IKEA:ssa he eivät suositelleet mustia muovijalkoja keittiösaarekkeen runkoihin, sillä niistä tulisi liian huojuvia. Sen sijaan he sanoivat, että olisi parempi rakentaa kiinteä sokkeli, johon voisi sitten laittaa heidän "hienon" sokkelinsa päälle.

Nyt on aika rakentaa sokkeli ja pohdin hieman sen rakennetta.
Pitäisikö minun yksinkertaisesti rakentaa kaksi kehystä 2"2 pystypuilla, jotka määräävät korkeuden?
Toinen ajatus oli rakentaa neliön muotoinen "laatikko" lastulevystä, jonka reunoilla on puurimat, ehkä se olisi vielä helpompaa?

Onko joku tehnyt jotain vastaavaa?

Keittiösaareke on kooltaan 260x100 cm ja ajattelen sokkelin korkeudeksi noin 17 cm.

Vaihtoehto 2 käytän yleensä, oletan, että sinulla on jonkinlainen laminoitu sokkeli tai niin, naulaa se halutun kokoiseksi, ehkä jollain tuella mahdollisille saumakohdille kaappirungoissa.
Aseta paikalleen, nosta "saari" paikalleen, kiinnitä saari sokkelirakenteeseen sopivalla naulalla tai ruuvilla kaappirungon sisältä.

Muovijalat eivät välttämättä ole ollenkaan huterat, mutta yleensä on sokkeli joka tapauksessa. silloin se on vähän kuin kakku kakun päällä.

Kyllä, aion saada laminoidun sokkelin. Valitettavasti kestää muutaman viikon ennen kuin se tulee, ja haluaisin saada rungot ylös ennen sitä.

Mieluiten käyttäisin muovijalkoja, se olisi kaikkein helpointa.
Minulla tulee olemaan sokkeli saarekkeella joka tapauksessa, ja jalat maksavat vain 40 kr/4 kpl.

Oletko koskaan tehnyt keittiösaareketta muovijaloilla?

Kyllä, mutta en itselleni, joten miten se sitten koettiin, en tiedä, mutta jos ne kiristetään kunnolla (ehkä mallista riippuen), niin sen ei pitäisi olla ongelma. Sille kokoiselle saarelle olisin varmaan ostanut 2 sarjaa jalkoja.

Olen juuri sellainen tyyppi, joka katsoo, että kaiken pitäisi kestää pienempi maanjäristys, joten olisin varmaan tehnyt kehyksen 45X170" ja sitten päällystänyt sen ulkopuolelta jollakin hienommalla :)

Se on vankka rakenne!

Tämä oli vaikeaa. Auta minua päättämään!

Olin luultavasti tehnyt samoin kuin mats_o, koska minulla on kuvailtua sääntöviidakkoa lojumassa. Mutta jalat toimivat..

Valitettavasti minulla ei ole sellaista puutavaraa.. Ehkä pitäisi kuitenkin yrittää käyttää jalkoja?

Kaikki (melkein) ratkaisut kelpaavat, se ei näy...

Ei, en ole huolissani ulkonäöstä, haluan vain, että se on vakaa eikä sitä voi liikuttaa penkkiä myöhemmin. Luulen, että ostan jalat IKEAsta ja kokeilen koota sen. Jos se ei toimi, minun on purettava ja tehtävä uudelleen.

Kokemukseni IKEAn mustista muovijaloista on, että ne ovat valitettavasti melko huonoja. Ne kestävät painetta suoraan ylhäältä, mutta eivät lainkaan sivulta. Keittiösaareke on irrallinen rakenne, ja ihmiset tulevat tönäisemään sitä sivulta.

Ostamani mustat muovijalat murtuivat yksi toisensa jälkeen...

Olen asentanut keittiösaarekkeeni IKEAn metallijalkoihin, mutta myös ankkuroinut sen lattiaan keskelle rakennetta. Keittiösaarekkeen ankkurointi on erityisen tärkeää, jos olet vetänyt sinne sähköä tai vettä/viemäröintiä.

Jaa, kas vain, siis olen ollut väärässä kerran tänä vuonna myös, vaikka vuosi on vasta alkanut. Ainoa tekosyyni on, että olen asentanut vain Ballingslöv, mutta oletan, että Ikean jalat ovat samanlaisia.

Rakensin sokkelin "puolisaarekkeelleni", se tuntui paljon paremmalta. Tosin minulla on kiinteät sokkelit kaikille keittiön penkeille.
Kiinteän sokkelin etuna on, että siihen voi vetää sähköä.

Olen myös miettinyt metallijalkoja, ne vaikuttavat paljon vakaammilta. Ongelma on vain se, että niiden maksimikorkeus on 12 cm, ja se on hieman alarajalla.

Sitten olen taas palaamassa säädettäväksi. Ehkä ei ole olemassa oikopolkua yksinkertaisesti? Sitten kysymys kuuluu, mikä menetelmä on paras säädettäessä? Minulla ei ole 170 mm säädettäviä kotona, mutta ehkä se on sen arvoista ostaa?

Toinen asia, josta pidän jaloissa, on se, että jos tulee vesivuoto tai muu ongelma veden ja viemäröinnin kanssa, vesi valuu lattialle ja sen voi havaita ja korjata ajoissa. Jos laitat suuren pykälän, se estää veden ja siellä alla on pieni allas ennen kuin huomaat mitään.
Mutta ehkä se ei ole jotain, mistä pitäisi huolehtia?

chrille112 sanoi:
Olen myös harkinnut metallijalkoja, ne vaikuttavat paljon vakaammilta. Ongelma on vain, että niiden maksimikorkeus on 12 cm, ja se on hieman liian alhainen.

Silloin palaan takaisin koolaukseen. Ehkä ei olekaan mitään oikotietä? Sitten kysymys on, mikä menetelmä on paras, kun kyseessä on koolaus? Minulla ei ole 170 mm koolauksia kotona, mutta ehkä kannattaa ostaa?

Toinen asia, jota pidän jaloissa, on se, että jos tulee tiiviysongelma tai muu ongelma veden ja viemärin kanssa, vesi valuu lattialle ja sen voi havaita ja korjata ajoissa. Jos asentaa suuren koolauksen, se estää veden kulkemisen ja siellä alla syntyy pieni allas ennen kuin mitään huomaa.
Mutta ehkä siihen ei kannata kiinnittää huomiota?
On olemassa ostettavissa olevia vesihälyttimiä, jotka huutavat, kun on vuoto meneillään. Vaihtoehtoisesti voit kehittää jonkin kekseliään ratkaisun, kuten jääkaappi-/astianpesukonealusta (ylöspäin käännetty muovimatto, joka ohjaa vuotoveden eteenpäin, jotta se näkyy).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.