Suunnittelen muuttaa osan vanhasta navetasta lämmitetyksi verstaaksi. Osa, jota aion käyttää verstaana, on se osa, jossa eläimet olivat aiemmin. Kolme sivua ovat ulkoseiniä. Ulkoseinät ovat kivestä (luulen, että ne ovat kaksikerroksisia eristyksellä välissä).

Ajatukseni on rakentaa eristetty väliseinä erottamaan tämä osa muusta navetasta. Kysymys onkin, miten tarkalleen tämä seinä pitäisi tehdä.

Ajatukseni on pystyttää koolaukset, eristää mineraalivillalla ja naulata kipsilevyt päälle. Mietin koolausten mitoitusta sekä tarvitseeko olla muovia tai vastaavaa ja mihin se tulisi sijoittaa.

Olen kallistumassa siihen, että laitan kylmälle puolelle seinää pystysuorat koolaukset 50*100 ja sitten niiden sisäpuolelle vaakasuorat koolaukset 50*50. Pystysuorat koolaukset tukevat samalla hieman sisäkattoa (tuntuu ainakin hyvältä :D).

Pitäisikö laittaa kaksi kerrosta mineraalivillaa (10 cm paksu kerros pystysuorien koolausten väliin ja 5 cm paksu kerros vaakasuorien koolausten väliin)?

Tarvitaanko muovia tai tuulensuojakangasta? (Seinä ei ole suoraan tuulen vaikutuksen alaisena, koska myös seinän toisella puolella on navetassa, vaikka se onkin lämmittämätön osa).

Tämän seinän ajattelin tehdä ensimmäisenä vaiheena. Sen jälkeen voidaan järjestää jonkinlainen lämmitys, jotta siellä voi työskennellä talvella. Seuraava vaihe on tasoittaa betonilattia ja laittaa eristys myös sinne. Siihen ajattelin laittaa styroksia ja sitten jonkinlaista levymateriaalia päälle.

Sisäkatossa on jo nykyään kerros sahanpurua. Jos haluaa lisäeristystä, se voidaan tehdä parvella.

Ulkoseinien eristämisestä en ole varma, pitääkö niitä eristää ollenkaan (koska luulen, että siellä on jo vanhanajan eristys).

Ola78
Tapauksessasi sisäseinästä tulee kuin ulkoseinä, koska toinen puoli on kylmässä tilassa. Tämä tarkoittaa, että sinun pitäisi laittaa muovi lämpimälle puolelle. Kuten olet ajatellut, vaaka-asentoinen runkorakenne on erittäin hyvä ratkaisu, jota nykyään käytetään melko usein.

Kuitenkin muovia ei saa laittaa enempää kuin enintään 1/3 seinän kokonaispaksuudesta lämpimältä puolelta katsottuna, mutta tämä vaatimus täyttyy tässä tapauksessa. Muovin siirtämisen etuna on, että vähennät riskiä puhkaista se ja siten vaarantaa lämpimän ilman pääsemisen rakenteeseen, mikä voi tiivistyä kylmille osille. Ulkopuolelle sinun tulisi laittaa jonkinlainen tuulensuoja, sillä sisälläkin ilma liikkuu hieman, ja tämä heikentää eristyskykyä. En itse käyttäisi tuulipaperia/kangasta vaan tuulensuojakipsiä, koska se näyttää hieman paremmalta, mutta tämä on tietenkin jokaisen oma valinta.

Kiitos! Sitten teen niin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.