ole lukuja vetolujuudesta lyöntimuttereille, mutta ei kai sellaista vedetä vanerilevyn läpi, kun sen paksuus on 15 mm tai enemmän. Tuskinpa monikaan kiipeilee, joka painaa enemmän kuin pari sataa kiloa.

Hei Mathias,

Ei ole oikeastaan kyse siitä, että ne menevät läpi, vaan enemmän siitä, että ne irtoavat takapuolelta ja "kiertävät ympäri" kun yrittää kiertää kahvaa sisään/ulos. Ja vaikka ei painaisi niin paljoa, voi siitä tulla melko suuria dynaamisia kuormia. Uskotko, että tavallinen 18mm rakennusvaneri riittää?

Luulen, että 18mm riittää hyvin. Jos sinulla on tiheämpi säädöskokoelma levyjen takana, voit sanoa mennä alas 12-15mm myös. Luulen.

Totte_S
On aina fiksua varmistaa islagsmuttrarna vahvalla klipsillä, jolloin riski niiden irtoamiseen otteen vaihdon yhteydessä pienenee. Älä käytä liian heikkoa vaneria, on ikävää, kun se joustaa, mutta älä myöskään liioittele. Vaihtoehtoisesti säädä tiiviisti, aseta kaksinkertainen vaneri, niin varmistat myös mutterit. Maittomaidon kaltainen on hyvä ;) hieman paremman kuin yksinkertaisin löydettävissä oleva riittää pitkälle. Sijoita rahasi otteisiin. Pahin, mitä voi tapahtua, on kaatuminen, mutta onneksi kiipeilyn yhteydessä kuuluu varautuminen juuri tähän tilanteeseen, erityisesti boulderingissa. Olen auttanut useiden seinien rakentamisessa, etenkin yksinkertaisilla materiaaleilla. Oli kuitenkin yli 20 vuotta sitten, joten en muista tarkkoja mittoja tai laatua. Tiedän yhden seinän, jossa käytettiin kalliita vanerilevyjä, ja se tuntui todella tukevalta ja hyvältä, mutta oli vähintään neljä kertaa kalliimpi.

Kiitos vastauksistanne!
Kuukausi myöhemmin ja hieman lisäsuunnittelua johtivat siihen, että se rakennetaan 18mm BB/X vanerista. Näyttää olevan hyvä kompromissi hinta/suorituskyky, haluan kuitenkin tasaisen ja siistin etupuolen. Nyt tarvitsee vain ostaa puutavara (pirun paljon) ja kiinnikkeet, ja sitten projekti alkaa! Tietääkö joku muuten mistä voisi löytää edullisia M10 islagsmuttereita? Hinnassa näyttää olevan melkoisia eroja eri paikoissa. Lasken tarvitsevani noin 2000 kpl, joten yritän kaikkeni pitääkseni kustannukset alhaalla =).
Yritän julkaista kuvia sitä mukaa kuin projekti etenee, mutta todennäköisesti sitä ei dokumentoida yhtä kunnianhimoisesti kuin eräs halliprojekti, josta luin täällä foorumilla ;).

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
viltfjall
  • Laddar…
(Huom, ketju on 7 vuotta vanha.)

Miten kävi?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.