Tyresö
Jo pohdin jo kevään projekteja.

Teillä, joilla on kokemusta kennolevystä, onko teknisesti mahdollista rakentaa itsekantava kasvihuone esim. 10 - 15 mm kennolevyllä (seinät ja harjakatto).

Tulevatko alumiiniprofiilit, joilla kehystetään kennolevy, olemaan niin kantavia (pystyseiniä), että ne tukevat lumikuormitettua kattoa? Vai täytyykö ensin rakentaa alumiiniprofiilirunko, joka päällystetään kennolevyllä?

Ehdottakaa ideoita ja ideoita, miten voisin saattaa projektin päätökseen.

Syy, miksi en halua ostaa valmista kasvihuonetta, on:

* Kennolevyllä voin itse päättää seinämitat - sekä korkeus että leveys.
* Eristys on paljon parempi kuin valmiissa kasvihuoneissa (6 mm kennolevy).
* Rakennushinta/m2 kasvihuoneesta tulee halvemmaksi kuin valmiina kasvihuoneena.
* Tärkein syy: Ilo nähdä ideoidensa toteutuvan ja nähdä tulos! (Tältä osin kaikki foorumilla ovat samanlaisia)

Tietenkin aion käyttää betonipumppuani ja pumpata betonin eristettyyn betonilaattaan, jonka aion valaa, jotta kasvihuone voi seistä sen päällä (en tarvitse vinkkejä betoniin ja valuun).

Teillä, joilla on kokemuksia kennolevyistä, ehdottakaa ideoita...

Tyresö
Tiedän, että kasvihuoneen rakentaminen ei ole niin vaikuttavaa - se on vaimolleni, joka aikoo kasvattaa kasvejaan ja yrttimausteitaan.

Mutta täytyyhän foorumilla olla ainakin joku, joka on asentanut kanavamuovikaton ja jolla on käsitys kanavamuovilevyjen kestävyydestä ja vakaudesta, kun ne kehystetään siihen kuuluvalla alumiinilistalla.

Olen asentanut kennomuovikatteen puurimojen päälle, ja se on yhä paikallaan.

Olen kuitenkin hieman epävarma itse kennomuovista, minulla on tunne, että se saattaa vääntyä.

Muistan, että sahasimme muutamia paloja ja niistä tuli melko käyriä ajan myötä. Se sinänsä ei ole ongelma, kun on kehysrakenne, kuten meillä oli.

Tyresö
Ehkä minun pitäisi rakentaa runko alu-profiililla?

• Tykkään
c_olsson
  • Laddar…
Olen rakentanut katon 16mm solumuovilla Skånska Byggvarorilta, enkä uskaltaisi käyttää heidän järjestelmäänsä itse kantavana ilman puurunkoa. Levyt itsessään ovat herkkiä iskuille ja mukana tulevat alumiiniprofiilit ovat heikkorakenteisia. Rakensin heidän suositustensa mukaisilla mitoituksilla liimapuupalkkeihin, jotka ovat 56x180mm cc1070mm, ja tuin ne cc600mm 45x70 rimoilla. Rakenteesta tuli erittäin tukeva, mutta katolla ei silti voi kävellä suoraan ilman kuormaa jakavaa levyä.

On varmaan vaikeaa käyttää alumiinirunkoa, koska solumuovijärjestelmät on rakennettu kiinnitettäväksi puupalkkeihin, omassa tapauksessani ne sopivat vain 56 mm leveisiin liimapuupalkkeihin. Huomaa myös, että halvimmilla valmistajilla ei joskus ole täysin läpinäkyvää solumuovia, mikä olisi sopivinta kasvihuoneisiin. Heidän muovinsa on opaalinvalkoinen, kuten sitä kutsutaan, eikä päästä läpi kaikkea auringonvaloa, et voi nähdä sen läpi. Voi myös olla vaikeaa tehdä läpivientejä muoviin ilmanvaihtojärjestelmille ja vastaaville, koska niihin muodostuu kondenssivettä, jonka on päästävä valumaan ulos.

Idea on muuten hyvä mielestäni, voi olla erilaista ja siistiä käyttää solumuovia sekä seinissä että katossa. Olisin satsannut valkoiseksi maalattuun (levyt eivät saa levätä tummilla materiaaleilla, ne voivat värjääntyä auringon haalistumisen vuoksi) puurakenteeseen, mikä helpottaa levyjen asentamista ja lisää vakautta. En olisi rakentanut alle 16 mm paksuisella muovilla, jopa se tuntui olevan rajalla ennen kuin tuin sen cc600mm. Jos valitset 40 mm paksuuden, voit säästää rimoja, koska levyt asennetaan cc1240mm eikä cc1070mm ohuemmissa.

Vinkkinä on lukea eri valmistajien asennusohjeet solumuovilevyille, jotta voit paremmin muodostaa käsityksen siitä, miten ne tulisi asentaa. On melko paljon puuhaa esiporaamisen, teippauksen, kumitiivisteiden ja muiden asioiden kanssa ennen kuin levyt voidaan asentaa. Tässä on Skånska Byggvarorin opas esim.:
http://www.skanskabyggvaror.se/media/pdm/filer/Kanalplasttak%20100329_low.pdf

Viimeksi muokattu:
Tyresö
Helioz sanoi:
Olen rakentanut katon 16 mm kanavamuovilla Skånska Byggvarorilta, enkä uskaltaisi käyttää heidän järjestelmäänsä ilman puurunkoa. Levyt ovat herkkiä iskuille ja mukana olevat alumiiniprofiilit ovat heikkoa kokoa. Rakensin heidän suositustensa mukaisesti liimapuurimoilla, joiden koko on 56x180 mm ja cc1070 mm, sekä lyhensin cc600 mm 45x70 rimoilla. Siitä tuli erittäin vakaa, mutta katolle ei voi suoraan kävellä ilman kuormaa jakavaa levyä.

Alusrungon käyttö voi olla vaikeaa, koska kanavamuovijärjestelmät on tehty kiinnitettäväksi puulistoihin, minun tapauksessani ne sopivat vain juuri 56 mm leveisiin liimapuurimoihin. Huomaa myös, että halvimmilla valmistajilla ei aina ole täysin läpinäkyvää kanavamuovia, mikä olisi parasta kasvihuoneisiin. Heidän muovinsa on opaalinvalkoista ja ei läpäise kaikkea auringonvaloa, eikä sen läpi näy. Muoviin voi myös olla vaikea tehdä läpivientejä ilmanvaihtojärjestelmää varten, koska siitä muodostuu kondenssivettä, joka täytyy voida valua pois.

Idea on muuten hyvä mielestäni, voisi olla erilainen ja jännittävä kanavamuovilla sekä seinissä että katossa. Olisin panostanut valkoiseksi maalattuun (levyjä ei saa tukea tummille materiaaleille, ne voivat muuttua värjäytyneiksi auringonvalossa) puurunkoon, jotta levyjen asennus olisi helpompaa ja rakenteellisesti vakaampaa. En olisi rakentanut alle 16 mm kokoisella muovilla, sekin tuntui rajalta ennen cc600 mm lyhentämistä. Jos valitset 40 mm kokoisen rakenteen, voit säästää rimoissa, koska levyt asennetaan cc1240 mm sijasta cc1070 mm kapeammille.

Vinkkinä suosittelen tutustumaan eri valmistajien asentamisoppaisiin kanavamuovilevyille, jotta saat paremman käsityksen siitä, miten ne tulisi asentaa. Siinä on melko paljon päänvaivaa esiporauksen, teippaamisen, kumitiivisteiden ja vastaavien kanssa ennen levyjen asentamista. Tässä on Skånska Byggvarorin opas esim.
[linkki]
Kiitos paljon tiedoista! Se, että kanavamuovi ei ole kirkasta, vaan maidonvalkoista, vaimoni on selittänyt olevan etu jostain syystä.....

Lisäksi yksi syy käyttää kanavamuovia on, että se on rakennusmateriaali, jonka avulla voin tehdä taloudellisen sopimuksen veroviraston kanssa yritykseni kautta. Mutta jos rakenteen kantamiseen tarvitaan liimapuupalkkeja... silloin sopimuksen pointti veroviraston kanssa katoaa....

Näyttää siltä, että siitä tulee aivan tavallinen massatuotettu kasvihuone.

En anna periksi, vaimoni saa kasvihuoneen, joka on mukautettu hänen vaatimustensa mukaan (eristysvaatimukset ovat tärkeämpiä kuin muotoilu tai väri). Harmi, että massatuotetut kasvihuoneet käyttävät vain 6 mm kanavamuovia - paljon vähemmän eristystä kuin mitä vaimoni vaatii.

Tietenkin vaimoni on kuten kaikki muutkin akat (hän on nimeltään niin, kun ei ole olkapäälläni) ja hänellä on 100 selitystä, miksi Gucci-käsilaukku on parempi kuin Fristads- tai Snickers-työvyö.

Ero minun akassani (sairaanhoitaja) on, että hän on itse laskenut optimaalisen U-arvon/lämmityskustannukset hänen ruukkukukilleen.. tai mitä ikinä hän kasvattaakin. Mielellään kasvihuoneessa tulisi olla U-arvo alle 2.0 - mieluusti matalampi...

Massatuotettu kasvihuone 6 mm kanavamuovilla??? Yritä valmistaa kasvihuoneita Ruotsin markkinoille, 10 - 15 mm kanavamuovilla!

Johdan betonipumppuyritystä, joka kuljettaa, pumppaa ja valaa betonia + muottien teko ja raudoitus!

Voin tarjota vaimolleni optimaalisen betonilaatan, erittäin eristetty (40 cm styroksia) ja laatalle varatut kohdat kestäville kasveille ja valetut kasvilaatikot, jotka ovat eristettyjä ja valettuja itse suunnitellussa (Akan) Miljan muottikuviointia ja värjättyä terrakottabetonia - lisäksi betonilaadussa, jolla Öresundin silta on valettu (ei ole olemassa korkeampia vaatimuksia betonille) paitsi että käytämme vain 0-8 fraktiota, jonka pumppaan laatalle.

Mutta... en löydä markkinoilta kasvihuonetta, joka vastaa sellaista huippubetonilaattaa ja joka voi täyttää eristämisvaatimukset 2.0 tai alemmaksi.

Onko foorumilla muita, jotka asettavat korkeita vaatimuksia kasvihuoneille?

Tietenkin itsestään selvä valinta on jatkaa betonin kanssa ja valaa kasvihuoneen runko!

Onko foorumilla muita, jotka asettavat korkeita vaatimuksia kasvihuoneille?

Kyllä minä, mutta ei ole montaa muuta elossa.

Jos haet kasvihuoneita, löytyy joitakin viestejä minulta, muun muassa.
En ole lukenut ylläolevia viestejä tarkkaan, mutta kannattaa miettiä betonilaattaa tai betonikäytäviä, mikä voi tehdä kasvihuoneesta hyvin kuivan, jos sitä käytetään viljelyyn. Tällöin on tärkeää kastella lattiaa useita kertoja päivässä kesällä.

En ole samaa mieltä siitä, että kasvihuoneet olisivat heikkoja rakennelmia, ne on rakennettu tarkoitustaan varten ja toimivat hyvin myös myrskyissä, joissa muut vahvemmat rakennukset saavat vaurioita.

Koska mikään ei ole mahdotonta, voi ehkä myös tehdä vapaasti seisovan kasvihuoneen kennomuovilla. Mutta miten tehdään räystästä — murtumakohta katon ja seinän välillä, ja mille se seisoo. Ei ole kovin toimivaa kaivaa levyjä maahan. Minusta veisi liian paljon aikaa miettiä ratkaisuja tällaiseen rakentamiseen kuin rakentaa runkokehyksellä. Kennomuovi on 1200 mm leveä, jos halutaan säilyttää tämä leveys, tarvitaan tukeva runko, jotta se pysyy paikoillaan. Jos haluttaa kasvihuone, minusta sen tulisi näyttää kasvihuoneelta. Voi myös rakentaa seinää vasten, yhdellä kattopuoliskolla ja seinällä. Huomaa, että leveämmät lasit tai levyt tekevät rakenteesta heikomman. Oma pieni kasvihuoneeni on rakennettu 1920–30-luvun lasimittojen mukaan, = 380 mm, ovet ja tuuletusjärjestelmä ovat myös tuolta ajalta, joten talo on rakennettu vanhaan tyyliin. Jos on huolissaan lumen painosta, voi rakentaa hieman korkeamman katon.
IMG_0061.jpg

IMG_0063.jpg

Viimeksi muokattu:
Tyresö
Krawk sanoi:
Ilmeinen valinta täällä on tietysti jatkaa betonilla ja valaa kasvihuoneen runko!
Olen miettinyt sitä, mutta se vaikuttaa overkill kasvihuoneen rakentamiseen. Sitten tulee paljon muotti-/raudoitus- ja eristystöitä, jotta betoni peittyy eikä aiheuta kylmäsiltaa.

Etuna betonirakentamisessa on vakaus.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.