Hei

Pohdin seinämateriaalien valintaa. Olemme laajentamassa taloa ja rakentamassa autotallin kellarikerrokseen. Autotalli ei oikeastaan ole kovin paljon maan alla, autotallin ovi on tietenkin maan tasalla, ja muilta osin seinien yläpuolelle nousee maata enintään puolimetriä.

Riippumatta siitä, haluan laskea tilan hyvin kosteaksi kaikilta rakennusteknisiltä osin ja asumme melko lähellä järveä, joten jos vedenpinta joskus kohoaa hurjasti, meidän on minimoitava vauriot, jos autotallin lattialle nousee vettä.

Joten, mistä meidän kannattaa mieluiten tehdä seinät? Tällä hetkellä pohdin, muurataanko seinät lecan avulla vai rakennetaanko muotit ja valetaanko seinät, mahdollisesti hieman solumuovia sisäpuolelle tai valettujen seinien ulkopuolelle. Siinä tapauksessa valetaan varmaankin noin 120 mm + solumuovi tai jotain sellaista. Seinien olisi joka tapauksessa oltava melko vankat ja energiatehokkaat, mikä on tärkeää. Emme aio rakentaa passiivitaloa, mutta mahdollisimman lähelle pääseminen on hyvä. Seinän paksuus voi mielellään olla 50 cm, kuten olemme suunnitelleet.

Mitä sanotte muut? Onko muita hyviä vaihtoehtoja?

Kiitos

Minulla on samanlainen rakenne, jossa olen valinnut muurata Lecalla. Sillä seinän osalla, joka on täytetty maa-aineksella, olen laittanut ulkopuolelle 20 cm isodränia (plus geotekstiili), sillä osalla, joka on ilman kanssa, olen käyttänyt solumuovia ja rappausta. Näin ollen alempi rakenne on täysin avoin ja voi kuivua molempiin suuntiin, kun taas ylempi on kunnolla eristetty ja tiivis (mutta voi tarvittaessa kuivua sisäänpäin, edellyttäen että sisäpuolella maalataan oikeantyyppisellä maalilla).

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.