Ajattelin rakentaa yksinkertaisen katon ulkokeittiöön, jotta voi seistä sen alla sateella, tein yksinkertaisen luonnoksen. Etummaisten tolppien väli on noin 3,8 m ja sivut 2,5 m, ja ajattelin käyttää 95x95 tolppia.
Vaikuttaako rakenne ok:ltä vai onko jotain, mitä minun pitäisi ottaa huomioon?
Jos jollakulla on vinkkejä, miten kantavat palkit kannattaa kiinnittää tolppiin parhaiten, otan ne mielelläni vastaan.
Ulkokeittiön katos luonnoksena, jossa näkyy neljä pystypalkkia ja tasakatto. Hahmo seisoo keittiön vieressä. Kokoa merkitty kuvan viereen.
 
Mitä olet ajatellut käyttää kooltaan kattoparrujen suhteen? Sinun täytyy ottaa huomioon, missä lumivyöhykkeessä asut, jotta voit mitoittaa kattopuut oikein.

Kuten ratkaisusi näyttää tällä hetkellä, jänneväli on melko pitkä 3,8 m. Mitä tulee tapahtumaan, on että kaikki taipuu alas keskeltä liian heikon puun takia. Jos tulee lisäksi paljon lunta, on riski rikkoutumiseen, jos et aio käyttää suurempia mittoja. On ikävää, että keskellä on ylimääräinen pylväs, mutta se saattaa olla tarpeen, jotta rakenne kestää paljon lunta.

Kiinnittääksesi parrut pylväisiin, sahaa parrulle sopiva kohta pylvään yläreunaan (vaihtoehtoisesti voit pienentää leikkausta noin 5 mm molemmilta puolilta, niin että parru ulkoni nämä 5 mm pylväästä, se näyttää hieman paremmalta). Joten jos käytät esimerkiksi 45x145 puuta, mittaa 140 mm alaspäin pylvään yläreunasta ja leikkaa sitten 40 mm syvyyteen. Sitten vain asetat parrun syntyneeseen uraan ja ruuvaat pylvään läpi parrussa.
 
Kiitos, mittasin luonnoksestani, mikä ei ollut aivan oikea, joten jänneväli on oikeastaan 3,3 m ja olen lumivyöhyke 3:ssa. Olin ajatellut 45x145-palkkeja. Tarkoitatko näin ja sitten läpiakseli vaunupultilla?
Punainen palkki lepää pystysuoran valkoisen tolpan päällä, tekninen piirustus rakennusprojektista.
 
  • Tykkään
Rickard.lj
  • Laddar…
trasigvingmutter trasigvingmutter sanoi:
Kiitos, mittasin luonnoksestani, joka ei ollut aivan oikea, joten jänneväli on oikeastaan 3,3 m ja olen lumivyöhyke 3:lla. Ajattelin käyttää koolauksia 45x145. Tarkoititko siis näin ja sitten vaunupultti läpi?
[kuva]
Juuri näin. Vaunupultti sopii mainiosti, mutta myös 6 tai 8 mm ruuvi käy, jos sinulla on niitä ylimääräisinä. En uskalla sanoa, onko 45x145 lauta oikea mitoitus. Se kestää varmasti, mutta kuten sanottu, riski on taipuma, mutta se on ainakin pienempi nyt, kun jänneväli on vain 3,3 m.

Olen tehnyt muutamia kattoja samassa tyylissä samoilla mitoilla kuin ajattelit, ja ne voivat hyvin vielä tänäkin päivänä yli 10 vuotta myöhemmin. Olen kuitenkin lumivyöhyke 2:ssa.

Haluaisiko joku täällä foorumilla laskea tämän?
 
  • Tykkään
trasigvingmutter
  • Laddar…
Ajattelen, että sinun täytyy lisätä diagonaalit saadaksesi rakenteen tukevaksi.
 
  • Tykkään
Workingclasshero
  • Laddar…
F fribygg sanoi:
Ajattelen, että tarvitset lisää diagonaaleja, jotta rakenne olisi vakaa.
Puinen kattorakenteen kulma, jossa on tukipalkkeja ja ristikkorakenne.
Tyyliin näin?
 
  • Tykkään
Workingclasshero ja 1 muu
  • Laddar…
trasigvingmutter trasigvingmutter sanoi:
[kuva]
Tyypillisesti näin?
Kyllä vaan
 
Hei
Olin täysin varma, että rakentaisin katon, mutta muutin mieltäni, kun tajusin, että tulisin seisomaan varjossa monta kertaa auringon sijaan.
Mutta unohda nämä negatiiviset ajatukset, sillä katossa on myös paljon hyvää, voit vetää sähköt, olla jääkaappi, vettä ja grilli pysyy kuivana.

Kyllä, sinun tulisi olla hieman viistotuet vakautta varten.
Käytä vaunupultteja, joita voi kiristää jälkikäteen.
Valitse mielellään paksumpi kuin 95x95, sillä se näyttää heiveröiseltä.

Mahtava projekti, jatka työntekoa ja onnea.
/Workingclasshero
 
  • Tykkään
trasigvingmutter
  • Laddar…
Tartuin asiaan ja kokosin sen äskettäin. Tuli ihan ok, vain muovikatto pitää vielä laittaa päälle :)
 
  • Puutarhassa keskeneräinen pergola, jossa puinen runko ilman kattoa, taustalla vihreä pensas ja puu.
  • Tykkään
Rickard.lj
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.