Olen tekemässä walk in closetia, johon aion asentaa vapaasti roikkuvan hyllytason seinästä seinään. Hyllytasolle tulee ripustustanko, ja sen päälle säilytetään kaikenlaista. Seinien välinen etäisyys on 4 metriä ja syvyys 60 cm. Alapuoli maalataan ja siihen tulee hieno viimeistely, yläpuoli ei näy, joten sille ei ole samoja vaatimuksia.
Ajattelin laittaa listat sivuseiniin sekä hyllytason takaseinään, joille se lepää. Etupuolelle voin laittaa kolme pylvästä metrin välein, tai vaihtoehtoisesti vain yhden pylvään keskelle, jos se riittää.
Ongelma on se, että etäisyys on 4 metriä, mikä vaatii sauman, jonka todennäköisesti tasoitan piiloon ennen maalausta. Mutta suurin ongelma on, että haluan upottaa valolistan noin 10-15 cm etureunasta. Tätä varten tarvitsen 6 mm syvän ja 15 mm leveän uran.
Olen katsellut esimerkiksi liimapuulevyjä männystä/kuusesta Bauhausissa (27x600x2400). Luulen, että ne voisivat toimia, mutta laatu vaikuttaa keskinkertaiselta ja levyt olivat melko koveria.
Mitä muuta voisi käyttää, joka kestää valolistan uran? Vaneri, lastulevy. Voiko esimerkiksi ottaa 22x70 kehyksenä ja sitten päällystää sen jollakin levymateriaalilla saadakseen ontto hyllytaso, joka on kestävä (se olisi kuitenkin melko korkea)?
Myös muissa rakennustavarataloissa on lamelliliimattuja levyjä, esim. K-Rauta. Voit myös etsiä lähimmän Ikean löytönurkasta työtasoja, joissa on kauneusvirheitä.
Jos aiot jyrsiä uria, ei vaneri tai MDF ole suositeltavaa; silloin halutaan käyttää massiivipuuta.
Yleinen tapa saada puu pysymään suorempana on poikittaisliimaus; tästä löytyy tietoa foorumilta.
Tavallinen bänkskiva on saatavissa näissä mitoissa, mutta tarkista ensin, että se mahtuu oviaukosta. Muuten mdf on kätevä ja jos ostat kaksi levyä, voit kaksinkertaistaa paksuuden siirretyllä saumalla ja oikealla paksuudella voit ohittaa pilarit. Sen sijaan ratkaisisin tämän mieluummin vaakaseinällä hyllyn ja katon välissä, mutta se ei ehkä sovi muiden suunnitelmien kanssa.
Ei ole ongelmaa jyrsiä mdf:ään, mutta kaikessa jyrsinnässä testataan ensin jätelastuilla.
Olin ensin ajatellut laminaattitasoa, jotta hinta pysyisi alhaalla, mutta en löytänyt valkoista 4 m pituista. Tarvitsen samanlaisen toiselle seinälle, joten tarvitsen siis kaksi 4 m hyllytasoa.
Mutta sitten kun menin aamulla ylös, huomasin kehyksen, jonka rakensin lipasto-osalle, mutta jonka poistimme, koska se olisi muuten ollut liian korkea. Se makasi lattialla niin hienosti, ja ajattelin, miksi en vain verhoutuisi siihen mdf:llä.
Vaihdoin poikkipuut hieman pidempiin, koska hyllyn syvyys on 60 cm, ja sitten menin K-rautaan ja ostin 6 mm mdf-levyä, jonka he leikkasivat oikeisiin mittoihin. Sahasin siltä varalta, että sain 16 mm raon alumiinilistalle. Sitten liimasin/naulasin sen kiinni ylä- ja alapuolelle sekä etureunaan. Nyt jäljellä on enää tasoitus ja maalaus.
Kustannukset olivat paljon alhaisemmat myös. Kehykset ehkä 200, mdf 350 ja maali ja tasoite 200, tämä yhtä hyllytasoa varten.